Jump to content

sulake palaa heti


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Näyttä sulake kuitenkin palavan jatkuvasti. Nyt kesti tunnin verran kunnes on taas aika vaihtaa. Välillä kesti 2 minuuttia. Välillä ei sitäkään. Missä vika? Kyseessä siis sulake numero yksi. Siinä on rekisterikilven valo, parkit ja oikea takavalo. Ohjekirja antaa sulakkeekkeen kooksi 8a mutta ei näytä 10a kestävän. Eikä 8a.

Link to comment

Eikös ne johdot kulje sieltä kuskin puolelta etupellin "saranan" sivussa lokasuojassa sinne kapiiniin... todennäköisesti joku johdoista hinkaa ny maihin!!

 

Onko alkuperäinen ilmoittamasi vika poistunut,  "kun laittaa valot päälle, sulake 1 palaa" vai onko tämä "etupelti vika" sitten tullut siihen lisäksi??

 

Tarkista sulakerasialta kaikki johdot, voi olla hapettumia liittimissä, putsaa ne ja ota valoista lamput irti ja laita vaikka yksitellen paikoilleen ja katso missä kohtaa räpsähtää sulake. voisko vika olla valokatkaisijassa?

 

Noi sähköhommat on muutenkin vittumaisia selvitellä,saati sitten korjailla,  mutta kun rauhassa tekee, vika kyllä löytyy.....

Link to comment

Etupään tärähtäminen saa aikaan sulakkeen palamisen. Ehkä vikaa etuvaloissa. Erikoinen vika. Sulake saattaa palaa siitä kun etupellin laittaa vähän kovempaa kiinni. Lamppuja olen yrittänyt katsoa vian vuoksi mutta ei ole tärpännyt.

Link to comment

Menee oikosulkuun nyt kun etupellin laittaa kiinni. Missä vois olla vika? Edes autokorjaamolla ei löydetty.

Jos korjaamo ei löydä kuplan "massiivisesta sähköjärjestelmästä" yhdessä piirissä esiintyvää vikaa niin vikaa on myös korjaamossa tai sitten korjaamolle ei haluta maksaa vian paikallistamisesta:)

Edited by VW-63
  • Like 1
Link to comment

Jos korjaamo ei löydä kuplan "massiivisesta sähköjärjestelmästä" yhdessä piirissä esiintyvää vikaa niin vikaa on myös korjaamossa tai sitten korjaamolle ei haluta maksaa vian paikallistamisesta:)

Samoilla linjoilla että ei ole kauhean vaikeita löytää viat näin yksinkertaisesta systeemistä. Ja varsinkin kun vian pystyy vielä rajaamaan noinkin tarkasti palavan sulakkeen takia.

 

Jos nyt haluat vielä rajata yhteen kolmesta lähtevästä johdosta niin sulakkeelta 1 lähtevä kolmen johdon apiko irti ja sivareilla juuresta poikki että saat johdot erilleen. Sitten yksi kerralla laitat johdot sulakkeeseen kiinni ja siinä johdossa on vika mikä polttaa sulakkeen. Jos ei kyseisestä johdosta tai parkin kannasta löydä vikaa missä johto ottaa maihin kiinni niin vedä uusi johto sen tilalle ja sitten puristat kaikki kolme johtoa takaisin apikoon ja jatkat ajelua ilman sulakkeen palamista.

 

Toivottavasti nyt tuli tarpeeksi yksinkertaisesti selitettyä.

Link to comment

Vai hitot. En ole sähkömies joten ei se niin käytännössä mitään yksinkertaista ole. Korostan vielä, että ei autokorjaamoillakaan ole mitään itsestään selvää tuollainen. Sielläkin ovat sähköasiat osaavat ihmiset erikseen. Yksi tuttavani on kouĺutukseltaan autonasentaja mutta kysyessäni häneltä hän sanoi että sähköasioissa hän on hyvin noviisi. Vienkö autokorjaamolle jossa laskutus tuntiliksalla vaikka vika ei korjaantuisikaan. Autosähkökorjaamollakin eivät luvanneet satavarmasti kuntoon.

Link to comment

Tuolla kerroit että sulake palaa kun etupää tärähtää.

 

Kannattaa tehdä noin kun Tanhis neuvoi eli liittimen juuresta johdot poikki ja sitten koittaa ensin vaikka niin että vain takavalojen ja kilvenvalon johdot on kytkettyinä ja parkkien johto irti.

Se johdon kuorihan voi olla vaikka hankautunut puhki lokasuojan luota mistä menee johdot valoon sisään ja sieltä aina välillä pääsee maadoittamaan ja luo oikosulun jolloin sulake palaa.

Link to comment

Olisitko noin avulias asian suhteen. Se vain on tässä vaikeaa kun omat taidot ja tilat loppuvat kesken ja kun ei aina tiedä sopivaa korjaamoa missä ymmärrettäisiin vanhempia autoja. Niitä kun ei läppärillä korjailla. Lisäksi laturin merkkivalo mittaristossa syttyi lisäksi joten ei ole helppo ratkaista.

Link to comment

Peukalot ylös tämmöiselle toiminnalle!

 

Melkein joka puolelta Suomea löytyy näitä harrastelija-auttajia jotka ajan, resurssien, yms. seikkojen puitteissa auttavat varmasti mielellään erilaisissa ongelmissa.

 

Ohessa linkki keskusteluun jossa on lista noista harrastajista, itse tosiaan vaikutan Mikkelissä... http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5900-luettelo-harrastajista-yhteystietoineen/page-2

Edited by NO H2O
  • Like 1
Link to comment

Mielellään sitä itsekkin auttaa jonkun vaikean vian selvittämisessä ja menen vaikka lähiseudulla paikanpäälle katsomaan. Mutta olen myös huomannut että mitä enemmän auttaa niin sitä suuremmaksi uusavuttomuus kasvaa apua vastaan ottavan puolesta.

  • Like 1
Link to comment

Samanlaisia ajatuksia Tanhiksen kanssa. Tässä ketjussa annetuilla neuvoilla vian olisi kyllä rauhallisesti etsimällä löytänyt aloittelijakin, vaikka siihen yhden viikon illat olisikin mennyt. Jos oppii siihen, että kiperän paikan tullen muut aina pelastaa, niin se ei hyvä. Se ei oikein toimi silloin, jos yksin liikkeellä ja waunu jättää tien poskeen, ja tottunut siihen, että muut korjaa. Yksi oleellinen osa tätä harrastusta on näiden waunujen tekninen ymmärtäminen.

  • Like 1
Link to comment

Ajattelen aika pitkälle samalla tavalla mutta mikäli on satsannut harrastukseen rahallisesti, ajallisesti ja mikään ei tunnu onnistuvan on kiva kun joku pukkaa pikkaisen liikkeelle.

 

Harmittavan monta kertaa joltakin jää kesän ajot väliin kun homma ei vain luonnistu ja välillä se onnistuminen on todella pienestä kiinni.

 

Itse kävin antamassa ensiapua konerempatulle koneelle kun jakaja kiukutteli, purettiin jakaja ja todettiin porukalla että sököhän se on, keskipakolimpuista toinen irti... Sitten kun jakaja toimi niin ei jaksa käydä no hö... mitäs kummaa, omistajataho oli työntämässä kuplaa tallin pimeimpään sopukkaan...

 

Huomattiin että kiihdytyspumppu ei pelaa... rassattiin kiihdytyspumppu toimimaan ja niin vain alkoi harrastajan talliin taas aurinko paistamaan sekä tie kuplalle ja omistajalle maistumaan.

 

Tietysti harrastamisen kuluessa on oppinut huomaamaan myös sen milloin asiaan kannattaa puuttua ja milloin ei...

Link to comment

Samoilla linjoilla että ei ole kauhean vaikeita löytää viat näin yksinkertaisesta systeemistä. Ja varsinkin kun vian pystyy vielä rajaamaan noinkin tarkasti palavan sulakkeen takia.

 

Jos nyt haluat vielä rajata yhteen kolmesta lähtevästä johdosta niin sulakkeelta 1 lähtevä kolmen johdon apiko irti ja sivareilla juuresta poikki että saat johdot erilleen. Sitten yksi kerralla laitat johdot sulakkeeseen kiinni ja siinä johdossa on vika mikä polttaa sulakkeen. Jos ei kyseisestä johdosta tai parkin kannasta löydä vikaa missä johto ottaa maihin kiinni niin vedä uusi johto sen tilalle ja sitten puristat kaikki kolme johtoa takaisin apikoon ja jatkat ajelua ilman sulakkeen palamista.

 

Toivottavasti nyt tuli tarpeeksi yksinkertaisesti selitettyä

Jos ei näitä sähköhommia ole ennen tehnyt niin ei ole yksinkertaista.

Link to comment

Paljon helpompi on opetella jotain uutta kun ei tarvitse ihan kaikkea harjoitella oman kantapään kautta vaan on joku vieressä neuvomassa joka on jo aiemmin nuo asiat opetellut. Sitten on mukavampi samalla vaikka hieman yhdessä selvittää sähkön perusteita ja toimintatapoja.

Link to comment

Paljon helpompi on opetella jotain uutta kun ei tarvitse ihan kaikkea harjoitella oman kantapään kautta vaan on joku vieressä neuvomassa joka on jo aiemmin nuo asiat opetellut. Sitten on mukavampi samalla vaikka hieman yhdessä selvittää sähkön perusteita ja toimintatapoja.

Kyllä olisi minunkin autoharrastus jäänyt lyhyeksi, jos olis itse joutunut kaiken alusta pitäen opiskelemaan.

Link to comment

Kummastelen monesti miten monet ihmiset kavahtaa tuota autosähkömörköä. Autoissa kuitenkin puhutaan tasavirrasta, joka on varsin simppelia vs. vaihtovirta. Ja varsinkin Kuplissa, joissa ei tarvii miettiä tietokoneita, sähköt on yläasteella opittujen kaltasia, vaikeimmillaan tasoa (kuten tässäkin tapauksessa):

 

post-34-0-95761000-1462339728_thumb.jpg

Link to comment

Ja vielä kun päälle lisätään hyvin kuvaavat aikakauden sähkökaaviot niin itse laitan osaamattomuuden uusavuttomuuden piikkiin ja vaikea on uskoa että autokorjaajakaan ei tämän vertaa autosähköistä ymmärtäisi. Puhumattakaan siittä että autosähkökorjaamo ei uskaltaisi antaa varmuutta että tälläinen vika saadaan ratkaistua.

Link to comment

Kummastelen monesti miten monet ihmiset kavahtaa tuota autosähkömörköä. Autoissa kuitenkin puhutaan tasavirrasta, joka on varsin simppelia vs. vaihtovirta. Ja varsinkin Kuplissa, joissa ei tarvii miettiä tietokoneita, sähköt on yläasteella opittujen kaltasia, vaikeimmillaan tasoa (kuten tässäkin tapauksessa):

Ei tommoisia mitään yläasteella opeteltu. Ja jos opeteltiin ei niistä mitään muista.

Link to comment

Ja vielä kun päälle lisätään hyvin kuvaavat aikakauden sähkökaaviot niin itse laitan osaamattomuuden uusavuttomuuden piikkiin ja vaikea on uskoa että autokorjaajakaan ei tämän vertaa autosähköistä ymmärtäisi. Puhumattakaan siittä että autosähkökorjaamo ei uskaltaisi antaa varmuutta että tälläinen vika saadaan ratkaistua.

Sun on pakko uskoa. Autokorjaakin sanoi että vasta ensi viikolla on paikalla henkilö joka ymmärtää sähköistä. Ja se että sanot uusavuttomaksi sellaista joka ei osaa korjata niin vähän asiallisuutta kiitos keskusteluun.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...