Jump to content

1600 -73 Projekti "Elli"


sakke81

Recommended Posts

Tervehdys

 

Eli nyt on saatu katon alle tuollainen projekti. Tarkoitus ois alkaa purkamaan atomeiksi ja osa kerrallaan laitella kuntoon. Kysymyksiä herättää tällä hetkellä maalailut ja pohjatyöt. Auto ollut alunperin myrkyn vihreä ja sitten on joku ihan itse maalannut sen turkoosiksi, valumajälkiä joka paikassa. Itse haluaisin tuon mustikan siniseksi maalata. Tällä hetkellä ajatus että otan aina vaikka peltiosan kerrallaan työn alle ja hion ruostekohdat epäkeskolla pois, mahdollisesti sitruunahapolla ruosteita pois ja sit jokin happomaali? pakkeli? yms. Täältä koittanut hakea vinkkejä, mutta on niin paljon kaikenlaista mielipidettä ettei enää pysy mukana.

 

 

Itsellä tälläinen näkemys, saa korjata, muokkaan ajatusta hyvistä perusteluista:

- Vanha pinta "auki" 80- 240 paperilla joko alkuperäiseen pohjaan tai myrkynvihreään asti. Jos ruostetta, sitten pellille ja sitruunahapolla pois jos reikä, sitten miggiä ja kukkiin hiekkapuhallusta.

- Hionnan jälkeen hionta-/pohjamaali, ei mitään käsitystä mitä ainetta. Kirkkaalla pellillä oleville kohdille happomaali, vai kannattaako vetää läpi joka paikkaan, myös vanhan maalin päälle?

- Jossain välin varmaan pitää pakkeliakin laittaa...

- Hionta luokkaa 400 kuivana, sitten veden kanssa noin 800-1000.

- Pintamaalaus tapahtuu ihan oikealla maalarilla, oikeissa tiloissa, kaikki peltiosat kerralla.

- Peltien "takaosat" käsittelen kotelosuojalla+ kiveniskumassa tarvittaessa

 

Nyt sitten kiinnostaisi onko tuossa ajattelutavassa mitään järkeä, hintojakin ja tuotteita jos joku osaa suositella ja kertoilla, otan ilomielin vastaan kaiken. Pohjatöitä en ole koskaan tehnyt, joten kaikki on luokkaa essonbaari kuullun ymmärtämistä.

 

Onko muuten tuon ikästen alkuperäisissä väreissä tuollaista mustikan sinistä, mielellään tietysti suht alkuperäisenä pitäisin.

 

 

 

Tämän hetken puutteita, jos joltain löytyy, saa tarjota:

 

-Astinlaudat

-Vasen etulokasuoja, ilman vilkun reikää, tosin onnistuu myös reiällinen.

-Lukkosarja avaimineen

-Etuiskarit, löytyisikö mittoja tai vinkkejä minkä iskarit käy niin sais mahdollisimman edukkaasti.

-Istuinsuojat

 

T:Sakkepost-1123-13888361826568_thumb.jpg

Link to comment

Omasta mielestäni kannattaa hiekkapuhaltaa/puhalluttaa kori isoja pintoja lukuunottamatta. Puhalluksen jälkeen sitten karkeimpien mätäpaikkojen pudotus lattialle ja isojen pintojen (ainakin kylkien) hionta pellille. Tämän jälkeen itse vetäisisin puhtaille peltipinnoille happomaalin ruostesuojaksi. Ainakin Trotonin happomaali ei hirveästi haittaa hitsausvaiheessa (toki pitää teräsharjata suurimmat pois sauman paikalta).

 

Jos hitsauksen jälkeen ilmenee suuresti tarvetta pakkelilla leipomiselle, niin ne kohdat kannattaa puhdistaa uudestaa pellille ja vetäistä alumiinikitti suoraan pellille. Sen hionnan jälkeen happomaalilla pellit piiiloon, sitten hiomaväri, pintapakkeli, uudestaan hiomaväri, lisää pintapakkelia, jne. kunnes pohjat ovat mielestäsi riittävän hyvät pintamaalille. Itse en vesihiontaa sotkisi pohjien tekoon ollenkaan.

 

Tarvikkeet ja tarvittavat vinkit saa helposti www.automaalit.net

Link to comment

Ite oon vetänyt pakkelit suoraan karhennetulle pellille. Hiomisessa sopiva aloituskarkeus on 60. Siteen kun muodot on kohdallaan niin kireä kitti päälle ja hionta 120 karkeudella. Sitten hiontaväri ja 240. Ja sen jälkeen voi hioa kuinka hienolla haluaa, ite oon mennyt 400:sella vesissä lopuksi. Kittinä olen käyttänyt sikkensin polysoftia ja hiontavärinä ppg:n kobaa.

 

Vesihionta on ihan ok, tosin huokoinen kitti imee vettä ja sen pitäisi välissä kuivua. Eli pitäisi edetä aika hitaasti. Ite oon hionut lossilla jossa on imuriliitäntä ja sillä on menny suurimmat pölyt.

 

Sitten tohon pohjamaali (happoväri jos haluaa), ite oon käyttänyt teollisuuspohjamaaleja ja ja sitten pintaväri. Jos itse maalaat tallissa, niin roskia tulee takuuvarmasti ja jonkin sortin välihiontaa joudut tekemään.

 

Aika monenlaista tapaa näkee, tossa yks ammattilaiselta opittu.

Link to comment
  • 1 month later...

Noniin, jatketaas. Eli kävin ostamassa autoväriliikkeestä epoksimaalia litran purkin, jolla nyt alkuun pääsee. Lokasuojat on jo autosta irrallaan ja huomenna aloitetaan korin irroittelua. Alustavaa kyselyä olen tehnyt pohjan hiekkapuhalluksesta ja pieni mahdollisuus olisi päästä se sitten teollisuusmaalaamoon maalaamaan polttomaalilla, vai miksi pulverimaalausta kutsutaankaan. Tietysti kaikki riippuu rahasta, on tietysti mahdollisuus päästä puhaltamaan itse, kun työpaikalta löytyy iso kompura, riippuen tietysti sen tehoista... Noh, pikkuhiljaa edetään, elokuun loppuun mennessä pitää olla auton viimeistään liikkeellä, joten ei nyt ihan hengenhätää ole.

Link to comment
  • 2 months later...

Noniin, nyt alkoi sentäs jotain tapahtua. Pohjalevy irti ja rautakuulapuhallukseen, viikonloppuna hitsataan ja maanantaina polttomaalaukseen. Yllättävän kovapeltinen auto, pohjasta ei paljoa uuden pellin paikkaa löytynyt, vaikka pelko sen suhteen oli kova. Kuskinpuolen lattiapelti kylläkin on kuin haulikolla ammuttu ja takana tunkin korvakon kohdalta molemmilla puolin kämmenen kokoinen reikä.

 

 

 

post-1123-13888361827809_thumb.jpgpost-1123-13888361828442_thumb.jpg

Link to comment

duoda duoda, mulle sanottiin katsastuksessa joitain vuosia sitten etta pohjapelti ei saa olla suoraa peltia vaan siina pitaa olla alkuperaisen kaltaiset jaykistepokkaukset... sanoin etta 2mm paksu happoteras on varmasti tarpeeksi jaykkaa suoranakin, aika epeli saa olla etta siihen viela pokkailee mitaan. Meni lapi. Ainoa kerta kun on tuommoista vaitetty tosin.

Link to comment

Nojoo, ois varmasti ollut näin jälkikäteen ajatellessa ollut parempi laittaa valmis pelti, mutta nyt meni näin budjettiratkasun puolelle.

Tänä aamuna vein pohjan polttomaalaamoon, hintaa lystille tulee 50€! Ei paljoa kannata alkaa itse maalaamaan ja aineita ostamaan. Massaamisesta tuli puhetta, niin maalari katsoi kuin hölmöläistä, että et kai aio massata, tuo maali kestää ilman mitään massoja!!!

Link to comment
Ihan mielenkiinnosta, mistä tuo projektin nimi tuli?

 

Emäntä sen vaan keksi yks ilta kun kyselin mielipidettä. Taustalla soi Leevien Ellinoora kappale taustalla, joten sieltä se osin tuli.

 

Missä tämmöistä oli tarjolla? Nimittäin edullisesti olet saanut.

 

Joensuun teollisuusmaalaamo lehmosta. Hintaa kun kysyin, katsoi maalari pohjaa jonkun aikaa ja tokaisi: On niin moniulotteinen kappale, että kyllä tosta 50€ pitää saada!

Link to comment

Nyt ois pohja maalissaan ja ei voi muuta sanoa kuin että hieno tuli. Kyllä tuohon pätee alkaa osia kiinnittelemään... Kyllä kaikille lämmöllä suosittelen jos aikoo hiukankin enemmän purkaa ja nähdä vaivaa niin varmasti kannattaa. Kesäauto joka seisoo ladossa talvet, niin ei maha tarvita ihan heti olla pohjaa hitsaamassa.

post-1123-13888361834605_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Etuakselisto lähti hitsarille tolpan vaihtoon. Löytyisikö mittoja iskarin kiinnitykselle? Lähinnä yläpäiden välinen matka kiinnostaa. Mitenkäs tarkka peli kulmien kanssa, kyseessä laserleikatut tolpat ja niihin pitäisi kikkailla iskarin kiinnitykset?

Link to comment
  • 1 month later...

Eli etuakselisto ongelmana,

 

Saa pystytornit hitsata. Vaakaputkia ei saa katkaista ja hitsata.

 

 

Tuohon liittyen, vanhat tolpat leikattu irti mutta vaakaputkissakin syöpymää, en ole vielä itse nähnyt kuinka paljon, se selviää huomenna. Mutta kannattaako tuollaiseen enää lasertolppia laittaa, joko tulee nuukailtua väärässä paikassa? Pitää nyt vaan tarkistaa miten pahasti on ruoste noita putkia raiskannut...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin, paikalliselta kuplapurkaamolta löytyi etuakselisto, joten antaapa hitsiviritykset sittenkin olla, nyt olisi joutavana sitten laserleikatut tolpat jos jollakulla tarvetta. Samasta paikasta ehkä löytyy myös vilkulliset etulokarit, puskurin reikiin laitan vaikka sumarit...

 

Hionta/ maalaus otti askelen eteenpäin kun saadaan yhdeksi viikonlopuksi mennä hiomaan ja mahdollisesti maalaamaan muutamaan paikalliseen maalaamoon, väri vain pitäsi miettiä valmiiksi. Jotain tuon kuvan suuntaista olisi ajatus, ehkä jonkin verran tummempi. Alunperin oli ajatus mustikan sinisestä, osaisiko joku sanoa, onko kuplan alkuperäisissä väreissä jotain sen suuntaista, itsellä värisokeus vaivaa joten en kovin luottavaisesti itse lähde sitä värikartoista etsimään. Mieluiten kuitenkin jonkin alkuperäisen värin laittaisin.

 

Tavoite olisi juhannukselle saada auto ajoon, tietysti mikä tällä hetkellä eniten rajoittaa on raha, mutta jospa tuon portterin myynnistä pyhittäisi hiukan harrastepeliin.

post-1123-13888362119623_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest pincers

onhan tuossa vielä hommaa jos juhannukseksi meinasit ajoon ;) (siis tämä vuoden juhannukseksi)

Itse tähtäilen vapuksi mutta vuosi on vielä auki..

Link to comment
  • 1 month later...

Noniin, nyt lopulta saatiin maalattua, eli eihän se juhannukseksi kerinnyt, mutta vielä on kesää jäljellä. Elokuun lopulle kun omiin häihin ehtii niin kaikki hyvin. Värivalinta onnistui omasta mielestä ainakin täysin nappiin.

Osat alkaa olla jo kaikki suurin piirtein hallinnassa, eli ei enää hirveemmin tarvitse haalia, suurin yksittäinen hankinta taitaa olla istuinsuojat. Löytyykö suojia mistä kaikkialta ja mihin hintaluokkaan? Ja jos tiedossa jokin hyvän hinta-laatu suhteen omaava, niin saapi ehdottaa!

post-1123-13888362364551_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Päivitetäänpäs hiukka

 

Eli alusta alkaa olla kuosissa, tosin vielä joutui nöyrtymään ja ostamaan uuden pääsylinterin jarruille, ei antanut painetta etupiirille ollenkaan. Renkaat paikoillaan, ohjaus säätämättä, aurausta aika lahjakkaasti. Tänään laitettiin kone paikoilleen ja jopa savut otettiin myös.

 

Ongelma kohtasi virranjakajan kanssa, sillä jostain syystä pääsee välillä nousemaan pyörittäjän hahlosta tuo käyttöakseli pois, ei oikein ymmärretty mistä moinen johtuu ja minkä sitä kuuluisi pidellä nousemista vastaan?

 

Enää puuttuisi pääsylinterin vaihto ja jarrujen ilmaus, valot, sekä sisusta, mutta vielä on ajatus alkuviikosta saada leimalle ja 28.8 hääautoksi... pientä riskinottoa joutuu tekemään....

Link to comment

Virranjakajan ja lohkossa olevan "apuakselin" välissä kuuluu olla pieni jousi ja lisäksi virranjakajan "apuakselin" ja lohkon välissä moottorin sisällä kaksi ohutta prikkaa,mikäli siellä ei ole noita prikkoja tai jousta ongelmia saattaa tulla (tulee). Akseli on varsin hankala irrottaa tosin moottorista niin että nuo prikat ei tipu moottorin sisälle jos ne siellä olisi.

Link to comment
  • 1 month later...

Noniin, päivitelläänpäs. Eli 2vrk ennen häitä saatiin auto leimalle ja kilvet tuli, muutama pikkuvika toki löytyi, kuten rekisterikilven valo oli asentamatta... Häiden aattona joensuusta lieksaan ajamaan ja 4 kilometriä pääsin ennenkuin hyytyi ekan kerran, luulin bensan loppuneen ja tankattiin lisää, jonka jälkeen pääsi taas kilometrin ja siihen jäi. Ei vaan saanut polttoainetta ja ajanpuutteen vuoksi joutui tyytymään lainakuplaan.

 

Auto seisoi kuukauden verran ja nyt taas pääsin sitä laittelemaan, kaasuttimen puhdistus ja uudet tiivisteet yms, jonka jälkeen taas auton sai käyntiin. Nyt pitäsi saada muutama sata kilometriä alle niin saisi vähän luottamusta autoon, muuten voi ens keväänä olla usko taas koituksella. Ajatus viedä kesämökille latoon seisomaan kun ei budjetti kestä vuokrata tallia lähenpää. Ensi tuntuman mukaan kaasu on "on-off" mallia, saako tuota säädettyä, vai onko jokin väärin? Terveesti kone tuntuu käyvän ja laatikkokin pelaa. Mites muuten kuplassa seurataan koneen lämpöjä vakiona? Kun jotenkin tuntui kuumalta konehuoneessa pienenkin käytön jälkeen, ilmaputket on tosin vielä asentamatta.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nyt on viety Elli talviteloille, ens keväälle jäi yksittäisiä sisustan osia, sytytyksen säätö, kaasuttimen säätö ja alustan massaus ulkoa ja sisältä, sekä kuskin puolen astinlaudan kiinnitys. Parisataa kilometriä autolla ajelin nyt syksyllä, webaston kun sain toimimaan niin alkoi taretakin. Loppuyhteenveto projektista, työtunteja noin 300h ja rahaa mennyt kaikkiaan noin 2500€. Paljon oli onneksi uutta osaa valmiiksi, ettei tarvinnut alkaa kaikkea uusimaan.

 

Tuo väri, purkin kyljessä seuraava teksti:

 

Delfleet 350

Naval Bla

3835 vol 1611

 

Osaako tuon perusteella joku sanoa jotain, esim löytyykö mistään volkkarista vakiona tuota, eli voiko itselle perustella käyttäneensä alkuperäis väriä? =)

Link to comment
  • 5 months later...

Noniin, nyt on vappuhiminät ohitte. Kuplan mittariin tullut viikossa n. 700km, eikä ole jääty välille kuin kerran, sekin johtui kaasuttimen paskasuudesta. Sytytys ja kaasari on säädetty nyt itse, katsotaan onko tarvettaa käyttää ammattilaisella, hyvin käy kuitenkin nytkin. Vikalistalle tässä vaiheessa tullut:

-Vaihteiston kannattimien vaihto

-Kampiakselin stefa kytkimen puolelta, jostain syystä alkoi viime syksynä vaihdettu jo vuotamaan.

-Viheltävän painelaakerin vaihto

 

Parin viikon päästä pitäisi kaverin häissä antaa morsiusparille kyyti, jonkin verran vaan jännittää temppuileeko Elli myös näissä häissä kun omiin ei halunnut tyttö lähteä...

Link to comment

Noniin, nyt on öljyt ja vaihteiston etukannake vaihdettu.

Vilkaisin keväällä uusimaani ilmanputsaria ja siellähän oli aika reilusti öljyä. Huohottimen kauttahan se tieten sinne tulee, mutta mistä voimakas huohotus voi johtua? Kone on rempattu vastoittain, tai niin minulle ainakin myyjä sanoi, tiedä sitä sitten. Onko jossain jokin toinenkin huohotuspaikka kuin laturinjalka, ettei ole muualla tukossa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...