jrasi Posted June 13, 2023 Author Share Posted June 13, 2023 Palasin 50 tyhjiin, toimii paremmin ja ei hörppää enää infernaalista määrää soppaa matka-ajossa. Oikeastaan nyt alkaa olla muuten kaikki kunnossa, mutta tyhjäkäyntiä en saa alle 1200 millään. Aluksi se tyhjäkäynti huiteli 1300-1500 välissä, mutta nyt sain jo tuonne 1200, kun hioin imusarjojen alapäät suoraksi ja vaihdoin uudet tiivisteet, sekä tein erikoistyökalun, millä mutterit sai varmasti kireälle. Lähinnä tässä nyt mietityttää että missä vika, kun aloitan säätämisen Weberin ohjeiden mukaan, auto käy tyhjäkäyntiä kuin traktori, joku 550 1/min, sitten kun säätelen seosruuvit, käy ihan nätisti, kierroksia 800. Tässä kohtaa otan synkkamittarin esiin, vasemman puoleinen kaasari näyttää molemmista kurkuista ~3kg/h, mutta oikeanpuoleinen taas vähän päälle 6kg/h. Oikeanpuoleisen saa tiputettua ~5,5kg/h arvoon, mutta tässä kohtaa ei enää tyhjäkäyntiruuvi ota kaasuvipuun kiinni. Vasemmasta kun kiristää ruuvia, saa sinnekin saman ~5,5kg/h arvon, mutta tässä kohtaa on tyhjäkäynti tuolla 1200 nurkilla. Ja säätö on tehty vivustot irti ja läppäakseli ei enempää sulkeudu, vaikka sormin koittaisi avittaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 10 minutes ago, jrasi said: Ja säätö on tehty vivustot irti ja läppäakseli ei enempää sulkeudu, vaikka sormin koittaisi avittaa. Oleko koettanut keskittää läppää akselissa. 1 Quote Link to comment
jrasi Posted June 13, 2023 Author Share Posted June 13, 2023 1 minute ago, Tanhis said: Oleko koettanut keskittää läppää akselissa. Hyvä pointti, täytyykin testata tämä. Quote Link to comment
x-pj Posted June 13, 2023 Share Posted June 13, 2023 Teoriassa "tyhjäkäyntiruuvista" ei säädetä tyhjäkäyntiä, vaan siitä säädetään läppä sellaiseen asentoon, että se juuri peittää alimman progressioreiän eli kun läppää aletaan avata sieltä alkaa heti pilkistämään ensimmäinen reikä. Jos progressioreikä on näkyvissä, auto saa seosta ohi tyhjäkäyntipiirin. Jos reikä ei tule heti näkyviin, kun kaasua avataan, tulee nyökkäys. Koska läpän ohi tulee lisäilmaa, mutta progressioreiistä ei tule lisäbensaa. 2 Quote Link to comment
jrasi Posted June 14, 2023 Author Share Posted June 14, 2023 Ja siellähän se vika oli, kun keskitti läpät, sai säätöihin. 4 Quote Link to comment
jrasi Posted January 7 Author Share Posted January 7 Talvelle pikku askareita: Muutaman kerran oli kytkin osoittanut luistamisen merkkejä loppukesästä, no eipä ihme kun kytkinakselin stefa oli päättänyt, että märkäkytkin sen olla pitää. Stefa uusiksi ja samalla päivitetään kytkin 200mm versioon. Tähän konversioon sosialisoin palliksen koneesta vauhtipyörän ja käytän sen sorvarilla, saa siistittyä kytkinpinnan. Samoin välillä kolisi ikävästi koriin tekniikka, niin vaihteiston tuenta uusiksi. Tuli myös hankittua vähän aikakausikorrektimpi kattoteline, pientä entrausta vaatii ainakin puuosat, kunhan kelit hieman lämpiävät. Ja kuusen alta löytyi aattona tämmönen 1 Quote Link to comment
jrasi Posted April 9 Author Share Posted April 9 Kun sai Palliksen rungon jättää hetkeksi rauhaan, oli aika siirtyä tämän kimppuun, että saa liikenteeseen lähiaikoina. Päätin, että nyt loppuu rystysten repiminen kaasareita säätäessä ja tulppia vaihtaessa Tein ikkunoihin karmit 20x3 lattaraudasta ja luukut 1,25mm pellistä. AEM:n laajakaistamittari löysi paikkansa kabiinista ja holkin kävin hitsauttamassa naapurissa OttoWörksillä Kojelaudan lisämittareiden kanssa kun kävi aikanaan niin, että nuukana en ostanut VDO:n kelloa, vaan valkovenäläisen repron Lada 1500SL:n kellosta, niin jouduin kairaamaan keskimmäisen reiän isommaksi. No se kello siirtyi jo toissa vuonna ajasta iäisyyteen ja kun päivitin öljynpaine ja -lämpömittarit Biltemalaisista VDO:n malleihin, niin nyt piti sitten ostaa se VDO:n aikarautakin. 52mm mittarin asentaminen 60mm reikään on vähän kinkkistä, joten tekaisin tällaisen, materiaalina 3mm pvc: Odottaa vielä kelloa postista, mutta omaan silmään lopputulos on siistimpi, kuin vain kolme mittaria pellissä. Samalla asensin uuden soittimen (Pioneer MVH-330DAB) kojelaudan alle ja handsfree -mikrofoni odottelee kuvassa telinettään maalauksesta. Kaiuttimethan on ovessa ja tähän asti on menty diy-ikkunaveiveillä, jotka on olleet huonot ja rumat. Tilasin Bus OK:lta spacerit ikkunaveivin alle (tarkoitettu T2/T25, mutta sopii myös kuplaan) jolloin ainakin nuo romulaatikosta löytyneet, kaikkien vw-tarvikeliikkeiden myymät kromiset "Custom ikkunaveivit" sopivat paikalleen ja väistävät juuri ja juuri kaiuttimen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.