Jump to content

Minkälaista (vahvistin)kuormaa 12V kuuppelo kestää..


Recommended Posts

Olis tarkoituksena jatkaa poppien virittelyä kuuppeloon ja aloin tuumailemaan tuota virtapuolen riittävyyttä. Että jos täräyttää pari pientä vaffistinta (2x~60w, 4x~70w)ja mankan, kuinka mahtaa latauksen jne kans käydä.. Nykyisellä mankka + subi vahvistimineen ei onkelmaa.

 

Eli minkälaisia "kw"-tehoja porukka on vakio 12V järjestelmään laittanut tai miten virtapuolta voi parantaa jos alkaapi ahistella?

 

Tänks!

Link to comment

Mulla on joku Pioneerin 4x150w vahvistin ajamassa kuus kertaa soikeita ja 10" Monacor:n subia.

Laturi 55A aito Bosch (vanha). Huomaa hyvin, että virta loppuu noin vartin huudatuksen jälkeen vaikka

ajaisit motaria sen 120km/h vauhdilla. 

 

En ole yrittänytkään parantaa ko. järjestelmää, olen vaan vääntäny soitinta vähän hiljemmälle

ja antanu akun latautua jos ja kun virta on päässy vähiin.

Link to comment

Omaan pallikseen ajattelin joskus laittaa toisen laturin, suunnitelma oli "jatkaa" kampiakselin hihnapyörää toiselle hihnalle. Eli jos leikkaisi kehän toisesta hihnapyörästä ja hitsaisi sen sisäpuolelta nykyisen hihnapyörän kylkeen kiinni. Toiselle laturille pitäisi sitten rakentaa jonkinlainen kannake (varmaan johonkin oikealle puolelle).

Link to comment

Sillon joskus kun hifistely kiinnosti enempi niin kuppelissa oli 800w monovahvistin kahdelle 12" subille ja erkkasarjalle kaks kanavainen,olisko ollu 2 x 75w? Näille oli hyytelöakku ja 1F konkka kaverina... Kyllä ne kotitarpeisuun toimi eikä virta loppunut niitten takia, toki latasin akun silloin tällöin ctekillä..

Link to comment

Mutta vaihtaen suurempaan menee siis vaihtovirtavehkeiksi(kö)?

 

Aloin hahmottelemaan sellasta vaihtoehtoa että laittaisi yhden maltillisen 5-kanavainen vahvistimen ja jos valot alkaa räpsimään niin konkka mukaan pakettiin. Optimalla tai uudella akulla yleisesti sais varmaan vähä asiaa parannettua.

Link to comment

Käsittääkseni menee vaihtovirtaseksi kun aletaan isontamaan. Tiedä sitten saisko uudelleen 

käämittämällä tasavirtasenkin tuottamaan enemmän mutta tämä on sitten varmasti kallis tie. 

Vaan eipä taida noihin tasavirtasen kuoriin paljon järeämpää käämitystä saada mahtumaan?

 

Johdotus on tietenkin yksi, mihin kannattaa tässäkin kiinnittää huomiota ja että se virta+maa-kaapeli

on riittävän suurta. Tuossa Powersetin sivuilta lainattu taulukko:

 

Mulla on käyttiksessä tota 50neliön piuhaa kun piikkiteho nousee sinne 1,5 kW:n nurkille. On muuten melko

kankeeta tavaraa asennettavaksi.

 

virtataulukko.jpg

Link to comment

Joskus kun oli vielä tasavirtavehe. Ajeltiin pitkähköä matkaa automankkaa kuunnellen. Virta ei vaan riittäny, välillä piti  kuunnella ratiota tai tiputtaa valot pois. Uskoisin tuon johtuneen laturin lämpenemisestä, taitaa kuparihäviöt kasva aika suuriksi. Lyhyemmillä matkoilla/viileällä ei ongelmaa ollut.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...