Jump to content

Doghouse puhallinkopan muokkaus 36hv näköiseksi


Recommended Posts

Eli tykkään kovasti 36hv puhallinkopan muodosta ja omassa 58 juniksessa tälläinen on ollut alunperinkin.

 

Mutta ongelmana on puhallinkopan kanssa se että jälkituotanto 36hv DH koppia on sen verta haukuttu että en sellaista haluaisi autooni laittaa.

 

Lisä ongelmaa tuottaa myös 2X40 IDF kaasarit jotka ilmeisesti mahtuu paikalleen vakio doghouse kopankin kanssa mutta ei lisätila pahitteeksi olisi.

 

Ja kun tähän lisätään vielä se että meinasin käyttää lämmönvaihtimia niin soppa on ns valmis.

 

Eli onko ketään muokannut vakio doghouse kopasta 36hv kopan muotoista ja miten kyseinen muokkaus mahtaisi vaikuttaa jäähdytystehoon. Ja lämpöputket meinasin tehdä samalla tyylillä kun noissa repro kopissakin mutta en sitten tiedä että haukkaanko vain ison projektin pienen hyödyn saavuttaakseni. yksi pilattu 36hv koppa jo kotoa löytyisikin vaikkapa pintapellin luovuttajaksi.

 

ELi kun tätä kuvaa katsoo niin ainakaan suurta ongelmaa ei pitäsi muokkauksen kanssa tulla.

 

870450.jpg

Link to comment

Nuo uloimmat siivet pitänee kans irroittaa - monta teurastettua koppaa oon nähnyt jossa on laikattu just noiden uloimmaisten siivien tasoon kuten meidänkin kisapadan koppa, ja aika karmealtahan ne aina näyttää :)

 

Oisko helpoin teurastaa aftermarket-36hp koppa takaseinästään irti, asetella se DH-taustalevyyn ja leikata tarvittavat helkuttiin? Tälläinen projekti on meidänkin tallilla mutta enpä muista sen statusta, ollut jo jotakuinkin kuvan näköisenä vuosikausia :)

Link to comment

Juu sitä vähän itsekkin katselin että luultavasti ovat turhat. Myös tuota ylimmäistä ohjainta taitaa joutua muokkaamaan kun muuten ei mahdu kopan sisälle ja turha sen enää on ohjata ilmaa tuonne lämmönvaihtimen kanavalle joka poistuu.

Link to comment

Näpertelyksi taitaa mennä, mutta miten olisi aftermarket kompromissi ellei tuo idea onnistu?

 

1. Jätä OEM DH koppa tulevaisuuden käyttöä varten

2. Osta paras jälkituotantokoppa minkä löytää (SCAT:ia tuntuvat kaikki kehuvan parhaaksi?)

3. Muokkaa uusi koppa läpille: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=520296

4. Laikkaa halvasta ei-DH kopasta sulavan näköiset OEM ilmanlähdöt karmeiden 90 asteen lähtöjen tilalle ja hitsaa paikalleen ilmanohjauslirpakkeen kanssa

 

Tällä reseptillä ainakin itse lähtisin liikkeelle -> vähiten sovittelua ja ei pääse omilla peltitaiteilijan taidoilla pilaamaan kopan ulkonäköä.

Link to comment

Itse kanssa pähkäilin pitkään oman spesiaalikopan tekoa, mutta päädyin ostamaan itseäni säästääkseni Aircooledista repro 36hp DH kopan ja olin loppuviimeksi siihen vallan tyytyväinen. Termarin läpille tein paikat (tosin laitoin tässä vaiheessa jumitetut läpät paikoilleen) ja öljynjäähdyttimen tiivistyminen koppaan vaati hiukan huomiota.

 

 

asqzf_4SPu2ckaac9nO8wU_DB6OO6uo_ph2Sivlc

Link to comment

Ostin joskus parikyt vuotta sitten bugrunin romutorilta svenssonin modaaman kopan. Takaa oli menty sisälle (maan tapa) koppaan ja sinne on aherretty dorhousen kamat. Ei nyt ihan 5/5 suoritus, mutta tinalla tosta sai kohtuullisen. Kyllä siinä aika poraaminen ja käkästäminen on, mutta eiköhän se parempi ole kuin tinapellistä väännetyt kinukit jotka ei sitten kumminkaan sovi sille paikalle mihin sen kuvittelisi sopivan.

Link to comment

Eli pitää käydä hakemassa 36hv koppa varastosta ja porailla pelti auki niin eiköhän siittä jotain aikaiseksi saa. Miten noiden koppien paksuus täsmää toisiinsa eli onko doghouse paljon paksumpi kuin 36hv.

Link to comment

30/36 hp, eli kiinteälaturinjalkaisen, alkuperäinen koppa istuu ihan prkleen huonosti uudempaan koneeseen. Parhaiten sopii -61:n koppa joka on tarkoitettukin irtonaisella laturin jalalla oleviin koneisiin mutta on muodoltaan sama kuin tuo "36 hp" koppa.

 

Ihan hirveästi en itse jaksaisi nähdä vaivaa tuolla hintaa: http://www.aircooled.fi/tuote/213/tuuletinkoppa-36hp-doghouse-ilman-tuuletusaukkoja-musta-t12-1247479

 

Mulla on tuollainen enkä orkkis DH-koppaan verrattuna ole huomannut mitään eroa jäähdytyksessä.

Link to comment

30/36 hp, eli kiinteälaturinjalkaisen, alkuperäinen koppa istuu ihan prkleen huonosti uudempaan koneeseen. Parhaiten sopii -61:n koppa joka on tarkoitettukin irtonaisella laturin jalalla oleviin koneisiin mutta on muodoltaan sama kuin tuo "36 hp" koppa.

 

Ihan hirveästi en itse jaksaisi nähdä vaivaa tuolla hintaa: http://www.aircooled.fi/tuote/213/tuuletinkoppa-36hp-doghouse-ilman-tuuletusaukkoja-musta-t12-1247479

 

Mulla on tuollainen enkä orkkis DH-koppaan verrattuna ole huomannut mitään eroa jäähdytyksessä.

Mulla on nyt ilmeisesti tämä http://www.aircooled.fi/tuote/210/tuuletinkoppa-36hp-doghouse-tuuletusaukoilla-kromattu-t12-1247479tai sitten vanhempi versio tästä. Ja istuvuus.. no ei se oikein vakuuta myös propellin ja kopan välissä on aikamoinen aukko mutta pitää vielä verrata kunhan saan orkkis doghouse kopan käsiini että millainen väli orkkiksessa on. Myöskään jäähdyttimen ulostulo pellit eivät oikein ota istuakseen tuohon koppaan. Ja en nyt haluaisi kauheasti ruveta muuten siistiä kromikoppaa hitsailemaan ja muokkailemaan kun tiedän että joku haluaa sen kumminkin ostaa sellaisenaan.

 

Ja istuvuudesta ja toteutus tavoista tässä olikin tarkoitus keskustella. Sellaisen projektin joskus aloitin missä meinasin istuttaa doghouse kamat 36hv koppaan ja siinä kävi hyvin nopeasti selväksi että siittä ei olisi tullut mitään ilman järjetöntä työmäärää.

 

Eli nyt varmaankin järkevintä olisi säilyttää doghouse kopan alaosa ja rivat ja hitsata siihen kiinni silvottu 36hv puhallinkoppa se on hyvinkin selvää että saumaa tulisi paljon ja tekemistä olisi myös paljon. Mutta jos lopputuloksena olisi alkuperäiskopan tavoin istuva 36hv koppa niin miksipä ei sitä lähtisi muokkaamaan.

Edited by Tanhis
Link to comment

Ja istuvuus.. no ei se oikein vakuuta myös propellin ja kopan välissä on aikamoinen aukko

Tuo koppa joka mulla on paikallaan istuu yhtä hyvin/huonosti kuin orkkis koppakin. Peltien reunat on hieman alkuperäisiä terävämpiä, jos jotain negatiivistä pitää löytää. Se on kyllä ostettu jo joitain vuosia sitten ja on muistaakseni merkiltään SCAT(?), joten onkohan se sittenkään sama koppa kuin tuo minkä linkkasin?

 

Tällaista joskus pyörittelin käsissäni ja ihan asialliselta ainakin se kyseinen koppa vaikutti: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2231

 

Eikä nuo CSP:n kopatkaan huonoilta vaikuta, ainakaan kuvista katseltuna: http://csplink.de/XdEa1VwhMc

Link to comment

Kuten minun kuvista näkyy olen säilyttäny doghousen omasta pellistä tuon alaosan joka tulee lohkoa vasten myös laturin puolella. Se helpottaa saada reunusta oikean malliseksi ja oikeaan kohtaan. Ja tietty takaosa on doghousen oma. Sisusrivojen syvyydet ovat samat molemmissa. Joten ne vaan pistehitsattuna 25/34hv kuoreen niin kaikki (pitäs) olla kohdallaan.

Link to comment

Tuo koppa joka mulla on paikallaan istuu yhtä hyvin/huonosti kuin orkkis koppakin. Peltien reunat on hieman alkuperäisiä terävämpiä, jos jotain negatiivistä pitää löytää. Se on kyllä ostettu jo joitain vuosia sitten ja on muistaakseni merkiltään SCAT(?), joten onkohan se sittenkään sama koppa kuin tuo minkä linkkasin?

 

No, mun koppa on ainakin juuri tuo linkaamasi ja sopivuudessa muihin pelteihin ei ollut mitään murhetta.

Link to comment

No kaivan konetta illemmalla sen verta esiin että saan otettua kuvia peltien sopivuudesta mulla varmasti vaikuttaa vielä nuo kromatut sylinteripäällyspellitkin sopivuuteen.

 

Ja eihän noista tiedä perkelekkään että mistä kenenkin koppa tulee jos ei valmistajaa ole mainittu uskoisin myös että erivalmistajiltakin tulee erilaatuisia koppia ulos riippuen alihankkijasta.

Edited by Tanhis
Link to comment

Scattejahan ollaa maailmalla suositeltu. Niissä on noi ohjaimet ollu aina hitsattu sekä etu ja takapelteihin. Halppis kopeissa ollu joissain ainakin vain hitsattu takapeltiin jotta etupelti olis silee ja virheetön....

Keneltä suomesta saa scatin koppia?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...