Jump to content

Omavalmiste virranjakajan testipenkki


Recommended Posts

Taas liikaa vapaa-aikaa, kun tulee tyhmiä ajatuksia päähän..

 

Eli jos jakajalle tekis jonkinnäköisen mittalaitteen, niin vaatimukset olis.

 

 

1.

Maksimi ennakon mittaus (esim vaikka 24 astetta)

 

2.

Ennakon siirtymisen rpm alue (esim alkaa 2200 ja loppuu 3400)

 

3.

Eri kipinöiden välien kattominen, eli tuleeko ne tasasella jaolla vai ei. (esimerkiksi että nr2 kipinä on 2ast edellä ja nr3 3ast jäljessä ykköstöä ja nr4 samassa jaossa kuin nr1)

 

 

 

Muita vaatimuksia?

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Mites noi saatas sitte selville?

 

1.

Tässä olis ihan mekaaninen vaihtoehto. Jakaja ruuvipenkkiin kiinni hahlostaan. Saarnaaja irti ja astemittari akselille. Tän jälkeen vaikka klemmari kiinnitteine neula saarnaajan kohdalle. Mittari nollille ja sitten ihan mekaanisesti kääntämällä ja neulasta kattottuna max ennakko.

 

2.

Ei mitään hajua miten toteutus.

 

3.

Ei mitään hajua tästäkään toteutuksesta

 

 

Ideoita kakkoseen ja kolmoseen jollakin?

 

Arnuido töihin ja Multanen koodaa?  =)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Mulla olis tällainen laite käyttämättömänä, käyttöohjekirjat ja tarpeelliset vermeet löytyy, mutta en ole testannut. Bonuksena tällä saa testattua myös puolan ja muistaakseni konkan.

 

Jos virittelet tän toimintakuntoon niin saat käyttää ja pitää itselläsi niin kauan kuin tarvitset, jos et halua varta vasten sitten itse rakentaa omaa... ;)

 

 

IMG_1463.jpg?auc=674342&docid=4544733

  • Like 2
Link to comment

Jos virittelet tän toimintakuntoon niin saat käyttää ja pitää itselläsi niin kauan kuin tarvitset, jos et halua varta vasten sitten itse rakentaa omaa... ;)

No tällä sopimusehdoilla taidan koukat laitteen sulta =) Jatketaan rivalla

Link to comment

Käyttöohjeen mukaan kaikki 1.2.3 kohdat tällä fossiililla voi tehdä. Tai on ainakin uutena voinu tehdä.

 

Veikkaisin ensi että on mun ikäinen. Mutta taitaa mennä lähes isäni ikäluokkaan 🙂

post-37-0-98495200-1498675855_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Asiaa sivuten....

Testasin joutessani tulppia. Hyllyssä oli danfoss ebi , joka on öljypolttimen sytytysmuuntaja. Sisään 230vac ja ulos 15000vac. Kuulostaa varsin terveellisestä jos joku menee testi aikana perseelleen :)

No töpseli seinään ja tulppia vuorotellen kiinni. Tasanen liekki kaikissa uusissa. Yksi halppis tulppa kylvi kipinää varsi lennokkaasti. Ohessa lyhyt klippi, jonka lähes alussa alkaa toimimaan kuten muutkin

En ole aikasemmin ladannut tänne liikkuvaa, saa nähdä onnistuuko se mun taidoilla

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ei pysty lähettämään palstalle videota, luulen ettei mikään foorumiohjelmisto tue videoiden näyttämistä. Tai jos tukee niin tuettujen videomuotojen valikoima on todella rajattu.

 

Video Youtubeen ja linkki tänne on helpoin ja toimivin tapa, kuten metake ohjeisti.

Link to comment

Nyt pääsin kattoo laitetta tarkemmin.

 

Ilmamoottori, joka pyörittää jakajaa oli jumissa, kuten Å-kauppias sanoikin.

 

Sähköjohdot on aika eksoottiset samaten poweri puoli.

 

Nyt mosa purkuun ja sitten hakee ensiviikolla eristysvastus-mittaria töistä lainaan....

post-37-0-16406500-1499592585_thumb.jpg

post-37-0-01117900-1499592618_thumb.jpg

post-37-0-69645000-1499592639_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Moottori lähti pienellä nitkuttelulla liikkeelle, mutta kaikki ilma vuotaa läpi. Syykin selviä. Lamellit pari mm irti rungosta (ns rukarin pää).

 

Rakenne yksinkertainen. Lamellit on kulunut pari mm. Ei ilmeisesti liikaa. Nyt putsaus ja uudelleen välys tarkistus

post-37-0-92598100-1499595671_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Tuossa tarkempi rakenne. Tappi on läpi ja sen molemmissa päissä on jouset ja niiden takana lamellit.

 

Jos kasvatan tappia jokusen millin, saan kompensoitua lamellien kulumiset.

post-37-0-28268700-1499596616_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Laiska kun olen, niin taivutin jousia jäykemmiksi ja niputin laitteen putsaamisen jälkeen.

 

Koe Käyttö meni perseelleen. Talliin pikku kompuran ja sen kaverina olevan 25 litrasen lisäsäiliön volyymi ei riitä yhtään mihinkään. Systeemin paine tipahtaa 8bar arvosta 27sec aikana 1.5bar arvoon ja sillon moottori pysähtyy. Fittu :/

 

Jos olis oma laite, niin olisin jo sullomassa nyrkin kokoista 3vaihe mosaa ja taajuusmuuttajaa tuonne....

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Jos olis oma laite, niin olisin jo sullomassa nyrkin kokoista 3vaihe mosaa ja taajuusmuuttajaa tuonne....

Eikös tämä lähtenyt matkaan jotenkin sellaisilla saatesanoilla, että "käytä ja muokkaa kuin omaasi" :)

Link to comment
  • 1 month later...

Paketti n. 3cm liian pitkä mahtuakseen kunnolla. No katsotaan mistä pitää alkaa poistaa materiaalia laitteesta ja paljonko, kun sen aika on.

 

Ilmamoottorin lamellikeskiö ei liikkunu mihinkään ulosvetäjillä. Nyt laite sorviin kiinni ja ajan lastuina koko keskiön pois.

 

Sitten holkki akselien väliin, jotta voima liikkuu. Ja runkojen väliin väliholkkisysteemi, jotta sähkömoottori on tulevasti rungossa kiinni. 

post-37-0-95039300-1502648834_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ei huono idea. Varsinkin jos tekee ulkopuolisen erillisen jäähdytyksen. Tosin tuokin on cm tolkulla alkuperäistä pidempi.....

 

Mutta noilla nippuun ja sitten tila ihmettelyä

 

Xxxx

 

Edit

 

Kuukausi menny nolla motivaatiolla.

 

Tän saanu vaan valmiiksi. Toi tikku on alkuperäinen laakerin voitelu kanava. Jätän sen niin saa tuota voidella sopivin väliajoin

 

Välipala on vanha alumiininen hihnis noista varhaisista remuli protoista

post-37-0-06282800-1504808575_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 4 weeks later...

Noiden vanhojen kaapeleiden vaihto uusiin olis nyt työn alla.

 

MKEM tuntuu liian hentoselta, kun noita on pujotettava takas rungon sisään.

MKEM + sen päälle kutistesukka tekee taas liian jäykän tuosta, kun moottori rajoittaa tilaa tehokkaasti

 

Olisko joku Volkkaripalstalainen töissä tievaloihin liittyen? Esim jollakin asennusfirmalla tai energialaitoksella?

Tuplaeristetty MKEMP olis hyvää tavaraa mustana.

 

Persus ei vaan kestä ostaa koko 100m keippiä, kun tarve 10m. Paikalliset kauppiaat täällä myy tuota vain koko keipeissä :(

Link to comment

Johdot on MKEM tyylisiä, mutta mekaanisesti jäykempiä. Toki ajan raiskaamia ja halkinaisia ku mikä.

 

Penkin rungossa on reijät kaapeleille, kaapelit on säilössä rungon sisällä vapaasti riippumassa u-lenkillä.

Päissä olevat hauanleuat estää johdon läpi valumisen kokonaan rungon sisään.

 

Nuota kun ujutetaan käytön jälkeen rungon sisään takasin, niin irto lankana on liian notkeeta.

Siksi tuo tupla eristys. Se olis sopiva jäykiste, niin sisään pujotteminen olis helpompaa.

 

Toki yksi vaihtoehto olis tuo sun ehdotus. Vastaavaa ÖPVC tyylin kaapelia on mulla tusinoittain erilaisia. 

Jos tuplaeristystä ei saa, niin sitten laitan ohkasta kaapelia

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Eka Mitsun tamussa joku tehdasasetus etten päässy yli 60hz taajuusasettelussa. No laitetaan tää takas hyllyyn odottaa päivää parempaa.

 

Tamu nr 2 (Siemens) toimii kuten pitää. Kokeilin että 100hz antaa jo 1500 rpm nimellis rpm oikosulkumootorista komeet kurinat :)

Tamun näyttö otettava käyttöön, kun penkin rpm loppuu 2700 kohdalle (moottorin rpm 5400). Tarkotus kuitenkin testata reilusti ylemmäs kärkien mukana pysyminen.

 

Nyt sitten laskin että mitä rpm tietoa mikäkin taajuus vastaa. Tulokset on alla taulukossa. Pitää nostaa max taajuus satasesta -> 130hz kohdalle. Noi tarkistettu myös penkin omasta rpm mittarista. Tulokset 2% tarkkuudella samat.

 

 

Edit, kuva suurennettu

post-37-0-49234600-1505758015.jpg

post-37-0-49234600-1505758015_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Nyt tässä on oltava joku pielessä....ei nää näin helposti yleensä onnistu

 

Hommat meni kerralla ja hiton pienellä hieromisella kuntoon :)

Tarvis vaan herkistellä muovi osat näytöstä ja tässä vartin harjoittelun tulokset

 

Tulokset:

Alko muuttaa ennakko 1300rpm kohdalla ja maksimi oli saavutettu 3800

Koko keskipakoennekko 24 astetta

1 kipinä nollakohtana

2 laahaa pari astetta jäljessä

3&4 sitte reippaammin

post-37-0-65658500-1505927711_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Alipainepumpun säätö toimii mekaanisesti ja kytkimestä pumpun ääni toimii. Seuraavaksi sitte sitä kattoo saako toimimaan.

 

Kärkikulman mittauksessa oli laitteessa jotakin outoa. En saanu kalibroitua ohjeen mukaan. No mennään ilman sitä.

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 3 months later...

Nyt sitten vihdoin ja viimein sain tän homman valmiin oloiseksi.
Kaikki laitteet on orggiskuorien alla. Ainoa joka kertoo että testeriin on kajottu, on uudet ohjainlaitteet oikeassa alanurkassa. Autenttisia en valitettavasti löytänyt. No noilla mennään. Kuten heritagen sivuilla todetaan yhdestä heidän myymästä tuotteesta: "not original, but close enough"

🙂

 

 

 

post-37-0-21220600-1514232217_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...