Jump to content

Ongelmia Latauksen kanssa, lataussäädin kumenee


Guest cbjorklund

Recommended Posts

Guest cbjorklund

Iltaa, olisiko kenellä vinkkejä antaa:

 

Autoni on vuosimalli 1967, 6 volttinen. Ostin "uuden" tehdaskorjatun laturin + uusi lataussäädin (made in USA) Nyt on sellainen ongelma ett uusi lataussäädin kuumenee niin paljon että sen pohjassa oleva kohta kuumenee niin paljon että polttaa näpit kun siihen koskee.

 

Tyhjäkäynnillä akusta mitattuna mittari näyttää 7.3V

 

Olen tarkistanut kytkennät varmaan 10 kertaa. Mistä moinen voisi johtua ja mitä sille voisi tehdä?

 

 

Kiitos etukäteen vastauksista

Christoffer

 

 

Link to comment

Aika hyvin antaa jännitettä tyhjäkäynnillä. Karkaako jännite tuota ylemmäs kovemmilla kierroksilla? Oletko kattonu?

Niin ja mittaa kaikki mahdollinen kuorma päällä (lamput ja rammari päälle etc)

 

Tasasähkösissä reguista menee larurille vain kaksi "tasoa" jännitteen säätöä.

Toinen on täysiä, toinen taas menee tuon kuvaamasi vastuksen kautta, sanotaan että se on vaikka puolikas ohjaus laturille.

 

Jos jännite kasvaa korkeammaksi vielä suuremmilla kierroksilla, on jossakin vikaa. Eikä tuolle ole kuin laturi ja regu jotka siihen vaikuttavat. 

Kumpi on viallinen, niin se pitäs kokeilla vaihtamalla vakio toimiva tilalle ja kattoa kumman komponentin vaihdolla jännite palaa normaaliin tasoon.

Link to comment
Guest cbjorklund

Aika hyvin antaa jännitettä tyhjäkäynnillä. Karkaako jännite tuota ylemmäs kovemmilla kierroksilla? Oletko kattonu?

Niin ja mittaa kaikki mahdollinen kuorma päällä (lamput ja rammari päälle etc)

 

Tasasähkösissä reguista menee larurille vain kaksi "tasoa" jännitteen säätöä.

Toinen on täysiä, toinen taas menee tuon kuvaamasi vastuksen kautta, sanotaan että se on vaikka puolikas ohjaus laturille.

 

Jos jännite kasvaa korkeammaksi vielä suuremmilla kierroksilla, on jossakin vikaa. Eikä tuolle ole kuin laturi ja regu jotka siihen vaikuttavat. 

Kumpi on viallinen, niin se pitäs kokeilla vaihtamalla vakio toimiva tilalle ja kattoa kumman komponentin vaihdolla jännite palaa normaaliin tasoon.

 

Kiitos vastauksesta, tyhjäkäynnillä oli 7.3V, toki ryyppy oli varmasti silloin päällä. Pitää mitata uudestaan ja katsoa mitä se näyttä.

 

Christoffer

Link to comment
Guest cbjorklund

Kävin äsken mittamaassa uudestaan: tyhjäkäynnillä akulla oli 6.9-7 V, laturista tuli 16-17 V.

Säätimessä kohta mihin DF piuha tulee kiinni on se mikä kuumenee. Ajatuksia?

 

Christoffer

Link to comment

Kävin äsken mittamaassa uudestaan: tyhjäkäynnillä akulla oli 6.9-7 V, laturista tuli 16-17 V.

Säätimessä kohta mihin DF piuha tulee kiinni on se mikä kuumenee. Ajatuksia?

 

Christoffer

Jos ainoa ongelma on polttava tunne sormissa niin hansikkaista saattaisi olla apua  =)

Muutenhan lataus vaikuttaisi toimivan.

Link to comment
Guest cbjorklund

Jos ainoa ongelma on polttava tunne sormissa niin hansikkaista saattaisi olla apua  =)

Muutenhan lataus vaikuttaisi toimivan.

 

Jepp, lataus toimii kyllä muttan säätimen takapuoli/pohja missä df piuha kiinnii kumenee niin paljon että pelkään että takapenkki syttyy palaamaan

Link to comment

Jepp, lataus toimii kyllä muttan säätimen takapuoli/pohja missä df piuha kiinnii kumenee niin paljon että pelkään että takapenkki syttyy palaamaan

Jos se sihahtaa märällä sormella kosketettaessa niin alkaa olla kuuma. Toisaalta tommonen 60 C-asteinen metalli tuntuu jo sormeen kuumalta mutta on melko harmitonta. Ainahan sähkölaitteet tuottavat jonkin verran lämpöä.

Link to comment

Onko käynyt mielessä että jos olet akulla testaillut ilman laturia valoja jne. Niin kun lyöt sen laturin ekaa kertaa säätimen kanssa kiinni niin se rupeaa lataamaan täydellä teholla samantien ja voi näin ollen myös vähän lämmetä. Kun taas kun akku on täynnä niin täyttä lataustehoa ei taas tule käyttöön kokoajan.

 

Tämä siis ihan vain pähkäilyä.

Link to comment

Onko käynyt mielessä että jos olet akulla testaillut ilman laturia valoja jne. Niin kun lyöt sen laturin ekaa kertaa säätimen kanssa kiinni niin se rupeaa lataamaan täydellä teholla samantien ja voi näin ollen myös vähän lämmetä. Kun taas kun akku on täynnä niin täyttä lataustehoa ei taas tule käyttöön kokoajan.

 

Tämä siis ihan vain pähkäilyä.

Luulen että menee niin päin että säädin lämpiää vähemmän kun laturilla on enemmän kuormaa. Eli kun laittaa valot ja muut päälle niin lataussäädin alkaa maadoittaa kenttäkäämiä suoraan maahan eikä vastuksen kautta kuten pienellä kuormalla.

  • Like 1
Link to comment

Infrapunamittari voi muuten olla epäluotettava kiiltävistä pinnoista mitatessa.

 

Näyttää olevan vastus tuosta ympyrästä vasemmalle eli tuo "raidallinen osa ilmeisesti kuumin kohta?. Jos ei ole niin voisi olla huono kosketus ympyröidyssä kohdassa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...