Jump to content

olkatappi kyselyä


Guest T.R

Recommended Posts

Tässä kuva rakenteesta.

Irrottamine velä onnistuu kohtuu helposti.

Sidepulttien puslat prässättävä ensin ulos. Sen jälkeen voi prässätä olkaatapin pois.

 

Olkatapin "vaihtaminen" on sitten isompi homma. Jos siellä on väljää, pelkän tapin vaihto ei auta. Pitää vaihtaa myös puslat. Ne siellä enemmän kuluu. Puslien vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja (kalvain).

post-773-0-23614500-1437415852_thumb.png

Link to comment

Kalvainta tuskin kannatttaa hankkia yhtä työtä varten, kun samalla rahalla saa työn teetettyä muualla.

Kotten on tehnyt näitä monelle. Toinen tunnettu tekijä on Heikki Naapuri Rautjärvellä. Alltosella onnistuu ja varmaan monessa muussakin koneistamossa.

Link to comment

Itse myös luulin että pulttaa kiinni paketti olis(en tiedä lukiko jossain että tarvii kairata sopivax)?!...harvemmin varaosia tarvii jollain tavalla muokata sopimaan. Muutkin varaosat voisi myös myydä rautamöykkynä lähes valmiina,ei tarvi muuta kun koneistus ja karkasu.

Link to comment

?!...harvemmin varaosia tarvii jollain tavalla muokata sopimaan.

 

50 vuotta sitten maailma oli vähän toisenlainen, silloin jopa korjattiin autoja, ei vain vaihdettu uusia osakokonaisuuksia ... Joku kotimaisista tavarantoimittajista myi viime aikoina kokonaisia 'osia' ? Tai sitten Naapurin Heikiltä varmasti löytyy, hänen saanee yhteyden ainakin nimimerkin 'Barn' kautta.

Link to comment

No olisi edes uudessa tappisarjassa jonkinlainen kaira mukana jolla voisi saada kotikonstein remontin tehtyä. Vanhat autot kuuluu korjata kotona...miksei uudetkin jos työkalut pysyy käsissä,ei korjaamoilla joilla kiskuri hinnat nykyään.

Link to comment

Heikki Naapuri tekee sulle jos tarviit.Toimittaa loimaalle-forssaan tai imatra forssa välille ensiviikonloppuna.saksalaisilla febi tapeilla kalvattuna bolt on setti hintaa 300 euroa ja jos vanhat vaihto osana niin 250 euroa ja kestää harrastekäytössä lopun elämää jos ei kiveen aja

 

0500 131275 heikki ei vastaa yv viesteihin vain soittamalla onnistuu.

Link to comment

Olkien kunnostus on aika monelta tekijältä unehtunut tai eivät halua muistaa miten niitä nyt tehtiinkään...

 

Heikki teki mulle viime vuonna kolme paria noita olkia ja jokaisen parin paikalleen laiton jälkeen tuli ihmeteltyä että miten sitä onkaan jaksanut väljien olkien kanssa ajella siihen asti.

 

Jokaisessa pelissä ohjaustuntuma parani huomattavasti ja nyt ei katsastuskaan enää olkien puolesta pelota...

Link to comment

Itsellä olisi kanssa olkatappien vaihto edessä.

Nyt kun asiaan olen tässä koittanut perehtyä niin ihmetyttää, että vaikka varaosa himmeliä näihin ristuksen vanhoihin laitoksiin on saatavilla jos jonkinlaista, niin ei ole kukaan keksinyt alkaa valmistamaan olkatukia joihin olisi jo valmiiksi asennettu uudet holkit ja hoonattu tapille sopiviksi.

 

Tai jopa niin että olka-akselikin olisi vielä sovitettuna ja kiinnitettynä.  Siinäkin kun pitää olla tapauskohtaisesti sopivan paksuinen painelaatta olkatuen ja olka-akselin välissä, joita kotitarvenikkarilla pitäisi sitten myös olla varattuna, jos itse remontin tekee. Ja mistä niitä saa.... ei varmaan oikein mistään. Sorvi jos on käytössä niin helppo juttu.

 

Itse voisin aivan hyvin maksaa esim kiinanpojan olkatuki+droppi-olka paketista vaikkapa 300 euroa kun nyt maksaa Kiina Dropit 109€ + olkatappi+sidepultti sarja 79€ + X euroa  kalvaimesta tai kalvaus työstä.

 

Mielelläänhän tämän itekkin tekisi mutta ei viitsisi investoida tuohon kalvaimeen, kun sitä vain kerran luultavasti tarvii.

 

Mulla olisi sopivan kokoinen kalvain (18 H7)  olemassa mutta se on niin lyhyt ettei sillä pysty molempia reikiä yhtäaikaisesti hoonaamaan, mikä olisi yhdensuuntaiseksi saamisen takia pakollista.... vai olisiko tarjota jotain konstia tähän ?

Edited by J.Ussi
Link to comment

niin ei ole kukaan keksinyt alkaa valmistamaan olkatukia joihin olisi jo valmiiksi asennettu uudet holkit ja hoonattu tapille sopiviksi.

Osta Heikiltä, Heikki on keksinyt ruveta sellaisia tekemään valmiiksi paketiksi:

 

Heikki Naapuri tekee sulle jos tarviit. Toimittaa loimaalle-forssaan tai imatra forssa välille ensiviikonloppuna.saksalaisilla febi tapeilla kalvattuna bolt on setti hintaa 300 euroa ja jos vanhat vaihto osana niin 250 euroa ja kestää harrastekäytössä lopun elämää jos ei kiveen aja

 

0500 131275 heikki ei vastaa yv viesteihin vain soittamalla onnistuu.

 

 

Mulla olisi sopivan kokoinen kalvain (18 H7)  olemassa mutta se on niin lyhyt ettei sillä pysty molempia reikiä yhtäaikaisesti hoonaamaan, mikä olisi yhdensuuntaiseksi saamisen takia pakollista.... vai olisiko tarjota jotain konstia tähän ?

Kuten jo aiemmin todettiin niin lyhyellä kalvaimella, eikä oikein edes tavallisella pitkällä, saa kunnollista:

 

Pitäisi olla keskittävä kalvain, muuten menee vinoon.

Link to comment

Minkäslainen homma on laittaa nuo madaltavat olat tuohon tappikeulaan , mistä lähdetään homma alottamaan ja löytyisikö keneltäkään joitain ohjeita tjm. korjauskirjan materiaalia? (Kupla vuosimallia -65)

Link to comment

Homma done ja testiajot suoritettu.

Otin riskin kun oli ylimääräiset holkit ja tein niinkuin "kiellettiin".

Kalvasin siis tuolla tavan kiinteällä, 18 H7 kokoisella kalvaimella mikä mulla oli olemassa ja tuli oikein hyvä.  

Laitoin vanhoilla tapeilla kun ei uusia ollut. Mittasin  kyllä pyöreyden heittokellolla kärkien välissä, sekä mikrometrillä halkaisijan. Nämä olivat OK, ei kulumaa. 

Sidepultti setti mulla oli jemmassa ja uusin ne samalla.

 

Ainut mikä nyt näin ekaa kertaa tehdessä meni hitusen puistikkoon, oli kasatessa tuo olkatapin shimmaus.

Niistä tuli hieman liian naftit. Ohjaus ei meinaa palauttaa.

Vielä kun saa prässillä painettua rasvat sisään niin luulisin kyllä että se siitä käytössä herkistyy ???

 

Laitoin nyt droppi olat ja 185/65 15 renkaathan ei pyörimään enää mahtuneet.  Tämä nyt ei yllärinä tullut.

 

Parin päivän funtsimisen ja tire size calculatorien pyörittelyn jälkeen kävin vaihdattamassa etu vanteille 165/55/15 kumit.

 

Vielä raapivat reunoista hieman nekin, mutta kun "mankeloin" pikkuisen lokareita yläreunoista niin nyt on hyvin tilaa pyöriä.

 Tosin koeajot on tehty yksin, eli jos miehistöä on enemmän, niin en tiedä alkaako raapimaan.

 

Ja HUOM.  Tämä rengas setuppi toimii siis vain rumpujarruilla.  

Levyillä tulee vielä levitystä ulospäin, niin ei ainakaan ET 20 vanteella ja ko. 165/55 kumilla mahdu.

Ja jos kapemman kumin hyväksyy, niin 155/60/15 tai 145/65/15 voisi olla myös varsin passeleita.

Edited by J.Ussi
Link to comment

135R15 on mielestäni paras rengas kuplan eteen. Se on kapempi ja kuitenkin hiukan korkeampi kuin 145/65/15.

 

 

Ainakaan mulle ei olis mahtunut. Kapeella etuaksellilla tai paljon suuremmalla vanteen offsetilla varmaan pelaa

135R15 on täys korkea, eli vasta 135/80 kokoa, tällöin halkaisija on 597mm

 

145/65/15 = 569,5mm

155/60/15 = 567 mm

165/55/15 = 562,5 mm

 

 

Kumin kapeuden vaikutuksesta ajomukavuuteen tai pitoon en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.

Aikaisempi 185 leveä ei ollut mitenkään raskas ajaa  ja koska näissä vehkeissä tuo keula on kuitenkin varsin kevyt, niin mutuilin että laitan niin leveän kumin kuin mahtuu.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Tosiaan sulla on noin pieni et. Vaatis akselin kaventamista, jotta pyörät saisi loksujen sisäpuolelle.

 

Korkeaprofiilinen rengas on parempi (= mukavampi) ajaa ja sopii kuplan vakio jousitukseen paremmin. Jos on jäykistetty jousitusta ja iskunvaimennusta, niin matala rengas toimii todennäköisesti paremmin.

Usemmiten valintoihin taitaa kuitenkin vaikutta eniten se mikä miellyttää eniten omaa silmää, joka on ihan hyvä peruste.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Siis onko sulla käytetyt dropit ja holkit niissä paikallaan vai meinasitko taikoa vakio olista  holkit irti ja vaihtaa droppeihin ?

 

Uudet holkithan tarvii jokatapauksessa kalvata. Mulla niihin oli ainakin jätetty työvara.

 

Tuossa vähän ylempänä kirjoittelin miten ite tein elokuussa. Eli laitoin uudet holkit kun sattui sellaset jemmassa olemaan.

Tarkistin vanhat tapin ja kun olivat OK niin kasasin niillä.  

 

Holkithan ne on jotka sieltä ensin kuluu. Tappi on aika paljon kovempaa matskua.

Link to comment
  • 2 years later...
  • 1 year later...

En viitsi uutta topickia alottaa, kun näkyy aiheesta keskustelua olevan jo valmiina.

 

Itselleni tuli vastaan nyt myös olkatappien vaihto ja sehän tyssäsi kerrasta sopivan kalvaimen puutteeseen. Mahtaisikohan joltakulta löytyä tuo volkkarin alkuperänen työkalu jolla kertapyöräytyksellä tulee oikean kokoinen reikä olkatapille, ja saisikohan sitä lainaan? Tarve on Pyhäjärvi-Oulu -akselilla.

 

Tähän mennessä on löytynyt jo palvelu asian hoitoon, sekä säädettäviä kalvaimia, mutta tulisihan se lie paras oikealla työkalulla.

 

Josset halua, että koko kansa tietää työkalusi olemassaolosta, niin laittele vaikka privaviestiä suoriltaan.

Link to comment

Sen jo varmaan tiesitkin, että jos ja kun käytät VW:n kiinteää kalvaintyökalua, niin uudet tapit pitää olla myös VW:n spekseissä.

 

Joskus tapit on uusittu monta kertaa ja olka-akselin reikä on kulunut ettei tahdo uusi tappi kiinnittyä. Siihen eräs ratkaisu on käyttää brasialaista tarviketappia, joka on sopivasti ylikokoinen alkuperäiseen verrattuna. Sen sovittaminen holkkeihin tarvitsee sitten säädettävän kalvaimen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...