Jump to content

16.-19.08.2016 cruising Nordkappiin


Recommended Posts

Aika ajoin on käynyt mielessä pieni roadtrip VW letkassa pohjoiseen ja takaisin.

 

Olisiko palstalla halukkaita osallistumaan ns. ajotapahtumaan jossa x määrällä autoja ajeltaisiin esim. Inariin yms. ja takaisin.

 

Oma ajatus: parisataa kilsaa päivässä letkassa ajelua, stopit ja leirit pystyyn kun maisema siltä tuntuu ja rentoa suunnittelemattomuutta viikon päivät ?

 

Täältä Kemistä katsottuna Rovaniemi-Sodankylä-Ivalo-Inari on 425 km ja 5 päivässä ajelisi jo 1000+ km kiireettä, mutkitellen.

 

 

Jos innostusta moiseen niin tähän jatkoksi voi esittää omia näkemyksiään. Tiedä vaikka toteutuisi niin olisipa pohjoisen asukkaillakin ihmettelemistä.

 

-Tommi-

 

 

post-372-0-27876100-1441999904_thumb.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 3
Link to comment
Guest Jussinbussi

Mitä meinasit Tommi että Nordkapissa otetaan rahat pois kulkijalta?

Jos meinasit polttoaineita, syötävää yms niin sanoisin ettei enää mitään eroa Suomen hintoihin.

Kun Lopelta lähdettiin niin huomattiin että käsivarren lapissa oli polttoaine 10 centtiä halvempaa kuin meillä.. ja Norjassa myös halvempaa..0,5l olut 3e ja ruokatavarat aika saman kuin Suomessa.

Eli ei niin mitään esteitä.

Link to comment

Nykyisellä 'heikolla' NOK:lla matkustus Norjassa ei ole suomalaiselle niin kallista kuin se aikaisemmin oli. Kunhan katsoo mitä ostaa ja mistä ostaa.

 

http://www.visitnordkapp.net/en/opening-hours

 

Tuolla 24 tunnin lipulla voi ymmärtääkseni yöpyä siellä... jos tarkenee. Kun käytiin 2010 pojan kanssa waunulla ja CombiCampilla, niin ei yövytty.

 

Mielestäni ei ideointivaiheessa kannata jättää Nordkappia pois laskuista. Olisi se aika 'viileää' tulla sinne volkkari letkassa!

Link to comment

Mukana Nordkappiin asti jos vain aikataulut sopii.. eli elokuulle menis mulla, SpaFranchamps:iin ois tarkoitus ennen sitä päästä.

Ja joku 40eeroa on on yks pikkupisara kusilammikossa jos tonne asti pääsee ehjin nahoin.. Tuomo tietää että saa enemmänkin menemään ku kohti EBIä ajetaan..

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Joo, saa menemään enemmänkin, kun viritetty kone hajoaa... ja joutuu uuden ostamaan ja asentamaan. Mutta tämä Nordkappin reissu tehtäisiin vakiokoneella, joka "toimii siten kuin saksalainen insinööri sen suunnitteli toimivan", kuten Metake sanoo.

 

Tästä voisi tulla hyvä reissu. Pihlis; nyt Rohmulla Nordkappiin - kesällä ei tarvitsisi raplata bensalämmitintä, kuten 1998 talvireissulla!

  • Like 3
Link to comment

No joo, kesällä vois käydä katsomassa kaikki ne maisemat mitkä silloin jäi kuplan kuuraisten ikkunoitten takaa näkemättä.

 

Kieltämättä se silloin talvella 1998 naurettavan pikkiriikkisesti hatutti kun Nordkappiin ei päästykään vaikka olitiin jo ihan huudeilla, jäätiin n. 7km päähän lumimyrskyn takia.

 

Tulipahan ajeltua halavatun kylmällä kuplalla yli 2000km pakkasessa makuupussin sisältä, tuulilasin alanurkissa oli nyrkin verran kirkasta ikkunaa josta katselin edelläajavan takavaloja että näin missä tie menee. 

 

Oli niin sakeaa lumimyräkkää että kaveri joutui edellä kävelemään ja taskulampulla valaisten etsimään tietä, siinä sitä oli sitten kiva nytkytellä kävelyvauhtia lumiketjuilla etiäpäin. Kyllä meno maittoi.

 

Kohokohtia oli: toimimaton eeberi, pakkanen  -40, jäätyneet jarrut ja kossu, lumi ja tuuli, telttamajoitus, 

 

Jos joku, niin se reissu oli paskareissu.

  • Like 6
Link to comment

No joo, kesällä vois käydä katsomassa kaikki ne maisemat mitkä silloin jäi kuplan kuuraisten ikkunoitten takaa näkemättä.

 

Kieltämättä se silloin talvella 1998 naurettavan pikkiriikkisesti hatutti kun Nordkappiin ei päästykään vaikka olitiin jo ihan huudeilla, jäätiin n. 7km päähän lumimyrskyn takia.

 

Tulipahan ajeltua halavatun kylmällä kuplalla yli 2000km pakkasessa makuupussin sisältä, tuulilasin alanurkissa oli nyrkin verran kirkasta ikkunaa josta katselin edelläajavan takavaloja että näin missä tie menee. 

 

Oli niin sakeaa lumimyräkkää että kaveri joutui edellä kävelemään ja taskulampulla valaisten etsimään tietä, siinä sitä oli sitten kiva nytkytellä kävelyvauhtia lumiketjuilla etiäpäin. Kyllä meno maittoi.

 

Kohokohtia oli: toimimaton eeberi, pakkanen  -40, jäätyneet jarrut ja kossu, lumi ja tuuli, telttamajoitus, 

 

Jos joku, niin se reissu oli paskareissu.

Kuulostaa toteutuskelpoiselta idealta :)

Link to comment

Kun valmistauduimme omaan helmikuun 2006 Nordkappin reissuun (nämähän veti 'Jupe' Juha Lohi), niin sain käsiini 1998 reissusta tehdyn videon. Se kuvasi niin äärimmäisissä oloissa tehtyä matkaa, että valmistauduimme tosi perusteellisesti. Varmistimme, että 411 Variantin molemmat lämmityslaitteet puhkuivat lämpöä. Loppupelissä kuitenkin 2006 reissu tehtiin melkoisen miedoissa keleissä. Eikä mekään päästy ihan perille, kun silloin talvella oli yksinoikeus jollakin firmalla siihen viimeisen pätkään, ja hinta oli kiskurihinta. Silloin jäi kismittämään se että ei voitu volkkari letkassa cruisailla perille...

 

2016 reissua harkitseville korostan, että kesäreissut ovat ihan erilaisia. Lämpimät vaatteet ja kunnossa oleva vakiolämmityslaite riittää.

  • Like 1
Link to comment

Jos tästä totta tulee, niin voitaisiin esittää haaste norjalaisille. Ensi seisomalta ajattelisi, että norjalaiset päihittäisi kokoontumisajossa Nordkappiin vaivatta. Mutta Norjassa asuneena tiedän, että ei se ihan niin yksinkertaista ole. Suurin osa norjalaisista volkkaristeista asuu Etelä-Norjassa, ja tullakseen ripeästi Nordkappiin, heidän pitäisi ajaa Ruotsin hyviä teitä pitkin. Ja jos ajankohta olisi elokuu, niin Norjan volkkaristien ajatukset ovat Oslossa järjestettävässä maan suurimmassa ilmajäähy VW tapahtumassa SCC:ssä. Joten jos riittävän moni Kesäkauden päättäjäisiin säännöllisesti osallistuvista Pohojosen harrastajista lähtisi Nordkappiin - ja jokunen kaheli etelästä lisää - niin porukkaa voisi olla enemmän kuin norjalaiset saisivat liikkeelle...

Link to comment

Norjassa tänä kesänä käyneenä tiedän hintatason. Nordkapista puhuttaessa yritin juuri viitata mm. parkkimaksuun.

 

Omassa reissuautossa mörkömoottori niin aina olisi parempi pysyä kotimaassa (autoliitto ei nouda yli 15 v. autoja ulkomailta) mutta jos volkkarikansa janoaa Nordkappiin niin mennään sitten Nordkappiin :)

 

Oma kesäloma vielä arvoitus. Eiköhän tätä ajankohtaa joudu muutenkin tarkastelemaan jahka osallistujalista alkaa muotoutumaan. Koitetaan viilata kohdalleen.

 

Länsirajaa Oulu-Muonio-Alta-Nordkapp 912 km ja Nordkapp-Inari-Ivalo-Sodankylä-Rovaniemi-Oulu 913 km.. joten otsikkoa muokattu.

 

Em. reittivalinnalla ei tarvitsisi juuri samoja maisemia katsella.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Jep,

budjetti, aika milloin tapahtuu eli jos osuu KKP 2016 viikonlopulle niin ei pysty lähteen.
Suattaapi jotahi mahollisuutta osallistua mutta mutta...

 

Kalenteriin oon aina järkänny heti alkuvuodesta pitkän viikonlopun vapaaksi KKP viikonloppuun niin

miksei se onnistuis muuhunki tapahtumaan?

 

Nimim. Tänäviikonloppuna ainaki perjantai on talvilmmoo!!!
(ja lauantai on vapaapv...)

 

Link to comment

Ja Urbantoy'han ottanee mukaan peräkärryyn sen saman tunkin, jolla jo kerran yksi koneremppa tehtiin reissun päällä...? Ja Pohojosessa on niin valoisat yöt kesäisin että ei tartte lainata Pihliksen taskulamppuakaan öisiin remontteihin. Joten ei hätiä mitiä, jos jotain teknistä häikkää ilmenisi... tällä porukalla on kokemusta niiden oikomisesta!

Link to comment

Joojoo, joku tunkki on aina mukana kärryssä.. Mikään ei ole niin mukavaa ku Chimay:ssä istua auringossa ja pitää viisasten kerhoa yllä kaljan kera kun Tuomo ja poijaat vaihtaa moottoria.. sen kerhon yllä pito onnistuu Norrkap:in reissullakin hyvin, pitää vaan muistaa ottaa jakkaroita mukaan tarpeeks..

 

Ei reitillä ole niin välilä, lähto viikkoa ennen KKP:tä ja paluu KKP:hen missä se sitten onki.. 200km päivä ajo on ihan liian vähän, ainakin 400km päivässä menee ihan hyvin.. 

Suunnitelma kuulostaa jo nyt toteutuskelpoiselta..

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ettei tämä unohduksiin vaivu... Urbantoy erityisesti ja mä jonkin verran ollaan tutkailtu tätä Nordkappin reissua. Meillä molemmilla on se epävarmuus joulu-tammikuuhun asti, että päästäänkö mukaan suunnittelemaamme ajankohtaan. Jos me ei päästä, niin jotkut muut saavat ottaa reissun ohjakset käsiinsä... Mutta tällaista on kaavailtu:

 

- reissu alkaisi noin 15.08.2016 Oulusta ja päättyisi Kesäkauden Päättäjäisiin, jotka tällä tietämällä 19.-21.08. Oulun seudulla

- itäistä reittiä pohjoiseen ja läntistä reittiä takaisin

- yöpymiset leirintäalueilla tai muissa soveltuvissa paikoissa. Yksi yöpyminen Nordkapp keskuksen parkkipaikalla

- reissun osanottajille vähintään tarra, mahdollisesti metallikilpikin

Link to comment
  • 3 months later...

Nyt kun tämä ei ole enää kaukaisen tulevaisuuden juttuja vaan ihan tämänvuotisia, niin suunnittelua voitaneen jatkaa. Täällä ilmoittautuu yksi Kuplalla ajeleva jonkinkokoinen autokunta mukaan.

Yksi aikatauluehdotus olisi sellainen, että ainakin etelästä tulevien aloitus- tai lopetuspiste olisi http://www.wanhawoima.fi/konepaivat.htm 8.-10.7. 

Viime kesänä Nordkappissa kävi muuten ilmajäähyillä yksi latvialais-liettualais-puolalais-ukrainalainen porukka melkein 20 autolla. Satuin tapaamaan heidät Kuopiossa heidän ollessaan matkalla pohjoiseen.

Link to comment

Hyvää uutta vuotta kaikille!

 

Tänään tein päätöksen että tänä vuonna tullen Suomeen kuplalla. Minun kesäloma alkaa heinäkuun 28. päivä ja sitten mulla on nojn viisi viikkoa aikaa.

Mä täytän 50 elokuussa ja mun iso toive on että vois lähtee Lappiin kalastamaan lohta tenojoella...

En tiedä vielä tarkasti milloin saavun Suomeen, se saattaa olla elokuun alussa. Sitten vois käydä West Festillä, sieltä länsirannikkoa pitkin Ouluun, Rovaniemeen, Ivaloon ja Utsjoelle kalaan.

Kalastuksen jälkeen Kesäkauden Päättäjäisille missä vaan ne sitten ovat.

Elokuun lopussa takaisin tänne Etelä-Saksaan.

Tää ois mulle noin 6000 - 7000 km matka.

Kuka tulee mukaan?

Kalastaako volkkaristit?

Missä tavataan?

 

Auton tarina ja nyt myös auton valmistaminen pitkälle reissulle luet tästä:

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/20522-kupla-vm´62-suomesta-saksaan/

Edited by pepix
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nordkapp lähestyy.. 

Sitoutujia lähtijöitä tarvitaan.. alulätkät, tarrat järjestyy eli ne on selvitetty..

Matkaporukalle myös kampetta brodeerattuna on selvitelty.. mutta en lähde Tuomon kanssa kahdestaan reissuun.. EBIretki riitti.. Bobilla kone levälleen ja joutu työkalut ja tunkit ettiin, ei siinä mitään mutta miettikään sitä juomista sitä remppaa ku kone vaihdetaan että pääsee kotiin sinne Turskan viereen Vihree lötko viedään... no me jaksettiin hyvin juoda se aika.. paha olo siitä tuli taas.. Ja norjaan sekin Kimppabusa vaan meni.. 

 

Reissussa pitää pikkuhiljaa saada jo nippuun jos se meinataan toteutella.. Pihlis.. haloo lähtöökö Iisalmenveteraanit?

Edited by Urbantoy
Link to comment

Eli tuo reitti vastapäivään, jos oikein ymmärsin... 1835 näyttää Kupla-harrastajalle tutulta luvulta :D

 

Yhdelle mm. ilmajäähy-Porschella ajelevalle tutulle mainitsin tästä reissuprojektista, ja hän innostui ajatuksesta. Eikös tänne sellaisellakin melkein oikeanmerkkisellä vehkeellä mahdu mukaan?

Link to comment

Reissusuunnitelma on seuraava:

 

- tiistai 16.08. Oulu > Ivalo 510 km

- yöpyminen Sovintovaarassa tai jollakin Ivalon leirintäalueella, riippuen autokuntien määrästä

- keskiviikko 17.08. Ivalo > Nordkapp 422 km

- yöpyminen Nordkapp keskuksen parkkipaikalla

- torstai 18.08. Nordkapp > Muonio 522 km

- yöpyminen Hotelli Harrinivan leirintäalueella

- perjantai 19.08. Muonio > Kalajoki 526 km

- reissu päättyy illalla Kesäkauden Päättäjäisiin

 

Riittävän varmoina pitämiämme lähtijöitä on viisi autokuntaa. Epävarmoja on joitakin. Laitamme haasteen Norjan volkkarisivuille. Mahdollista on että harrastajia Pohjois-Norjasta ja Pohjois-Ruotsista voi tulla Nordkappiin. Pidämme todennäköisenä että lähempänä elokuuta jokunen lisää Suomesta ilmottautuu, kunhan saavat lomansa ja aikataulunsa selville.

Jos Nordkappin matka vanhalla volkkarilla on ollut mielessä, niin nyt siihen on mahdollisuus! Ei näitä joka vuosi järjestetä.

Link to comment

Mulla lähtee Westfalia kärry Rivieran perään joka pakataan parilla kaasupullolla, parilla grillillä, jalallinen Muurikan liekkimalli ja siihen kyseisen putiikin  wokki- ja lettupannu sekä reissumatkagrilli.. muu porukka saa niillä tehdä ruokaa.. kunhan siivootte sotkunne eli ei ole pakko raahata niitä etelän hedelmillä mukana.. Vaahtera saa jättää trailerin ja vetoauton mun pihaan jos tarvii, tilaa sille järjestyy..

 

Niin ja selvitellyt Norkapp:in päästä sen verran että lohta taitaa löytyä hyvin (eli varautukaa potun kuorintaan ku kalasoppa väännetään koko porukalle jossain paikassa paluumatkalla) ja ehkä saadaan herkutella kuningasravuilla perillä.. pitänee vielä raahata se 10l kattila matkaan.. 

Edited by Urbantoy
  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...