Jump to content

Kiihdytys VW rakentaminen


Recommended Posts

Virtuaalista sneppailua kirootusvirheeren kera!

 

Aina joku osaa paremmin kuin muut tässä ei olekkaan se tarkoituksena kehittää ja kaikilla on erilaisia mielipiteitä sekä näkemyksiä eli tässä nyt tällainen ajatus.

 

Rallista, ratatouhista, crossista, katuajelusta jne jne... kyllä kiinnostusta mutta jos nyt Kiihdyteltäis kun se ainakin onnistuu ja tulosta tuottaa VW touhuissa. Budjetit on erilaisia mutta jos yhteishengessä kehittää asioita monen osaavan auttaessa saataisiin Suomeen lisää onnistumisia sekä nuorista ---> senioreihin mukaan touhuun myös järkevällä hinnalla.

 

Usein ajatellaan jotta Kiihdytys VW rakentelu alkaa kalliiden koneen osien kasaamisella mutta on mahdollisuuksia aloittaa vähemmälläkin teholla kunhan laittaa perusasiat heti alkuun paremmin kuntoon. Tässä nyt tulee vain esimerkkejä joista kokemuksia ja olettamuksia toimiviksi.

 

Turvavarusteet kiihdyttelyssä on se erittäin tärkeä tärkein asia kuten turvakaaret, jarrut, kypärä + ajovarusteet. Sammutuskalusto sammutusjärjestelmä varikolla ja autossa.

 

Kevyet kestävät materiaalit käyttöön ( lasikuitu, hiilikuitu, kefvlari, alumiini, titaani jne jne lokarit, luukut, flipit, polycarbonaatti lasisten sialle ), pyörivät massat mahdollisimman pieniksi,

 

Vaihteiston välitys yksi tärkeimmistä asioista jolla VW saadaan kiihtymään sen vaihteiston kestävyyttä unohtamatta. Suurimmalla vaihteella maaliin koneen kiertäessä tehon väännön ylärajan ylittäneen kohille rajottimen tuntumaan välitysten loksahtaessa kohdilleen aikakortti kertoo onnistumisia.

 

Aerodynamiikka, KarmannGhia, Typ3 TL, Notsi, Kuplat jne jne aerodynamiikaltaan ei niin huippuja oo mutta parantaa pystyy monella tavalla

 

 

Edullinen aloittelu ajatukseen tavoitteena vaikka alittaa 14,999sek ja ylittää 130-160kmh vaikkapa Kuplavolkkari jollaisia paperittomiakin voi pelastaa käyttöön tai ylimääräiseksi jääneistä osakasoista edukkaasta aihioista. Keräillään osia joilla voi alkuun päästä, vanha mopedin bensatankki jai pieni veneen tankki, 5 pulttiset iso jako reikävanteet tai sileet ( menee ne 4 pulttisetki vw vanteet ) eteen vaikkane 4,5leveet taakse vaihtaa vannekehät vakiovanteisiin leveet,  jostain muusta automerkistä 2kpl 5,5-7" pellivanteet / vannekehät, veneen akkukotelo, rallipenkki ehjä vanhakin käy, monipiste turvavyöt,  jne jne

 

Renkaiksi käy noille nopeuksille kevyen keulan vuoksi 135, 145 ja 155 joita löytyy osaa myös matalammallaki profiililla mutta normaalina korkeena pysyy elastisuus 1,2-1,4 bar painetta eteen tarvii ja jos sattuu oleen edessä 5,5 vanteet voi laittaa 165, 60, 15 ja taakse voi laittaa korkeella profiililla 165, 175, 185 ( hyvin jos tekee takavanteet menee 195/ 65 r 15 ja jopa 205 .... jne  1,8-2,2bar ) takana menis kitkarenkaat ja jopa ovat ennenaikaa nastarenkaita ilman nastoja joissa hyvää pitoo tulee jne... Noille nopeuksille menis alkuun

 

Puretaan Kupla paloiksi, poistetaan samalla ylimääräinen osakasa mitä ei tarvita. Ulkonäöllisesti voi osan osista jättää jos haluaa ja tai vaikkapa valot edestä takaa poistaa, etulokareista valokuupat poistaa ja lampunreijät peittää peltilevyllä, polycarbonaatin palalla tai muitakin tapoja varmasti...tms. jne.

 

Pohjalevystä jos aloitenaan.

 

Purkaa pohjalevy, poistaa kaikki kura shitti massa ja pikimassalevyt jne jne. ( jos mahdollisuus niin hiekkapuhallus ) korjaa tarvittavat pelliosat ja voi käyttää suoraakin peltiä ... Mahdollisuuksien mukaan vatupassilla pukkien päälle niin jotta voi vääntösauvojen etupuolelta katkaista perän ja nostaa takakelkkaa vääntösauvajousineen 50mm jolloin vaihdelaatikko nousee samalla jousituksen ja vetoakseleineen iskarikiinnikkeineen ylöspäin. Hitsata metallilevyt ja vahvikkeet takakelkan nostossa järkevästi. Maalata pohjalevy vaikka vaalealla peltikattomaalilla yltäpäältä sopivalla kerroksella ei liian painavaksi( valoisampaa alla ryömiessä vaalee väri ) Etupäätä voi voi mahdollisuuksien mukaan siitä alkuperäisen bensalinjan kohdilta rälläköidä kiilapalaa ylhäältä leveemmin alaspäin pois ja väännetään niin jotta etuakselin kohta nousee ylöspäin kääntäen yläreunasta taakseppäin Caster kulmaa paremmaksi samalla ja hitsata väkevästi kiinni ja vaikka sellainen 30mm 2mm vahvikepala päälle hitsata vielä. Etuakseliin voi laittaa säätöpalat ja jos halu niin kaventaa vaikka 50mm yhteensä 25 + 25. Pohjalevyyn uudet jarruputket kaikki, uudet jarryletkut ( metallikudosletkut erinomaiset ).  Etuakse koota asentaa ja säätää niin jotta alempi lehtinippu on enempi nostattavassa asennossa ja ylempi enemmän laskevassa asennosssa jolloin saa jäämään elastisuuden jousituksen progressiivisena mutta ei kannata ihan maahan laskea etupäätä. Eteen uudet madallettuun akseliin tarkoitetut öljyiskarit toimii ( tietty jos mahis 10/90 iskarit niin ookoo ) Jotta ei iskarit venyis tappiin voi laittaa vaikka vyöstä tai kettingistä remmit rajoittamaan pikkasen ennen ääriasentoo mutta etupään kannattaa antaa nousta vapaasti hyvin.

 

Vaihteisto

 

Vaihteistoon mahdollisuuksia paljonkin mutta jos nyt vaikka 72 ja uudemmasta vaihteistosta ( eikös noissa 72--> ollu vakiona kestävämpi 1-2 vaihteet ) 4, 375 perävälityksellä 3,78 ykkönen ja 2,06 kakkonen menis kun laatikon osaava pilkkois paloiksi ja laittais välykset timmiksi ja tsekkais syncrot kuntoon ja vaihteensiirtäjät kunnolla. Kolmosvaihteeksi 1,65-1,7 välitys ja neloseksi 1,31-1,48 välitys. ( 4,125 perävälityskin kävisi tiheellä 3 ja 4 välityksellä ) Perämurikaksi köyhän miehen superdiffi, oikee superdiffi, spooli teräksestä tai alumiinista ( ennenvanhaa puikkohitsillä tekivät lukkoperiä mut ne varmaan kielletyt ) asiansa osaava joka laittaa kaikki välykset kunnolla, tarkistaa kaikki laakeroinnit ja laittaa vahvikeosasetpalat sellaisiin paikkoihin mitä edukkaasti pystyy. Pitkät vetoakselit vahvemmat ja kestää kun ne kiillottaa kunnolla mutta vanteiden rakentamisessa huomioitava. Asentaa vaihteisto käyttäen tukipanta race sarjaa jolla vaihteisto edestä, keskeltä, takaa sidotaan erittäin tukevasti kiinni. Pantasarjan ja tukiraudat pystyy tekeen itsekkin. Takapää kun on nostettu pitää vaihteensiirtotanko asentaa keskitunnelin päälle nostaen erilliseen telineeseen vaihdekeppi oikeeseen haluttuun paikkaan ( usein vaihdekeppi liian edessä ) Vaihdekepiksi voi lyhentää suoristaa typ2 vaihdekepin jolla typ1 kuplaan saa lyhemmät vaihdevälit ja menee nopeemmin vaihdot ( tietenki on mahis ostaa vaihdekeppi jossa lyhentäjä valmiina sekä eri pituisia ). Takajousia pystyy säätämään madaltaen takapäätä ja vaatii aikaa koska vääntöjousen sisempi boori on harvempi ja ulompi tiheempi eli kun sisempää säätää toiseen suuntaan laskien ja ulompaa vastaan yhden pykälän takapäätä saa säädettyä sentin kerrallaan ja renkaaat saatava mahdollisimman suoraan asentoon jotta pito takana paras mutta kannatta vasta kun kaikki paino päällä eli auto kasassa ilman takalokareita. Vääntöjousen pesiin vaihtaa vanhojen kumipuslien tilalle joko sorvatut itse ( pommi muovista, teflonista udetaanimuovista jne ) tai ostaa uretaanisesti ( Mahdollista peltinen peitelevy korvata teräksisellä tai alumiinisella jossa liukulaakerointi tukevana ). Takajouston rajoittamiseen typ2 kumipuslat vastaamaan ettei perä niiaa liian syvään ja laittaa hyvät iskarit taakse. Jonkun muun merkkisestäkin saattaa hyvää käytettyäkin iskarii löytyy etupäästä joka sopii volsuun taakse kuten saab 900 tai 99 jne. ( Coilovereitakin joilla mahdollisuudet aina paranee säädettävyyksien laajentaen parhaan pidon saantii ja tai laadukkaat iskarit ) Vaihteistoon jos mahdollisuus panostaa laittaa vaikka Suomalaisen hammasratas pajan tuotteita mutta en muista onko enää valikoimissa 3,75 ykkönen 2,25 kakkonen, 1,7 kolmonen 1,3 nelonen käyttäen 4,375 perävälitystä vai oliko 3,55 ykkönen, 2,3 kakkonen, 1,65 kolmonen ja 1,3 nelonen.  ( voi käyttää myös 4,125 perämurikkaa mutta silloin tiheemmät 1,7? kolmonen ja 1,4? nelonen ) Vaihteiston tiheys ajatuksena budjetti moottorin rakentamiseen sekä tavoitteen ollessa realistinen tavoiteltavissa.

 

Korin rakentelua

 

Etupäästä voi rälläköidä niinsanotun vararengaspussin pois ja etupäästä tankin ympärillä olevaa materiaalia sekä sisäloksuista ylimääräistä painoa pois kuten puskurin kiinnikkeet jne.. Reijät edestäpäin umpeen, puskurinreijät, töötin reijät, etulampun reijät ilman lampunkuuppia jne. ( sitten kun kori asennettu pohjalevyyn voi etuvararengas pussin kohdille laittaa huonekaluputkesta tuet joihin vetolenkki kiinteenä jos tarve hinata ja sinne alaosaan pohjalevyn jatkeeksi etuosan alle alumiinista levy jottei tuulipussia pyörrettä etupään alle sekä lokareihin ) Etulokareiden yläosasta lähtien reijitystä pienemmistä jatkuen takapuolelle suurillaa reikillä joilla pyörien tekemä ilmavirtapainepussi saadaan purettua ( Rata autoista kuten DTM jne jne tuttua ) Takaloksuihin voi samoja tehä. Takalokareiden sisäkaluja voi poistaa osittain ja korvata kevyellä alupellillä jottei roiski vettä burniksessa ja lentokenttäradoilla sekä paluureiteillä usein pikkasta epäpuhtautta. Kynnyskotelot jos mädäntyny pois voi korvata jollain 50x80 huonekaluprofiililla 1,5-2mm paksuilla tms? Kiinnityspaikat kehittää valmiilla pohjalevyllä sovitellen. Tankille sille pienelle paikkaa etupään oikeeseen reunaan jos ohjaus vasemmalla puolella, akkukotelolle paikkaa apukuskin puolelle laitaan suunnilleen sinne missä normaalisti jos ei turvakaaret oo tiellä. Etulasin reunoille tippalistan päälle voi laittaa alumiinipellistä liuskat poppareilla tai liimamassalla joilla tippalistan pyörre ilmavirtaa saa korjattua jouhevammaksi. Ovien lasit ja takasivulasit sekä takalasi korvattavissa 3mm polycarbonaatilla. Takasivulaseihin ilmanohjainkanavat nacadutsit 2 ja 1 kanavaiset saa mahtumaan joista ilmaa kaasutin / ruisku tms ilmanoton suuntaan. Takalasin alareunasta taakseppäin lähes tippalistasta tippalistaan takaspoileri ( en muista olisko keskikohdasta jotain 50cm ollu mitta ja takaraunasta viistoon taakse alaspäin 15 astetta 5cm tms ) reunoihin levyt joilla ohjataan ilmaa sekä jäykistetään ,,, kuvia paljon kiihyvolsuista ja niistä ajatus si lähtee. Siinävaiheessa kun kori pohjalevyllä voi tehdä tuohon aikakortti ajatukseen puolikaaren ja ovien kohille putket sekä pääkaaresta taakseppäin putket joista tuet vaikka laipoilla myös takahaarukkaan vetoakselin suojaputkien etupuolelle tukien takapäätä takahaarukkaa joustamiselta ... jatkuu...

 

Moottori pienemmällä budjetilla?

 

Mitenkähän tätä ajatusta lähtis purkamaan? Vakio kampiakseli jossa vielä varaa ja on sellainen ristiin porattu öljykanaviltaan 69mm, suojata kunnolla laakerikaulat, hioo epätasaisuuksia rälläkän hiomalaikalla ja si sellaisella kiilloitus lamellilaikalla ja muita hiomalaitteita käyttäen kiillottaa kokonaan kunnolla. Vauhtipyörä varmaankin sellainen 200mm kytkimelle ( voi sorvata 180mm ) kytkinpinta sorvissa suoraksi sileeksi vaikka 0,1mm ja paineasetelman pinnasta sellaiset 0,2-0,?mm pois jotta paineasetelma antaa hyvät paineet ( kytkinpinta kulunut aikojen saatossa joten siksi pikkasen enempi paineasetelman pinnasta ) keventää vaikka 5,5kg painoiseksi ja tapittaa 8 tappiseksi vauhtis kampiakseli yhteen? Hihnapyöräksi teräksinen sellainen pikkusen pienempi vakioo ( onkohan se 30mm pienempi ) joita saatavilla ja tai alumiininen tms., paineasetelmaksi jäykempi asetelma vakioo verrattuna ja vakio tyyppinen kytkinlevy ilman jousia tai vakiotyyppinen paineasetelma ja RLR musta magia ohut levy. Kampiakseli, jakopää ratas, jakajan ratas, tuki ja lukkorengas, vauhtipyörä hihnapyörä tasapainottaa kunnolla ja erikseen siihen vielä paineasetelma tasapainottaa ( jos joutuu vaihtamaan paineasetelman on hyvä olla erillinen tasapainotussetti vakiosta vaikka ? ) Vakiot mitoissaan olevat kiertokanget hioo kiillottaa kunnolla ja alalenkit kanki kaikki samanpainoiseksi, Männät ... no jos lähtee vaikka edukkaista 90,5 koosta liikkeille ( varmasti löytyy halpojakin halvempia ) kaikki männät samanpainoisiksi, männänrenkaat lyhentää sylinteriputkia apuna käyttäen .. olikoha 0,25välys vaparikoneeseen? Lohko varmaan mieluiten 2 öljyventtiilinen ja sellainen joka ei vielä hurjan monennessa ylikoossa? öljykanavat puhtaaksi, aarporaus tarpeen mukaan, sylinteriputkille avarrus, tasopinnat tasan sylinteriputkien alta, kiilloittaa lohko sisältä terävistä kulmista pyöristellen siistien. Vaihtaa M6 pinnapultit vaikka ruuveiksi lisäöljypohjan kiinnitystä varten sopivan pitkät liimalla lohkon sisältä ulospäin ja jos mahis niin pienet kupariprikat aluslaataksi jos onnaa ja suorat pinnat. Kaikki maholliset parannustemput lohkoon. Jäykemmät paremmat öljynpaineventtiilit, öljynsuodatusta varten fullflow kiertoo, sovitella tyhjän lohkon kanssa lisäöljypohja sellainen mieluiten suuri 4quartin eli vajaa 4 litraa, 26mm öljypumppu ja sopivat zinkki lisäaineella öljyt 15 tai 20 W 40-50 vaikkapa jne.. Kansiksi joko 1300 - 1600 yksireikäkannet, viilauttaa asiansa osaavalla kunnolla suurentaen reilusti muuttaen imusarjan suuaukkoo ja kehittää siihen imusarjat, pakopuoli jouhevaksi, ohjurit kondikseen, isontaa seetit tolle mäntäkoolle vaikka 42 imuset ja pakoset 34-36, palotilat viilari osaa tehdä oikeenlaiseksi. alu tikut, hyvät nostajat,  Puristukset jonekki 10-11,5 tuntumaan pumppubensalle ja nokka nostoon ajatellen jonnekki 13mm asteita riittänee 270-285 kokonaisasteet, säädettävää nokkapyörää kelloittaen heittokellolla kootessa säätää. Kaasariksi jos sellainen niin keskelle vaikka yksi 2 kurkkuinen vaikka jostain vanhasta V6 foordista tai progressiivinen joku... tuplakaasari? nurkka kaasarit? Sähköflektit jäähdyttämistä varten ja tai puhallinkoppa jossa puhallinsiipi tigillä vahvistettu pienellä alahihnapyörällä. Voi tietty 2 reikä kansistakin jos ehjiä löytää  .... Rajottaa kierrokset 600-6500 tms Jakajiin saa sellaisen typ2 pyöriän jonka jousta kiristää lyhentää saa rajotusta ylemmäs sinne 6000-6500 ( Vakio kampi jos kestävää konetta niin ei kannata kierrättää liian ylös ). Jakajaksi voi ottaa alipainesäätimen pois sellaisesta jakajasta jolla perusennakot 7-10 ja sillä kokonaisennakko 30 luokkaan pumppubensalle.. Kiinalaiset tuplakaasaritkin olleen ihan ookoo varsinki jos laittaa weberin suuttimet seosputket jne. Pakosarjaksi vaikka sellasen koottavan jokkis putken jonka putket noin 35mm muistaakseni päältä vai sisältä ( Jopen putki ) ja siihen hillitty 45mm reijjällä laippa ja stingeri perään. seosmittaukselle lambdalle paikka joko kollektoriin tai heti stingerin alkuun. Säädöt kaikki kohalleen? dyno? asianosaavat? Tarkoitus järki budjetilla kestävää konetta jolla sais satoja lähtöjä joilla oppii. Tavoite maltillinen 80+hv ja tihee vaihteisto auttais tavoiteajan alitukseen ja loppunopeuden nousuun tavoitteeseen.

 

Tarinointi jatkuu joskus. Varmasti on paljon parempiakin vaihtoehtoja ja halvempiakin juttuja mutta tässä kokemuksen ja todetun sneppailun ajatuksia

 

Turvallista matkaa

 

https://www.summitracing.com/int/search/department/safety-equipment?N=4294951274&retaillocation=int

Edited by Jarmo Lummi
  • Like 1
Link to comment

En tiedä täytänkö enää määritelmää nuoresta (kaikki riippuu tietty katsontatavasta), mutta lyhyen matkan nopeasti taittaminen on ollut kiikarissa pitkään. Osallistumista rajoittaa kuitenkin: 

 

Tallitila, asiaan lienee tulossa parannus, ehkä.

 

Raha, Yksi jatkuvasti muuttuva volkkari, sekä tekeillä oleva toinen eivät ole ilmaisia, ja näen kiihdyttelyyn sijoitetun rahan olevan kertoimella katuautoon sijoitettu määrä. Toisaalta aihio voi olla edullinenkin, mutta laatikkojen kasaamiseen, moottoriin, kaariin, turvavarusteet jnejne saa kärähtämään äkkiä, ja paljon. Lisäksi tarvitaan autotraileri, ja monilla "nuorilla" ajokortin luokkalisäys. 

 

Missä ja milloin, aikaisemmin kaksi volkkarikiihdyttelyä vuodessa, nyt yksi. Toki muitakin tapahtumia, mutta missä ja kuinka kaukana.

 

Entä miten olisi urhon ajot tyylisesti useampi henkilö per auto? Miksei, mutta urhojen osanottajakehitys ei ole ollut rohkaiseva.

Link to comment

Oikotie onneen on kun ostaa multa "valmiin" kiihdytysauton. (Miksi "valmiin", siksi ettei ne koskaan tule täysin valmiiksi vaan tekemistä ja kehitettävää aina löytyy.)

 

Mun autolla on nyt tehty 2 testi/tutustumisvetoa. Jälkimmäisellä 11,137/191,90. Kympin puolelle menee että heilahtaa. Mä voisin myydä tuon 1303Sen pois ja siirtyä rakentamaan seuraavaa. Voin myydä "Turn Key" tai ilman polttoainelaitteita (Hestec / TWM läppikset, yms.) ja vailla joitain muitakin osia. Rohkea ottaa yhteyttä, profiilissa puh.nro.

Link to comment

Edullisista hinnoista kun tuli puhetta niin  kohtuullinen rahamäärän ja kevyet osat eivät ole oikein toimiva yhtälö. Korkeintaan vähän kuituosia ja polykarbonaattilasia, eikä myöskään koreita vanteita. Vakiotyyppiset peltivanteetkin toimii kunhan rengastus on passeli.

 

Kevennys sitten riisumalla auto turhista osista, penkit, puskurit, massat yms. Jos on tiukka budjetti lootankin suhteen, niin voi kokeilla vanhaa kikkaa, eli matalempia renkaita vakiovälitteisen lootan kanssa, esim semislicksit 205/50R15.  Ei ne vastaa ihan oikeita kiihdytysslicksejä, mutta pito parempi kuin vakiorenkaissa. Esim nankangia saa kahdella eri kumiseoksella.  Eteen sitten kapeet renkaat 3 bar paineilla pienellä vierintävastuksella.. :D

 

https://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=79569667.136.54707&sowigan=So&Breite=205&Quer=50&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=&Marke=Nankang&ranzahl=1&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Nankang&m_s=3&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=160&filter_preis_von=80&homologation=&Label=F-C-70-2&details=Ordern&typ=R-248194

 

https://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=79569667.136.54707&sowigan=So&Breite=205&Quer=50&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=&Marke=Nankang&ranzahl=1&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Nankang&m_s=3&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=160&filter_preis_von=80&homologation=&Label=F-B-71-2&details=Ordern&typ=R-289354

 

https://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=79569667.136.54707&sowigan=So&Breite=195&Quer=50&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=&Marke=Nankang&ranzahl=1&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Nankang&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=160&filter_preis_von=80&homologation=&Label=F-B-70-3&details=Ordern&typ=R-267783

 

https://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=79569667.136.54707&sowigan=So&Breite=195&Quer=50&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=&Marke=Nankang&ranzahl=1&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Nankang&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=160&filter_preis_von=80&homologation=&Label=F-E-70-2&details=Ordern&typ=R-283554

Edited by -Alex-
Link to comment

 

 

Missä ja milloin, aikaisemmin kaksi volkkarikiihdyttelyä vuodessa, nyt yksi. Toki muitakin tapahtumia, mutta missä ja kuinka kaukana.

 

 

FHRA järjestää 2017, 7 kaikille avointa ja yht.13 jos lisenssi, Alastaro, Malmi, Vesivehmaa, etc

West coast street cup 4-5 kisaa, Kalajoki, Seinäjoki, Pori

Street slide Hyvinkää

Burnout party Kiikala

BSD Kiikala

 

Kiihdytyksessä ehdoton plussa että mahdollisuuksia / tapahtumia on niin paljon ettei jokapaikkaan ehdi,

ja että tapahtumat hajaannutettu laajalle alueelle.

Reilut 20 tapahtumaa ja kun Suomen kesä on pituudeltaan max 10 vkl, niin väkisin menee samalle viikonlopulle.

Link to comment
Guest Keine ahnung

FHRA järjestää 2017, 7 kaikille avointa ja yht.13 jos lisenssi, Alastaro, Malmi, Vesivehmaa, etc

West coast street cup 4-5 kisaa, Kalajoki, Seinäjoki, Pori

Street slide Hyvinkää

Burnout party Kiikala

BSD Kiikala

 

Kiihdytyksessä ehdoton plussa että mahdollisuuksia / tapahtumia on niin paljon ettei jokapaikkaan ehdi,

ja että tapahtumat hajaannutettu laajalle alueelle.

Reilut 20 tapahtumaa ja kun Suomen kesä on pituudeltaan max 10 vkl, niin väkisin menee samalle viikonlopulle.

Pohjoisessa on mm. ProBoost Drag Days Ranuan lentokentällä monta kertaa kesässä, Pudasjärvellä järjestetään kiihdytys- ja nopeusajoja jne.

Eli kuten mainittu - mahdollisuuksia rienata värkkejään vartilla kunnon kelloja vastaan on tällä hetkellä vähintäänkin tarpeeksi.

Laji on taas nousussa, mikä on hyvä juttu. Itse olen ajanut vain prätkillä kilpaa varttimaililla, niin kadunmiesten kapinoissa, kuin sm-sarjassa, mutta olen kulkenut paljon autokiihottajien mukana puuhastelemassa. Viimeksi oltiin Boxer Dayssä kaverin 11,6s. kulkeneella Fordin pick upilla.

Link to comment

Pohjoisessa on mm. ProBoost Drag Days Ranuan lentokentällä monta kertaa kesässä, Pudasjärvellä järjestetään kiihdytys- ja nopeusajoja jne.

Eli kuten mainittu - mahdollisuuksia rienata värkkejään vartilla kunnon kelloja vastaan on tällä hetkellä vähintäänkin tarpeeksi.

Laji on taas nousussa, mikä on hyvä juttu. Itse olen ajanut vain prätkillä kilpaa varttimaililla, niin kadunmiesten kapinoissa, kuin sm-sarjassa, mutta olen kulkenut paljon autokiihottajien mukana puuhastelemassa. Viimeksi oltiin Boxer Dayssä kaverin 11,6s. kulkeneella Fordin pick upilla.

 

Ja jo Oulun korkeudelta on lyhyempi matka kunnolliselle radalle Ruotsiin (Piteå) kuin Virtasalmelle tai Alastaroon-  kolmen päivän kahinoissa ehtii ajaa jopa 10 lajittelulähtöä mihin ei kotimaassa pysty yhtenäkään kisaviikonloppuna. Edellyttää kuitenkin että FHRA:n tai vastaava ruotsalainen lisenssi on taskussa. Luokat joissa ilmajäähyllä voi kilpailla ovat pitkälti samat kuin kotimaassa eli ET Bracket, ns. Super-luokat ja NHRA stock.

Edited by wp
Link to comment

Lisää vettä kiihdytysmyllyyn:

 

NHRA SS/VX class - 2011

On September 17th, 2010 Scott Kelley made an historic announcement that NHRA had made a new class,

in the Super Stock category for VW race cars only. The new class was given the name SS/VX. The basic rules are :

1. 1600 lb. minimum race car weight
2. 12 lb per cubic inch x engine size
3. Type one type head. Stock bolt pattern for intake and exhaust. 44 mm intake, 37.5 exhaust max. valve size.

(After market head OK, see Hot VW mag. Dec. 2010 issue for complete list of approved heads)
4. 51.5 mm downdraft carb. max.
5. Flat tappet cam only with .630 max. lift at valve.
6. Steel rods only
7. Oil containment device required
8. One piece front ends legal
9. Bumpers not required
10. Interior not required
11. 11.60 index

 

Tarkemmat speksit löytyy niin FHRA:n kuin NHRA:n sääntökirjasta koskien mm. jousitusta,

sääntöjen mukaisella autolla voi ajaa halutessaan SM- ja NDRS- sarjaa (Nordic Drag Racing Series)

Eli 2180cc strokerilla + sääntöjen mukaisilla turvavarusteilla pääsee ajamaan...

Link to comment
Guest Keine ahnung

Ja jo Oulun korkeudelta on lyhyempi matka kunnolliselle radalle Ruotsiin (Piteå) kuin Virtasalmelle tai Alastaroon-  kolmen päivän kahinoissa ehtii ajaa jopa 10 lajittelulähtöä mihin ei kotimaassa pysty yhtenäkään kisaviikonloppuna. Edellyttää kuitenkin että FHRA:n tai vastaava ruotsalainen lisenssi on taskussa. Luokat joissa ilmajäähyllä voi kilpailla ovat pitkälti samat kuin kotimaassa eli ET Bracket, ns. Super-luokat ja NHRA stock.

 

Piteåssa ajoin itsekin aikanaan ensimmäisen kunnon kisani, kun asuin Rovaniemellä.

Lisenssiaiheisiin liittyen mahdollisille tulevaisuuden kisaajille, niin se ei ole ollenkaan pelottava juttu suorittaa, päinvastoin siinä oppii nimenomaan, että mitä/missä/milloin tulee tehdä milloinkin. Ja neuvoja saa konkareilta kun vain rohkeaa pyytää, jokainen on ollut noviisi aikanaan.

Link to comment

Sitten kun ajelee jo kovempaa niin silloinhan tuollaisia voi laitella kun niissä on nuo nopeusluokat kohdallaan kovaan ajoon. Pitoo tuollaisissa takarenkaissa on niin jotta lähtöö ku nappi paidasta ja eturenkaissa pitoo burnista linelockilla ku lämmittelee vesilätäköstä takarenkaita. Ruotsissa ja Englannissa myyvät hyllystä renkaita vanteita ehkä jollain Suomessakin?

 

No jos pikkusen vaan esimerkkii laittelen.

 

Miksi Chewa jako? no edullinen saada kevyitä vanteita tuolle jaolle ja mahdollisuuksia paljon maailmalla sekä Suomessakin. Paljon on muitakin hyviä vaihtoehtoja sekä kevyitä tuotteita ja esimerkkejä kokemuksineen.

 

Jarrua

 

https://www.csp-shop...120-20335a.html

 

https://www.csp-shop...120-20328a.html

 

vannetta

 

https://www.summitra...0367+4294947557

 

https://www.summitra...0367+4294947558

 

https://www.summitra...5421+4294789537

 

https://www.summitra...5421+4294789537

 

https://www.summitra...5421+4294789537

 

https://www.summitra...3714+4294947557

 

Kumia

 

https://www.summitra...4632+4294818616

 

https://www.summitra...aillocation=int

 

Turvallista

 

https://www.summitra...aillocation=int

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Nyt täytyy kysyä, mikä noissa kalliissa eturenkaissa on etuna verrattuna normikapeaan rengastukseen?  Vierintävastus? Vakaa ajettavuus?  Hieno nimi?

 

https://www.summitracing.com/int/search/part-type/tires?sortby=Default&sortorder=Ascending&N=4294920795%2B400159%2B400343%2B400519%2B400206%2B400403%2B4294825298%2B4294827986%2B4294846699%2B4294854632%2B4294818616

 

 

Esim 145/155/ 165 R15 rengasta saa (hankook, yokohama, bridgestone, conti jne)merkkirenkaanakin alle 80€/kpl saksasta

Link to comment

Nyt täytyy kysyä, mikä noissa kalliissa eturenkaissa on etuna verrattuna normikapeaan rengastukseen? Vierintävastus? Vakaa ajettavuus? Hieno nimi?

 

https://www.summitracing.com/int/search/part-type/tires?sortby=Default&sortorder=Ascending&N=4294920795%2B400159%2B400343%2B400519%2B400206%2B400403%2B4294825298%2B4294827986%2B4294846699%2B4294854632%2B4294818616

 

 

Esim 145/155/ 165 R15 rengasta saa (hankook, yokohama, bridgestone, conti jne)merkkirenkaanakin alle 80€/kpl saksasta

En nyt kattellu noita renkaita tai niiden tietoja, mutta onko niissä nopeusluokitusta tarpeeksi?

Link to comment

En nyt kattellu noita renkaita tai niiden tietoja, mutta onko niissä nopeusluokitusta tarpeeksi?

 

(jotkut) Nankangit 145/65/15 näyttivät olevan V - 240km/h nopeusluokitellut., eli ne ainakin menevät tuon puolesta.

 

Useammat olivat T - 190km/h nopeusluokan renkaita eli juuri ja juuri Mikollekin riittäviä.  Ennen kuin heilahtaa kympin puolelle :)

 

Tuossa V-luokan 145/65/15 kangit.

 

Turbo ei taida vaikuttaa siihen mitkä renkaat autossa pitää olla :)

Edited by PKW
Link to comment

Nyt täytyy kysyä, mikä noissa kalliissa eturenkaissa on etuna verrattuna normikapeaan rengastukseen?  Vierintävastus? Vakaa ajettavuus?  Hieno nimi?

 

https://www.summitracing.com/int/search/part-type/tires?sortby=Default&sortorder=Ascending&N=4294920795%2B400159%2B400343%2B400519%2B400206%2B400403%2B4294825298%2B4294827986%2B4294846699%2B4294854632%2B4294818616

 

 

Esim 145/155/ 165 R15 rengasta saa (hankook, yokohama, bridgestone, conti jne)merkkirenkaanakin alle 80€/kpl saksasta

 

 

Sekarengastus ei ole suositeltavaa, ristikudos takana, ristikudos edessä. Pienet sarjat valmistuksessa vaikuttaa frontrunnereiden hintaan kaikkein eniten. Drag- radiaalien kanssa vyörengas on ok, molemmat ovat ns. teräsvyörenkaita

Edited by wp
Link to comment

Saattaa nangangeissa loppua kantavuus noissa kapeissa renkaissa?

Luulen että noi MH & Hoosier renkaat suunniteltu kokonaan toisen kokoisiin autoihin kuin kupla

 

Linkittämissäni kangeissa 72 kantavuusluokka eli 355kg joka riittää kuplaan varsin mukavasti. Amerikanrautoihin ei luonnollisestikaan ole riittävä kantavuus mutta kiihdytyskuplaa aihe koskikin.

Link to comment

Useammat olivat T - 190km/h nopeusluokan renkaita eli juuri ja juuri Mikollekin riittäviä.  Ennen kuin heilahtaa kympin puolelle :)

Kyl sitä näemmä luetaan mitä jotkut kirjoittaa.. ;-)

 

Jaa niin, emmä tarvi nankankeita tai muitakaan kumeja. Mul on kiihdyttimes MH:t joka nurkas.

Link to comment

Kyl sitä näemmä luetaan mitä jotkut kirjoittaa.. ;-)

 

Jaa niin, emmä tarvi nankankeita tai muitakaan kumeja. Mul on kiihdyttimes MH:t joka nurkas.

 

Eikö ne viestit ole luettaviksi tarkoitettu? :)

 

Toivottavasti kympin aikakortti tulee pian! Nykyinenkin aika on jo varsin kunnioitettava saavutus.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Kiihytykseen tarkoitetuissa eturenkaissa pidetään VW käytössä noin 1,4-1,6bar painetta jotta burniksessa pitopinta renkaissa olisi oikeenki suuri. Kiihytykseen tarkoitetut renkaat ovat erittäin kevyet. Jotku suosii tietty kiihyrenkaissa 2bar painetta vaan ne kun tahtoo mennä pyöreäselkäisiksi ja erittäin vaativiksi  rengaskulmiltaan. Pienissäkin töyssyissä suurella rengaspaineilla pompottaa kevyt keulainen vw. Takarenkaissa kiihykäyttöön on erittäin hurja pito ero sekä prepatulla radalla se pito senku hurjenee ja yleensä ollu tapana tavallisen katurenkaan antavan hurjaa sutimista prepatulla radalla jos sattuu sitä woeman per..... olla kattilassa käytettävissä ja jos painekattila niin sitäkin suuremmalla syyllä kunnon renkaita alle. Pyörivät massat pieniksi.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...