Jump to content

Lataussäätimestä


Recommended Posts

Kuplan latausonkhelma selevis:

Lataussäätimen kärjet oli hitsautuneet kiinni>poksauttanut säätimen ulkopuolella olevan "torakan".

Mikä moisen hitsautumisen aiheuttaa?Olen lukenut/kuullut moisesta mutta syytä ei ole oieastaan kukaan osannut sanoa.

Säätimen sisäpuoli ei näytä kovinkaan hapettuneelta,joten pitkä seisokki ei liene syynä.Liikkeelle oton jälkeen ajettu n.200 km,joten jos hapetus ois syynä

niin kai se ois jo aiemmin hitsannut kärjet?

Onko hitsautumisen estoon keinoja vai onko vain ostettava uusi säädin joka kerta...

 

Uusi säädin tulossa,joten sillä kait latauspuutos selviää.

 

 

 

Link to comment

Ok.Kiitos.

paskanen se ainakin on sisäpuolelta. Ed.omistaja oli jättänyt pois jossain vaiheessa suojapannan.

Uusi on postissa matkalla.Kärsiskö laturia putsata paineilmalla?Vettä ei passaa paljon loiskutella kumminkaan..

Link to comment

Kai nyt joku on putsannut laturin irroittamatta sitä?Laakereihin ei tietty pashaa sais päästä..

Jos olis vähänkin helpompi irroittaa,niin poishan mie sen ottaisin.

Talvella kyllä puran koneen värkkeineen,mutta jos säätimen kärähdys johtuu laturista,niin pääsisin ilman lisäkulunkeja 

seisontaanlaittoon asti.

 

Uskoisin että jollain on korjaamokäsikirja kuplaan?Jos löytyy niin maksan vaivanpalkkaa skannaamisesta/kopioimisesta.

aion pitää kuplan itselläni kauan,joten hyötyä kirjasta olis todella paljon.

Jos en sitten ihan hölmöjä kyselis...

Link to comment

Ei se laturin irrottaminenkaan kovin hankala puuha ole.

Takaluukku irti, saranaraudat pois, ilmanputsari pois, puhallinkopan päistä kaksi ruuvia auki, termarin löysäys ja kierto irti tikusta, laturista hihna, johdot ja panta pois, puhallinkopasta pahviputket ja mahdolliset johtokiinnitykset irti.

Kaasarin saattaa joutua myös irrottamaan.

 

Tämän jälkeen puhallinkopan voi nostaa pois latureineen päivineen.

Edited by MESIKÄMMEN
Link to comment

Mihnä se puolikuu on?Tietää varoa.

Mites ropelli,joka liikuttelee ilmoja..onko se miten hankalaa saada takaisin paikoilleen?Vai onko se

laakeroitu kopan seinään?Sinne kun ei näe varsipeililläkään mittää..

Link to comment

Se puolikuu on siis kiila. Samanlainen on hihnapyöränkin päässä. Tuskin se sieltä mihinkään tipahtaa, mutta pitää olla siellä kun laittaa kasaan! Muutoin ropelli voi pysyä paikallaan vaika laturi pyörii! Ei ole mielestäni hankala homma, tosin itse tehnyt operaation vain hiljattain pöydällä avatuille osille, eli aukesivat paikallaan suhteellisen helposti.

Se ropelli ei ole laakeroitu mihinkään muuhun kuin laturiin. Samanlainen akselintynkä tulee ulos hihnapyörän ja ropellin päästä.

 

Edit. Tässä kuva hilppeistä millä ropelli kiinni, puolikuu on siis laturin akselin ja tuon osan välissä missä kaksi tasaista sivua (näkyy kiila-ura ja mutteri samassa osassa kiinni)Siihen tulee sitten ropelli ja sen päälle vasta mutteri millä ropelli kiinni. Osa jää alkseliin kun ropellin mutteri avataan, eli pitää huolen että se pysyy paikallaan niin puolikuu on turvassa. http://www.aircooled.fi/tuote/577/tuulettimen-asennussarja-t12

Edited by peruskallio
Link to comment

Kiitos tiedosta!

Laturi kannattaa kuitenkin ottaa irti,jokin syyhän säätimen kilahdukseen kuitenkin on.

Saapahan tarkistettua putsauksen jälkeen ankkurin ja laakereiden kunnon.

MESIKÄMMENEN ohjeen mukaan onnistunee irroituskin.

Laturi ei siis lähde irti ilman kopan irroitusta(ko)?

Helevetin selekä kun ei taas anna mittää tehjä...

Olis tuo kone etupäässä niin ois enempi tilaa tehdä,tosin eipä se sitte kupla enää oliskaa.

Link to comment

Lähtee ilman kopan irroitusta, ota 36mm hylsy, työnnä se kopan takaa sinne ropellin keskelle ja koeta avata ruuvi. Jos hihna ei pidä tarpeeksi hihnapyörä irti ja muistaakseni akselissa avainväli mistä voi pitää kiinni.

 

Neljä pultiia mitkä pitää sen pyöreän osan puhallinkopassa (jossa pulteille korvat) auki, Jätä se ropelli sinne kopan sisään kolisemaan ja pura mitä tarvitsee että saat laturin käsiisi. Omassa erilainen imusarja ja sain laturin käsiini ilman lisäpurkua. Vakiosta en ole varma..

 

Jos et saa pyörää kopan sisällä irti purkaisin ekana laturinjalan ja imusarjan pois tieltä, eikö se sieltä ulos tule niinkin, ilman kopan irroitusta... Säästyy luukun irroitukselta ja termostaatin kanssa taistelulta täten.

Edited by peruskallio
Link to comment

Mulla ei ollut kuin 36mm hylsyjä tuuman vääntiöllä niin tein niin että hylsy paikalleen ja siihen vääntövarsi ja pyöritin laturin päästä hihnapyörää niin aukesi helposti.

 

Kiila oli mulla ainakin lujaa kiinni ja voihan sen varmistaa kun laittaa takaisin joko laakerilukitteella tai vaikka pikaliimalla niin ei tipu asennettaessa. Momentti oli 60nm.

 

Ne taustapellin pultit on ikävin ottaa kun imusarja tulee eteen mutta jos lenkillä jaksaa pyöritellä niin saa irti.

 

Imusarja taitaa olla helpoin irroittaa niin että kaasarista letkut, vaijerit ja sähköt pois. Ilmanputsari irti ja irroittaa kaasarin pakettina sen imusarjan väliosuuden kanssa? En tiedä onko helpoin ja paras tapa kun itse vaihdoin rikkinäisen tasavirran tilalle on vaihtovirran ja en ottanu imusarjaa pois.

Link to comment

Kiitos!

On nää foorumit meikäläisenlaiselle auton omistajalle iso asia!!

Ilman olisin kusessa,tai ainakin rahat loppuis alkuusa.

Jos ei saamillani ohjeilla homma onnaa,niin pittää vaihtaa tekijää!

Vaikuttaisi olevan helpointa ottaa laturin jalka irti,termarisota ei innosta..Onkin muuten kuplaa tuntemattomalle hyvä "kompa"kymysys..missä on kuplassa termari?Jokseenkin kaikki

ainakin vanhemmat immeiset tietää,että kuplat on ilmajäähyjä joten termaria ei ole.Ainakin eräs tuntemani ukko on tappeluun asti valmis väittämään että

kuplissa ei termareita ole.

Link to comment

Mie omaani vaihdoin muutama viikko sitten laturin, en saanu sitä puhaltimen mutteria paikallaan ollessa auki kun oli niin pirun tiukalla.

Otin kaasarin(ja ilmanputsari toki ennen tätä) irti, imusarjaa ei tarvinnut irrottaa.

Sitten laturista piuhat ja hihna irti, laturin kiinnityspanta ja ne puhallinkopan neljä M6 ruuvia irti.

 

Sitten puhallinkopan sivuilta imusarjan takaa molemminpuolin yksi M6 ruuvi löysälle(ei tarvii irti asti ottaa)

Koneen alta(oikealla puolella) takimmainen lämpöpelti irti(se lyhyt pala), sieltä näkyykin sitten termostaatti.

Termarin alta kiinnityspultti(M8) auki ja sitten pyörittää termaria vastapäivään että se pyörii irti käyttötangostaan.

Sitten vielä konepelti ja saranat irti, niin puhallinkoppa pienellä suostutuksella nousi sen verran ylöspäin että laturi sopi puhaltimineen tulemaan irti.

 

Itellä ainakin se puhaltimen mutteri oli niin lujassa että jouduin laittaa laturin ruuvipenkkiin kiinni siitä hihnapyörän avainvälistä ja n. Metrin jatkovarrella vääntää mutterin auki, ei ihan paikallaan ollessa oma vääntömomentti riittänyt :)

Edited by 1st
Link to comment

Suapihan nähä miten tiukassa istuu...

1st:olet saatnut nähdäkin kuplani siellä päin..

LGB-696 rekkarilla...tosin 5 vuoden seisonta takana.

Ylämyllyllä? Eipä tuu äkkipäiten mieleen, enkä mie täällä montaa vuotta vielä ole asunutkaan.
Link to comment

Nonni...tietenkin BOSCHin lataussäädin on erilainen kuin vanha pyöreäkulmainen!

Mitees helev....sä onnistun kytkemään uuden säätimen polttamatta koko autoa?

Kyllä taas tyhmää koetellaan...

Link to comment

Onnistupas asennus ilman palokuntaa.

Muuten hyvä,mutta ei lataa vieläkään?Mikääs helev...i.

Ei kait auta kuin purkaa laturi.Tympäsöö etukäteen moinen.

Löytyykö vinkkejä missä vika vois olla?Pliiiiz.

Link to comment

Hyvä huomio,mutta hiilet kurkin jo ennen säätimen ostoa.

Hiilet on uudet,joten niissä tuskin on vikaa...mistäpä tietää.

Johdotkin on pysyny kiinni.Paskanenhan laturi kyllä on sisältä,hiilipölyäkin jonkin verran.

Link to comment

Mjahh...samaa epäili eräs eläköitynyt autonasentaja täällä. Luin jostain topikista että joku magnetisointijutska kannattaa

tehdä..muisti pätkii,en muista oikeata nimeä. Sai kait varmistettua toimiiko laturi..

Link to comment

Tasavirta laturin polarisointi olisi se mitä haet takaa. Tähänkin tuntuu olevan sitten pari kolme eri tekotapaa ja yhtä suosivat sanovat että kaikki muu on väärin. Kun taas toiset on sitämieltä että tämä väärä tapa on ainut joka toimii.

Link to comment

Pakko nyt tähän laittaa tällainen vinkki, kun itsellä oli vasta latausongelmia. Luulin, että vanha laturi oli tulossa tiensä päähän, kun latausta antoi aina maksimissaan vain n. 13,5V. Vaihdoin laturin tuliterään, mutta tilanne pysyi täsmälleen samana. Käynnistys oli myös koko ajan epävarmaa ja tuntui, että johonkin ne virrat häviää. 

Autoon alkoi lomamatkalla sitten tulla mutakin sähköongelmaa: Kerran ei lähtenytkään käyntiin pienen pysähdyksen jälkeen. Tuolloin oli ihan uusi Boschin pyörijä kärvähtänyt. Myöhemmin meni sitten puola ja katkojan kärjet (molemmat hiljattain uusittuja ja A-laatuisia osia). 

Syyksi selvisi sitten kotipihassa niin yksinkertainen vika, kuin hapettuneet tulpanjohtojen kosketuspinnat jakajan päässä. Vastusta oli jopa 10k-ohmia parissa johdossa, jonka vuoksi puola yritti puskea kamalasti virtaa tulpille. Tuloksena siis rikkoutuneita jakajan osia ja lopulta kärvähtänyt puola.

Uusien tulpanjohtojen kanssa lataus tomii, kun puola ei ime kaikkea virtaa ja auto käynnistyy ja toimii nyt muutenkin paremmin kuin koskaan ennen.

Link to comment

Olin itse vaihtanut johdot ehkä 1,5 vuotta sitten, joten en heti ajatellut, että niissä olisi vikaa. Johdot olivat jotkin halvimmat mahdolliset, mitä olin löytänyt, joten laatu ei tainnut sopia Suomen oloihin. Jos sinulla on yleismittari, niin sillähän voi katsoa vastusarvot vaikka kylmänä ja kuumanakin. Omassa tapauksessa kuitenkin johtojen hapettuminen oli niin voimakasta, että sen kyllä näki paljaalla silmälläkin. Itseäni kyllä harmitti, etten tajunnut katsoa johtojen kuntoa heti alkuunsa, vaan jouduin jättämään lomamatkan puolitiehen. Pelkkä johtojen putsaaminenkin korjasi ongelmat, mutta vaihdoin ne kuitenkin varmuuden vuoksi vähän laadukkaampiin.

Link to comment

Tsekkasin johdot,kaikki pinnat kiiltää kuin uusissa konsanaan,eli niissä vika ei ole.

Yleismittari sanoi sopimuksensa irti jokin aika sitten enkä ole uutta saanut vielä hankittua.

Jonkin verran on käyntihäiriötä,joka saattaa hyvinkin johtua kaasarin paskaisuudesta,öljymallin putsari ja oisko joskus laitettu liikaa öljyä

kun kurkku on märkä öljystä.Öljyistä pashaa on taatusti suuttimetkin puolillaan..Tämä ei tietty vaikuta latausonkhelmaan.

Virranjakajan kannessa olevat pyörijän "vastanastat" on hiukka hapettuneet,puhdistus ei vaikuta laturiin.

Lisää vinkkejä vastaanotetaan ympäri vuorokauden ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...