Jump to content

Semi-interaktiivinen moottoriprokkis


Recommended Posts

Hola!

 

Ketjussa http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/19928-kausi-2015-moottoripohdintaa-1200-lohko-ja-big-bore-kit/on pohdittu, väännetty ja käännetty muutamaa vaihtoehtoa. Mainitaan myös episodit, jotka ajoivat hieromaan kuplaan hieman isompaa Pannua.

 

Volkkarisuomesta löytyy monia laadukkaita ja tietäviä tekijöitä, jotka moottorin tekisivät helposti. Päälle puski kuitenkin "minä itte" -ajattelutapa, ja kun itse on muutenkin tapana tehdä.

 

Projektin lopputulemana on toivottavasti hyvin toimiva, luotettava ja vahva moottori. Lisäksi yritän saada ketjun muotoiltua niin, että kuka tahansa voi ketjua seuraamalla tehdä moottorin. Pohdintaa tulee siis ketjussa esiintymään, ja toivottavasti myös paljon enemmän asioista tietävien mielipiteitä!

 

Edellä mainitussa ketjussa Mr. DWL esitti pari omaa moottorikonfiguraatiotaan, ja alla olevaa aloitusideaa nämä hieman ohjaavatkin. Hieman.

 

Lista täydentyköön pikkuhiljaa:

 

Alustavasti toiveet: Suurinpiirtein vakiolta näyttävä, noin +/- 100hv moottori joka mahtuu konetilaan muuttamatta koria. 6V sähköillä, just for sake. Vääntö alaosaan kierrosaluetta. Periaatteessa ei tarvitse olla älyttömästi kiertävä, vaikka hauskaa se onkin.

 

Lohko: AS41, AS21, vakioöljyjäähy vakioventtiileineen. Tarvitseeko välttämättä olla tuplatulppainen (öljykanavat)? Tiedossa erään VW osia sisältävän tallin mahdollinen tyhjäys, toivon löytäväni lohkoja...

 

Pinnapultit: Jokin CrMo?

 

Öljypumppu: Vakio ilman suodatinta. Ks. Putkisto alla.

 

Jäähdytys: Repro DH koppa lämmityslähdöillä. Hitsattu puhallinpyörä.

 

Kampiakseli: 69mm "VW", ellei pidempi onnistu moottorin pysyessä vakiolevyisenä ?

 

Kiertokanget: ??

 

Sylinterit: 90,5mm Mahle tako. Paksumpi sylinteri parempi?

 

Kannet: Scat "Pro Street" 40 / 35,5 mm, kansi kierrätetään jonkin kansipajan kautta. Seetit tarkistus. Onko ok venttiilit, jouset, lautaset? Muuta kansityötä?

 

Nokka: Engle W110

 

Keinut: 1,25? 

 

Työntötangot: ?

 

Kaasuttimet: IDF, xxmm?

 

Vauhtis: Bussin?

 

Kytkin: Riittääkö vakio Kupla?

 

Pakoputkisto: Esim: http://aircooled.fi/tuote/3876/kaarmeenpesa-sportvaimentimella, lämmönvaihtimet. Todennäköisesti äänekäs kuin faan. Problemat: Ei taitane olla tilaa suodattimelliselle öljypumpulle. Lambda anturin kiinnitys mahdotonta laajakaistaa varten, miten mylly säädetään on avoin kysymys.

 

 

Tämä on se Semi-Interaktiivinen osuus. Ideat, ajatukset? Mitä puuttuu, mitä on väärin?

 

 

Edited by Paavuli
Link to comment

Fullflow suodattimen kautta.

 

Ja kytkimen riittäminen riippuu ajotavasta.

 

Kyllähän tuo on nyt enemmän kuin fiksu tuo idea suodattimesta. Putkia en haluaisi viritellä minnekään (haluan pitää korin näpräämättömänä), joten esim. CB:n maxi 2?. Öljykanavien venttiilit paikoillaan?

Link to comment

Googlaas vähän tuota fullflo systeemiä.

 

Mun tekstissä voi olla virheitä kun koneet ei ole ihan lähintä osaamisaluetta.

 

Eli fullflow idea on se että pumpun ulostulokanava tukitaan ja tämän kanavan ulosmeno otetaan sen sijaan pumpun kannesta ulos. Tästä lähtee siis kaikki pumpulle tuleva öljy kampikammion ulkopuolelle. Joka sitten johdetaan suodattimelle jonka voi kiinnittää vaikka valmiiseen pidikkeeseen joita myydään pakoputken pinnapulteihin kiinnitettävänä mallina jos ei koriin halua suodatinjalkaa kiinnittää. Suodattimelta oljy johdetaan takaisin kampikammion öljykanavaan koneistamossa tehdyn fullfro kierteytyksen kautta. Kyseistä kierteytystä ei voi tehdä koneen ollessa nipussa.

 

Boonuksena on että samaan letkuviidakkoon voi asentaa myös extra öljynjäähdyttimen jos mieli tekee.

 

Ja fullflow avulla kaikki muut öljysysteemit voi minun käsitykseni mukaan pitää vakiona eli vakiojäähdytin on vielä paikallaan ja samoin vakiot öljypaineventiilit.

 

Sitten on myös olemassa ns fullflow adapteri jonka voi asentaa kasattuun koneeseen mutta tämän käyttö estää vakio jäähdyttimen käytön ja näin ollen öljy täytyy jäähdyttää ulkoisesti.

Edited by Tanhis
Link to comment

Edellinen viestini oli hieman hätäisesti jäsennelty. Fullflow on käsitteenä kyllä tuttu. Mietin vain, onko se em. kaltaisella konfiguraatiolla tarpeen. Kyllähän volkkarissa on tarkemmin ajateltuna jos jonkinmoista lokaatiota suodattimelle ja öljyjäähyllekin. Roiskeläppä/puskurikiinnikkeet, pantaviritykset askin viereen (jäähy) jne. Hyvähän tuo on ottaa kaikki vaihtoehdot ennenkuin pannu on paikallaan ja käy kuumana. Suodatinjalallinen pumppu olisi siisti ja katsastusystävällinen ratkaisu...

Link to comment

Edellinen viestini oli hieman hätäisesti jäsennelty. Fullflow on käsitteenä kyllä tuttu. Mietin vain, onko se em. kaltaisella konfiguraatiolla tarpeen. Kyllähän volkkarissa on tarkemmin ajateltuna jos jonkinmoista lokaatiota suodattimelle ja öljyjäähyllekin. Roiskeläppä/puskurikiinnikkeet, pantaviritykset askin viereen (jäähy) jne. Hyvähän tuo on ottaa kaikki vaihtoehdot ennenkuin pannu on paikallaan ja käy kuumana. Suodatinjalallinen pumppu olisi siisti ja katsastusystävällinen ratkaisu...

Minun käsitys taas suodatinjalallisesta pumpusta on se että kaikki öljy ei kulje siinä suodattimen kautta. Saatan kyllä olla väärässäkin.

Link to comment

Minun käsitys taas suodatinjalallisesta pumpusta on se että kaikki öljy ei kulje siinä suodattimen kautta. Saatan kyllä olla väärässäkin.

Jos joku valmistaa suodatinjalallista pumppua jossa ei ole "full flow" ominaisuutta suodattimelle niin täytyy sanoa, että olisi kannattanut panostaa hieman enemmän suunnitteluu:)

Eli kyllä se kaikki öljy kiertää suodattimen kautta myös suodatinjalallisessa mallissa (jos se ei nyt ole mikää asiasta ymmärtämättömien tekemä rakennelma), joka ei eroa klassisesta full flow:sta (teoriassa) muuten kuin, että öljy palautetaan lohkoon alkuperäsitä reittiä, eikä uuden yhteeen kautta.

 

http://cdn3.volusion.com/adets.qcfpr/v/vspfiles/photos/1792-2.jpg?1423498328

Öljyn reitin voi helposti hahmottaa kuvasta: Rattaiden oikealta puolelta öljy sisään pumpulle, vasemmalta suodattimelle ja suodattimelta klo 10 olevan reiän kautta lohkoon.

Edited by VW-63
Link to comment

Duoda duoda. Lapasiin ilmestyi melkoinen puuhapaketti moottoritavaraa. Täytyy selvitellä hieman mistä osasta aletaan tekemään ja mitäkin.

 

Mistä ruttumäärästä alkaen kannattaa alkaa suunnittelemaan ulkoista öljyjäähyä? Askin vieressä on hyvin tilaa, ja esim rosterista pokkaamalla jäähylle saisi ilmavirtaakin. Tosin omalla autolla ajellaan vain pyhäisin ja kirkkoon, joten ehkä pyöräkoteloonkin mahtuisi jotain. Huom. Obs. Tarkoitus ei ole porata eikä kairata koria yhtään. Jostain pitää haasteet itselleen kehittää.

Link to comment

Mulla oli ennen kannessa pakoputken pinnapulteissa mutta näkyi rumasti taakse ja oli auton matalin kohta niin tein näin sen ja nyt on ollut hyvä. Ei tarvinnu koria muokkaa yhtään.

 

Vaihdoin kyllä vielä suodattimen pään liittimet 45 asteiseksi kun otti pohjaan joustessa kiinni letku vähän.

post-2766-1438863134775_thumb.jpg

Edited by Soukka
Link to comment

Kampiakseli: 69mm "VW", ellei pidempi onnistu moottorin pysyessä vakiolevyisenä ?

 

Jos vääntöä halutaan, laittaisin 82 akselin ja matalat männät. Kone ei levene kuin pari milliä. Kuutiotuumista se vääntö helpoiten tulee.

 

Niin ja sylinteritkin vois olla suuremmat eli 92 mm. Niitäkin saa nykyään paksuseinäisenä http://www.aircooled.fi/tuote/410/sylinteriputket-92mm-erikoispaksut-aa

Edited by x-pj
Link to comment

Jos vääntöä halutaan, laittaisin 82 akselin ja matalat männät. Kone ei levene kuin pari milliä. Kuutiotuumista se vääntö helpoiten tulee.

 

Niin ja sylinteritkin vois olla suuremmat eli 92 mm. Niitäkin saa nykyään paksuseinäisenä http://www.aircooled.fi/tuote/410/sylinteriputket-92mm-erikoispaksut-aa

 

Näin mieli tekisi tehdä. Jemmassa on Mahlen 90,5 männät/sylinterit 69 iskulle.  Ostaisikohan joku nuo Mahlet, jos paiskaa myyntiin? 92/82 voisi olla way-to go, koska tontille myös laskeutunut lohko on putkireikien osalta härväämätön, menee kaikki koneistukset stroker clearancea myöten samalla.

 

Muutakin shittua tuli tarjolle, EMPI 3.01 40/35.5 rosteri venttiileillä, valmistettu joskus muinoin. Joku on hieman imukanavia sirralla pyöritellyt. Kannattaako näistä sorvata sopivat?

 

DRLA 40 pariskunta imareineen on myös, vaatii täyden läpikäynnin. Eikös nämä olisi ihan hauskat kaasuunnuttajat?

 

Full flow ja suodatin erilleen tulee myös, suodatinjalkoja on melkoinen nippu. Täytyy huomenna inventoida, tänään grillataan Kremiksessä...

 

Juuri tällaista keskustelua kaipaan, auttaa projektissa eteenpäin huomattavasti. Kiitos!

Edited by Paavuli
Link to comment

78mm isku ja matalat männät muodostaa aika lähelle vakiolevyisen koneen, riippuen toki miten tiukan dekin tekee, minkä mittaisia kiertokankia käyttää, ja onko lohkosta sylinteriputkien vastinpintoja koneistettu ja/tai kansia plaanattu. Mun viimeisin kombo oli 76 x 90,5 matalilla männillä, puristusten kasvattamiseksi plaanasin lohkosta puoli milliä pois, kannet jotakuinkin vakiot. Sylinterin ilmanohjauspellit ja puhallinkoppa osui ihan just kohdalleen, mutta muuten kaventuneen rakenteen takia esim. pinnapultteja piti muotoilla koska ottivat kiinni keinuvipuakseliin.

 

Kun kerran sekä lohko että kannet on rei'iltään suurentamatta, niin sitten laittaisin suoraan 94mm pytyt matalilla "b" -männillä. Ne kun menee ihan samalla vaivalla ja katukäytössä kestävät kyllä hyvin. Tuon kokoisilla venoilla vähän portattuna ja palotila sopivan miedosti muotoiltuna venojen ympäriltä, drla40:llä 32-34 sisäkurkuilla ja vaikkapa 78x94 kombinaatiolla, sopivalla nokalla ja sopivilla puristuksilla (ts. vähän yli amerikan suositusarvojen) ollaan selkeesti yli 100 hevosen jo.

 

Puavo

Link to comment

Noin pitkällä iskulla ja osapuilleen vakion mittaisilla veiveillä - täytyy kyllä olla lohkoa plaanattu (toki 94 pyttyjen kanssa pitää muutenkin) ja kansia laskettu mieli vakiolevyisen saada. Mutta toki onnistuu sopivalla plaanaamisella. Tosiaan 78x90,5 b-männillä, plaanaamattomalla lohkolla, ilman korokerikkoja ja vakiokansilla on aikalailla normikoneen levyinen ja dekki menee todennäköisesti väliin 1-1,5mm. Vaan ainahan nämä heittää - mitata ja sumplia pitää joka tapauksessa kun osat saa tontille :)

Link to comment

Hmm, ottaen huomion, että kansia on porttailtu yms, ja sylkkykoko on mitä on, en pidä kansien koneistamista ongelmana. Nälkä kasvaa syödessä, eikä tuo 86x94 tunnu enää pahalta vaihtoehdolta.. Toisaalta nuita 92sia saa erikoispaksuina. Joten 86x92 tai lyhyempi isku, tai... vaikeaa?!

 

Anyhow, tein inventaariota nippeleistä joita olisi tarjolla:

 

Kaasuttimet:

40 "Lortot" eli DRLA näyttää olevan iskussa, tarvitsee vain täyden läpikäynnin, ultraäänipesu ja soodapuhallus. 

 

Lohko:

Lohko on sylinterirei'ltään vakiomitassa, mutta jotain stroker clearance hommelia on aloiteltu. Lohko siis AS41 VW malli.

Jyrsijältä on mopo lähtenyt käsistä, ja molemmin puolen lohkoissa nokka-akselin laakerilla on tämän lainen jyrsäys:

 

post-885-0-82652500-1439116685_thumb.jpg

 

Laakeripukista on molemmin puolin yhdestä jyrsäisty vähän. Haittaako tämä mielestänne? Roska vai lähdetäänkö tästä tekemään?

 

Jonkinlaisia öljyjäähyhommiakin on tehty, fullflow puolitiessä, kampikammion huohotus on erikoisempi idea. Tulppaamalla näistä selvitään:

 

post-885-0-61452700-1439116714_thumb.jpg

 

Kansi:

 

Kantta on aloitettu porttailemaan:

 

post-885-0-17699800-1439116264_thumb.jpg

 

 

Tämäkään ei haitanne, lastua näkyy venttiileillä, joten ne on irroitettava. Kenties vaihtaisin samalla jouset johonkin tunnettuihin. Venttiileistä imuun tarttuu hieman magneetti, pakoon enemmän. Joten kai imu on rosteria... Imarit kannattaa ehkä mätsätä tuohon kannen imuaukkokokoon? Kannet vielä palotilan puolelta:

 

post-885-0-98005700-1439116536_thumb.jpg

 

Palotilan muotoilu, ryhtyäkö itse dremelöimään, vai tekeekö joku osaava? (En kuvittele tämän olevan ilmaista, huom.)

 

 

Lopuksi, jotta postaus ei kasva romaaniksi, jotain laakereitakin on käsissä, täytyy googlailla mitä nämä ovat:

 

post-885-0-89939900-1439116639_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment

Nokkalaakeripukkien jyrsiminen on ihan normihomma kun tehdään tilaa veiveille, vakioveivejä jos käyttää pitempi-iskuisen kanssa niin lähes poikkeuksetta joutuu noita jyrsimään juuri kuvan esittämällä tavalla. Sylinteriaukkojen väistöt ovat sen verran miedot että joko siihen on tehty jo valmiiksi 94mm reikä, iskua ei ole ollut hirveän paljoa tai sitten on käytetty solakampia kuin vakio-kiertokankia.

 

Kansien palotila on verrattain laakea, ilmeisesti kantta on madallettu ja sitten laakeudella tehty lisää palotilaa. Tämän kuva vähän huonosti kertoo.

 

Tätä suunnittelua voisi tehdä myös siten, että nyt kun mittaisit palotilan tilavuuden, syötät sen http://www.dwl.fi/wp-content/uploads/2014/02/engine.xlsexcel -kalkulaattoriin, tuumailet dekkikorkeuden vaikkapa välille 1,2 - 1,5mm ja katsot alareunan välilehdiltä minkälaisia puristuksia tarjoaa eri sylinteri- ja iskumitoilla. Sit kun sieltä löytyy joku kombinaatio mikä tarjoaa sopivat puristukset halutunluonteiselle nokalle niin homma helpottuu kummasti.

 

Puavo / DWL

Link to comment

Kannen palotilan mittaus tekeillä, kun vielä löydän sopivan pleksinpalan josta pyöräyttää tulpan.

 

Samaan aikaan tajusin vauhtipyörän teettävän ongelmia. Olin ajatellut 6V bussin vauhtista, mutta taitavat olla ultra rare. Mitäs jos vakiovauhtipyörään koneistuttaa lisää tappireikiä? Kai sellaisen joku pulju tekee.. Ongelma siis juontaa sitkeästä tahdosta käyttää 6V sähköjä.

Link to comment

Samaan aikaan tajusin vauhtipyörän teettävän ongelmia. Olin ajatellut 6V bussin vauhtista, mutta taitavat olla ultra rare. Mitäs jos vakiovauhtipyörään koneistuttaa lisää tappireikiä? Kai sellaisen joku pulju tekee.. Ongelma siis juontaa sitkeästä tahdosta käyttää 6V sähköjä.

Kyllä niitä jonkin verran ihan myynnissä on pyörinyt, ja kuten Tanhis mainitsi niin myös kolkin vauhtis käy.

 

-67 kuplasta löytyy myös 6 voltin startti joka on "12 v" hammasrattaalla, eli sen kanssa voi käyttää uudempaa vauhtipyörää, mutta sille pitää jyrsiä kytkinkoppaan lisää tilaa.

 

EDIT: Uutenakin löytyy vanhanmallista vauhtipyörää 200 mm:n kytkimelle: http://csplink.de/Rn8csKvICq

Edited by metake
Link to comment

Metaken linkissä kummitteli myös jigi tappireikien poraamiseen, joten problem solved. Itse tosin ajattelin, ettei jigi ole tarpeeksi tarkka tuohon hommaan, mutta ehkä se kai sitten on.

 

Soppeli terä kansimittaripleksiin löytyi, joten kohta pääsee mitoitusasiassa eteenpäin.

 

Kohtalaisen monimutkaista on, mutta onneksi foorumi pursuaa asiasta tietäjiä!

Link to comment

Itse tosin ajattelin, ettei jigi ole tarpeeksi tarkka tuohon hommaan, mutta ehkä se kai sitten on.

Jos pelkästään poraa reiät niin helposti tulee väljät, eli susi. Pitäisi porata hieman pienemmällä terällä ja tehdä kalvaimella tarkka reikä. Jigissä taasen on 8 mm:n reiät, joten jos poraat vaikkapa 7,8 mm:n terällä, niin se ei enää keskity kunnolla...

Link to comment

Mittailin sunnuntain ratoksi kansia. Sain melko tasaisesti 56ml/cc tulosta.

 

Das DWL excelillä pyöritellen ja leikkien ajatuksella 69 stroke 90,5 bore ja 1mm dekillä puristukset 8,11. Jos kuvittelisi w110 nokkaa, niin suositellaan 8,0-8,5. Onko 1mm liian vähän dekkiä?

 

Mistä ilmestyi 69/90,5? Tuli suoritettua koeajo eräällä pykälää isommalla moottorilla, ja kyllähän sellainen nyt jo ihan sopivasti kulkee. 90,5 männät ja sylinteritkin olisi valmiina. Brazilian Mahlea. Tuosta kombosta ei tule mitään kiinnostavan fantastista, mutta ehkä kestävä matkustusmoottori...

 

Sama koeajo myös varmisti, että tosiaankaan oman autoni aski ei ole kunnossa. Valintalaatikko on täyshuollettu (en tehnyt itse) toissatalvena 3 ja 4 vaihteen melun takia, ja melu on läsnä edelleen eikä näytä kuuluvan asiaan. Suorastaan ketuttaa. Vallitseva melu autossa on askin huuto. Olisi pitänyt skipata huollatus ja hommata vaikka 5V....

Link to comment

W110:lle on miusta matalan kasin puristukset turhan pienet. Millin dekkikorkeus on vielä ookoo mutta se kannattaa mitata siten että sylinteri on oikeasti momentissaan ettei mene vaan alle.

 

Kansien palotilat on aika isot, ennemmin ehkä jos kansia laskisi vähän palotilan pienentämiseksi. Mie oon nykyään laittanut staattiset rutut "vähän suositusten yli", esim. W100:lle laitoin viimeksi 8,6:1 ja aivan hyvin 95:llä + 32 max ennakolla toimii.

Link to comment

Hmm.

 

Jos palotilan koosta saa 6cc pois, tulee noin 8,44 ruttua 1.5 dekillä. Eli nyt pitäisi katsoa nokan nosto, ja mitata/laskea, että venttiileillä on tilaa vaikka kantta laskee.

 

Internet ei oikein kerro tuosta Empi 3.01 kannesta yhtään mitään, vähemmän löytyy myös applikaatioita... Tai käytetty on, mutta muut koneen speksit on jäänyt julkaisematta.

Link to comment

Heitän tähän vielä yhden vaihtoehdon, vaikka puhuinkin 1776:n puolesta..

 

Jos kampiakseli olisikin 78 iskulla niin noilla palotiloilla ja 1,3 dekillä puristukset olisi 8,8 joka olisi aika passeli tuolle W110:lle. 78 kampuralle ei tarvitse tehdä paljoakaan tilaa lohkoon jotta mahtuu pyörimään ja jos vaihtaa männät stroker versioihin niin kone pysyy vielä vakiolevyisenä.

 

Hintaa tietysti tulee paketille enemmän kuin 69 iskulla, mutta tilavuuskin olisi sitten jo 2 litraa.

 

1776 paketti on hyvä, mutta tässä vielä yksi vaihtoehto ajatuksia sekoittamaan... :)

Link to comment

Kampea ei ole yhtään arkistossa, joten helpostihan sitä 78n ostaa. Tai on kampia, mutta taidan tehdä niistä valaisimia tai jotain koristeita. Arpa on arpaa. Lohkoa on valmiiksi strokeroitu, joten...

 

Eli 90,5x78 ja 5,5 kanget? Lohkosta ei tarvitse siipaista, että leveys pysyy?

 

BTW. Aircooled esim näyttää merkitsevän männät 90,5x82, haluaakos tämä ilmoitella, että mäntä sopii 82 iskulle? Toisaalla taasen merkitään 90,5x76-84 (http://vwparts.aircooled.net/90-5-x-76-84mm-Piston-Wrist-Pin-and-Pin-Clips-p/vw9050t1sp.htm)? Sama kama, eri merkintätapa?

 

Hirveää arpomista, mutta raivoista googlailukaan ei aina anna vastausta.

Edited by Paavuli
Link to comment

78-iskun kanssa menee vielä vakiokangetkin mutta aftermarket-veivien kanssa lohkoon ei tartte niin paljoa tilaa. Sen kertoo sit vasta koesovittaminen joka tapauksessa vaikka lohkoa olisikin jo jyrsyytetty.

 

Tosiaan 78-iskulla nuo "82-iskun männät" (sanotaan myös "b-männiksi", stroke-männiksi, näköjään myös "76-84" männiksi, kaikki samaa kamaa) joissa siis matalampi lakikorkeus männäntapin ja laen välissä, muodostaa ilman korokerenkaita aikalailla vakiolevyisen koneen johon ei välttämättä tarvitse vielä tehdä sen kummempia modifikaatioita koneen kapeuden takia. _Mahdollisesti_ joutuu ehkä lyhentämään / muotoilemaan paria pinnapulttia etteivät ota keinuvipuihin kiinni, mutta puhallinpellit ja koppa menee todennäköisesti suoraan. Tuommoinen w110 / 1,3mm / 8,8 staattiset rutut joita metake ehdotti, kuullostaa oikein passelilta kombinaatiolta.

Koska muuten tuo palotila on noinkin iso, se on todennäköisesti myös melko syvä, ja venttiileiden kanssa tuskin tulee mäntäkosketusta. Äkkiähän senkin mittaa esim. pylväsporan avulla tai ihan vaan työntömitalla kun sinne todennäköisesti jää useampi milli tilaa w110:n nostolla ja vaikka 1,25 kiikuilla.

 

Puavo

Link to comment

Mäntäkosketus ei liene ongelma, jos kansia ei tarvitse madaltaa. Jotain viitteitä internetin syövereistä olen em. kannesta löytänyt, ja niitä on kaiketi menestyksekkäästi käytettykin.

 

Setuppi alkaa olla lukittu, seuraavaksi veivaamaan osia kuntoon. Mottipeltiosasto huutaa tyhjyyttä, ainakin tähän käyttökelpoisten osalta. Niillä on aloitettava, talvella on inha maalata. Laiska ostaisi tosin uudet pellit eikä nysväisi vanhoja... :)

Link to comment

Kaasarit (DRLA40) purettu ja UÄ pesty, täytyy vielä soodalla pyyhkäistä.

 

Sisäkurkut olivat 32 milliset. Jostain internetin syövereistä löytyi vinkkiä, että kurkku olisi noin 4-6mm pienempi kuin imuvena, eli tähän 40mm imuvenakanteen sopisi about 34-36 sisäkurkku? Mr. DWL tarjosi kyllä edellä 32-34, joten 32 voisi aloittaa?

 

Entä onko kenelläkään heittää hyvää aloitusarpaa suuttimista? Täytyy tilailla korjaussarjaa, ja samalla tulisi kurkkuja+suuttimia...

Edited by Paavuli
Link to comment

Joo kyllä ne 32:t pitäisi riittää. Niiden kanssa suuttimiksi:

 

- 55 tai 60 tyhjäkäyntisuuttimet (ja siitä sitten iteroiden jos ei sovikaan, ts. tarttee pienemmät = 50-52. Aika harvoin tarttee isompia.)

- 140 pääsuuttimet, tästä varmaan +/- 10 päähän asettuu lopulliset

- Lisäilmat 180, nämä siulla todennäköisesti onkin

- Kiihdytyspumpun suuttimet 40-45, nämä on ollut miun kaasareissa järjestään turhan pieniä tyyliin 32. Mutta tääkin selviää oikeastaan vasta sitten kokeilemalla.

 

Isommilla sisäkurkuilla ainakin pääsuuttimia joutuu todennäköisesti kasvattamaan. Tyhjäkäyntisuuttimia ei välttämättä.

 

Puavo

Link to comment

Dellorto UK heitti speksatulle moottorikombolle ehdotuksen:

 

Idle 58

Main 135

Air corr 180

Pumps 40

Emulsion 9164,2

Venturi 32

 

Kaasarissa on nyt:

 

Idle 60

Main 125

Air 170

Pumps 50

Emulsion 9164,2

Venturi 32

 

Otan tuosta DWL ideasta imua ja tilaan korjaussetit ja suutinhommelit. Kaasarit soodapuhalsin, jostain pitää alkaa näpräämään. 

 

Btw. Normi öljynhuohotus/täyttökorkki, vai heittäisikö maahan puhaltavan osan mäkeen ja vaihtaisi öljyntäytön billetpalikkaan, josta puhallus kaasareille/kaasariin? Tämä vaikuttaa mottipeltien valintaan...

Edited by Paavuli
Link to comment

Kappas kappas. Purettuna puhalsin, ajattelin ajaa vielä ultraäänipesurin läpi ennen kokoamista (lämmittävä pesuri, lyö vaikka +60c). Pesuvedeksi vaikka Pineline-Fairy -combo. Luulisi siinä kaiken soodan kaikkoavan, tai sitten ns. Viduiks Män.

 

Btw. Pineline ja todella kuuma pesu tummensi ainakin yhden vakiokaasarin. Tai sitten kuvittelen...

 

Hyvä huomio ja varoitus kuitenkin, pidetään mielessä kun lohko tekisi mieli puhalluttaa. Vai tarvitseeko etsiä joku pähkinänkuorilla puhaltaja?

Link to comment

Jaksaisikohan lohkon puhaltaa itse tuolla minimallin Nordblast -härvelillä, vai metsästäisiköhän kuulausfirman...  Kysäisempä paikallisesta firmasta mitä maksaa.

Edited by Paavuli
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...