Jump to content

1302 MC Pherson madaltamisesta


Guest norppa

Recommended Posts

Guest norppa

Perustavaa laatua:

 

Etupään madallus kohentaa auton ulkonäköä "sporttisemmaksi" mutta kysyisinkin

kokeneilta miten se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja auton vakauteen moottoritiellä.

Jotenkin eppäilen, että keulan laskeminen voisi heikentää suuntavakvuutta, joka

muutenkaan ei ole kuplan parhaita ominaisuuksia?

 

Toisekseen, jos madalletaan katukäyttöön paljonko kannattaa pudottaa ja

mitä muuta kannattaa tehdä - ottaa huomioon?

 

Entä stabiliteettia ja ajo-ominaisuuksia ajatellen käypänen rengastus?

Link to comment

Laillinen 50mm madallus ei vielä oikein luo kuvaa matalasta autosta. Mutta jos siitä ei välitä, niin:

 

Omassani oli aikoinaan 195/50R15 renkaat edessä, keulaa madallettu sen verran että kamein kopiospoilerin alta mahtui menemään kaljapullo, casteria korjattu epäkeskottamalla kallistuksenvakaajan holkitusta runkoon ja perää oli madallettu pari booria. Edessä jäykemmät nesteiskarit ja takana Bilsteinit. Ihan mukava oli tuollaisena matkaa ajella.

Link to comment
Guest norppa

Ketsalle kiitokset kommentista

 

Mainitsemallasi tavalla tehtynä lopputulos on toisenlainen, kuin

pelkkä keulan madallus 5-7 cm.

Eli kysyisin uudelleen, josko kokemuksia pelkän keulan laskun

vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin olisi?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Omassa 1302:ssa juuri laskin keulaa pelkillä 4 cm pudottavilla madallusjousilla.

En siis vaihtanut säädettäviä tolppia.

Ainakin itsellä tuntui, että ajokin ajettavuus parani. Vakiona keula on 02:ssa aika korkealla

"ihan kuin ilmaan lähdössä".

Madallettuna auto on nyt selvästi tasapainoisemman näköinen, hiukan etupää alempana

kuin takaosa. Vakioiskarit kyllä kannattaa vaihtaa suosiolla lyhemmiksi. Mulla tahtoo pohjata iskarit

terävissä kuopissa.

Mulle tuo madallus riittää, enempään ei ole itsellä tarve, ei haeta mitään tontitusta.

Takapäätä en laskenut.

Link to comment
Guest norppa
Omassa 1302:ssa juuri laskin keulaa pelkillä 4 cm pudottavilla madallusjousilla.

En siis vaihtanut säädettäviä tolppia.

Ainakin itsellä tuntui, että ajokin ajettavuus parani. Vakiona keula on 02:ssa aika korkealla

"ihan kuin ilmaan lähdössä".

Madallettuna auto on nyt selvästi tasapainoisemman näköinen, hiukan etupää alempana

kuin takaosa. Vakioiskarit kyllä kannattaa vaihtaa suosiolla lyhemmiksi. Mulla tahtoo pohjata iskarit

terävissä kuopissa.

Mulle tuo madallus riittää, enempään ei ole itsellä tarve, ei haeta mitään tontitusta.

Takapäätä en laskenut.

 

Kiitos kommentista, tällainen kosmeettinen madallus minullakin on mielessä.

Kenties kuitenkin säädettävät tolpat ja joku 50mm?

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
Guest seppo rauti

onko mitään kuvia tai miltä auto näyttää tällä hetkellä? itellä tulossa just 1302LS avoon niin se säädettä etupää että jotain 4"-6" tulee tipahtamaan...eli aika reilusti...

 

olisi kiva nähä ja kuulla muidenkin kokemuksia...oletko tehnyt mitään takapäälle?

Link to comment
  • 6 months later...

Mk1 golfin pamppu ei sitten mene 3-pulttiseen 1302:n tolppaan, ainakaan bottneen, kun siellä on sellainen kavennus. Löytyisikö ehdotuksia lyhyemmäksi iskariksi?

 

Voisiko joku selvittää mulle Bilstein tolpan idiksen oikein hi-taas-ti. Kuva olis kiva foto. Siis räjäytyskuva

Link to comment

Bilsteinin tolpassa on kaksi perusideaa. Jousipatruuna on tolpassa ylösalaisin ja patruunan ulkopinta toimii liukuvana pintana tolppaan nähdeen. Näin männänvarsi saadaan ohuemmaksi kuin normi tolpassa koska sen ei tarvitse ottaa vastaan vääntöä. Tämän ja ylösalaisin olevan patruunan ansiosta jousittamaton paino vähenee. Toinen etu on se, että liikkuvana osana toimiikin patruunan runko, joka on huomattavasti paksumpi (=tukevampi) kuin männänvarren varassa oleva normi patruuna. Eron huomaa viimeistään kun ajaa ojanpenkalla piileskelevään maakiveen etupyörän, ei mene ihan yhtä helpolla banaaniksi.

Link to comment
  • 2 years later...

Laillinen 50mm madallus ei vielä oikein luo kuvaa matalasta autosta. Mutta jos siitä ei välitä, niin:

 

Omassani oli aikoinaan 195/50R15 renkaat edessä, keulaa madallettu sen verran että kamein kopiospoilerin alta mahtui menemään kaljapullo, casteria korjattu epäkeskottamalla kallistuksenvakaajan holkitusta runkoon ja perää oli madallettu pari booria. Edessä jäykemmät nesteiskarit ja takana Bilsteinit. Ihan mukava oli tuollaisena matkaa ajella.

Muistatko Ketsa, paljonko epäkeskotit?

 

Mikähän olis optimi caster ja camperi?

Link to comment
  • 2 months later...

Onko kellään kokemusta suoristetuista vakaajista? Jossain nähny niitä "suoria" vakaajia myytävänäkin kalliisti. Ongelmahan on kun madaltaa paljon vakaajat vääntävät tukivarsia "kieroon". Onnistuisko jopa suoristamaan orggis vakaajaa vähän?

 

Vai oliko jopa niin että uudemmat 74-> olivat suoremmat? Käykö semmoinen pre-73 alustaan?

 

934740.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Juup. Löytyi. Vaikka noita caster offsetti puslia asentaa tukivarret edelleen vääntää sisäpuslat kieroon...

 

Sulla ilmeisesti vakiovakaaja?! Paksumpi madallusvakaaja ja ei väännä puslia reilummassakaan madalluksella ja iso vaikutus korin kallisteluvelttouteen samalla.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Seuraava ongelma....

 

Kokeilin ekaks asentaa 4,5 leveet 15mm offsetilla olevat vanteet ja ne kävi asentaa.

 

2014-09-06%2013.04.45.jpg

 

Totesin että saattaa tulla ongelmia suunniteltujen 5,5 leveiden kanssa. Ihan oikein arvellettu.. Niissä on tarkoitus olla 35-38mm offset. Elikkä levittää sisäänpäin....

 

2014-09-09%2018.32.41.jpg

Edited by Hebster52
Link to comment

Jaahas.. Nyt pitäs saada noi tolpat kasaan uusilla yläpään laakereilla... Pitäs vissiin asentaa jotain prikkoja tuon jousen ylälautasen ja laakerin väliin?

 

DSC_0510.jpg

 

Entäs löytyykö noita nro. 10 hattuja vielä jostain kans? Vai pitääkö etsiä ehjiä käytettyjä?

 

vaxl02.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...