Jump to content

Renkaiden kantavuusluokat katsastuksessa


Recommended Posts

Tiedän että tää voi olla typerä kysmys kun renkaiden kantavuusluokat on tiedossa ja akselipaino löytyy rekisteriotteesta eli hommahan selviää ku laittaa ne tiedot kohtaamaan ja katsastukseen..

 

Mutta katotaanko noita oikeasti ja miten tarkasti katsastuksessa..

 

Rivierassa on nyt Hankookit 145/jotain/15, kantavuus 72 eli menee aika huolella alle vaaditun 85 (515kg/per rengas) 

Toinen vaihtoehto rengasjumpan jälkeen ois Hankok 165/60/15  kantavuus 78

Tiedän että noi renkaat on alle määräysten eli siitä on ihan turha selittää vaan pitääkö tässä vielä yhdet hakea ja jumpata ne taas..

 

Tietysti katsuristahan se on kiinni mutta kiinnitetäänkö renkaisiin nykyään huomiota noiden kantavuuksien osalta, kokemuksia..

 

 

Link to comment

Taitaa olla tuurista kiinni kuten monessa muussakin asiassa... Mulla on autosta puuttunut meistetty runkonumero siitä saakka kun se on suomeen tullut (joskus '90) ja aina se on läpi mennyt. Tuurilla on popniiteillä oleva orggis lätkä a-pilarissa riittänyt ;)

 

Käy kokeilemassa ja jos ei mene läpi, niin hommaa sitten katsastusrenkaat.

Link to comment

Noi renkaat on kyllä ulkonäkönsäkin puolesta huomattavan pienet, joten Ihmettelen jos ei herätä kiinnostusta. Multa on Thingin rekisteröintikatsastuksessa aikoinaan tsekattu kun merkittiin samalla vaihtoehtoiset rengaskoot otteeseen, ja tiedän myös palliksen mikä sai hylsyn liian hennoista renkaista. Liikenneturvallisuus on ja yks näkökanta...

Link to comment

Kyllähän ne noihin kiinittää huomiota. Käyttis pomppas kesärenkailla kun oli pykälää liian kapeat kumit vanteille

ja tuosta meidän puutarhamaasturista katsotaan lähes aina kantavuudet gummien kyljestä. Mennyt tiemmä 

huomattavasti tiukempaan suuntaan tässä parin vuoden aikana kun kyselin syytä moiseen kyyläykseen.

Link to comment

Ei kai se oo ku katsurista kiinni:-)

Meillä westyssä tuli heti ekalla hylky(taitaa olla se sama 145...),

ja sen jälkee on menty kuplan pellivanteet eessä ja kumit mis riittää kantavuus.

Tietty säätöpaloihin joutu tekee lisää tilaa jotta sai vähän ylemmäksi...

Ja painoraja katsurille:-)

Link to comment

Mulla kans Junakeulan rekisteröintikatsastuksessa meinas pompata eturenkaiden kantavuuden vuoksi. Oli kuulemma ihan siinä rajalla ja sovittiin, että yhtään pienempiä renkaita en edes kuvittele siihen laittavani. Kyseinen rengaskoko kuitenkin kirjoitettiin otteeseen ja kaikki ok.  

Link to comment

Itsellä kanssa tuli hommattua 16" puhelinkiekot lähes ajamattomilla kumeilla, no eipä tullut mieleenkään että kantavuudet ei riittäis ja eihän ne maksimipainoille riitäkään jäikä jotain 50kg per kumi alle tjsp.

 

Ajattelin kyllä sanoa katsurille jos huomaa että eiköhän ne 2013 paistetut vyörenkaat aina ikivanhat pinnoitetut reunoilta halkeilleet sisäkumilliset aina hakkaa...ja toki vanhoissa oli vielä sekarengastus eli karmea lulla ajaa senkin takia.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ite laitoin vanhat talvirenkaat taakse rekisteröintikatsastukseen kun huomasin ettei pienempien kumien kantavuus riitäkkään.

 

Edellisenä iltana nypin niistä nastat pois ja heitin alle, tais kannattaa koska inssi kävi ihan punnitsemassa auton.

 

Niin ja kyseessä siis pallis klainari.

Edited by tobbe`
Link to comment

Kiitos kaikille vastauksista ja kokemuksista.. auto kiikutettu kämpille talvisäilöstä su ma yönä..

Katsastus varattu ti aamuks, mutta vituikshan se menee ku uudet rattaat eteen JBW Cosmic:eilla ja eteen ei saa niitä paikalleen ku CSP:n levyt ja keskireikä liian pieni vanteissa.

Taas oppi jotain uutta, ei huonoa.. no mennään noilla Fuchs:eilla ja 145:lla ku varattu aika.. vekslatataan sitten noita rattaita vanteilta toisille.  oli tarkoitus kokeilla toisia vanteita.. 

 

Taitaa mennä noin Cosmic:it myyntiin vaikka voishan ne pyöräyttää sorvissa keskireikää isommaks.. ei se keskikuppi mene muutenkaan sen levysetin kanssa..

Mietitään..

Link to comment

Kysyin tänään katsurilta melkein oikeista painoluokista ja mm siitä että haluaisin otteeseen uudet gummit.

 

Hää vastas että ei kannata merkkauttaa ja ei kiinnosta henkilöbussissa kantavuus niin paljoa, kuulemma tavarapakussa enempi. Onhan tuo omakin alunperin 9 hengen bussi ja nyt rekattu 3+3 sekin kuulemma tukee pientä poikkeamaa kantavuuksissa.

 

Molemmat oltiin sitä mieltä että se lähellä oikeeta kantavuutta oleva uusi vyörengas hakkaa 100-0 sen vanhan kyljistään rakoilevan pinnoitetun renkaan raadon

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...