Jump to content

-67 Juniksen jarrupääsylinterin korjaus


Recommended Posts

Juu eli palliksen tehostinversion sylinterin saa tuolla sovitettua. Muista en sit tiehdä, jostain kakkoskolffin sylinterin käytöstäkin olen kuullut mutta tästä en muista mitään tarkempaa.

Link to comment

Jatketaampa tätä vielä sen verran, että jos jollaki on tuosta kakkoskoppasen pääsylinterin asennuksesta junikseen kokemuksia, ni mielellään kuulisin lisää..

 

Nii ja siis tuleeko tuohon jarrutehostin jos laittaa tuon palliksen sylinterin? (pihalla ku lumiukko näistä tehostinjarruista) :)

Edited by Art_Zi
Link to comment

Ei tule tehostinta tuolla muunnos sarjalla

 

Ja pikku googlailulla selvisi että ei ole kakkoskoppasen golfin sylkästä kyse vaan ykköskoppasen ja säiliö on ilmeisesti täysin vaihtokelpoinen 67 only ja ykköskoppanen golf.

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=61122&highlight=golf+master

 

http://www.type2.com/library/brakes/dualmas.htm

Edited by Tanhis
Link to comment

Eli ei varmaan oo järkevää tuhlata 119 euroa tuohon CSP:n konversiokittiin?

 

Eli jos GTI ykkösgolffin (tai kakkosgolffin) sylinteri ja joku siihen sopiva kakspiirisäiliö ja itse sorvattu sovitepalikka, ni homman pitäs toimia?

 

Onkos näissä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon, vai miks porukka ei ole näitä (ilmeisesti) enempää laitellu vehkeisiinsä??

 

-Art_Zi

Edited by Art_Zi
Link to comment

Eli ei varmaan oo järkevää tuhlata 119 euroa tuohon CSP:n konversiokittiin?

 

Eli jos GTI ykkösgolffin (tai kakkosgolffin) sylinteri ja joku siihen sopiva kakspiirisäiliö ja itse sorvattu sovitepalikka, ni homman pitäs toimia?

 

Onkos näissä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon, vai miks porukka ei ole näitä (ilmeisesti) enempää laitellu vehkeisiinsä??

 

-Art_Zi

 

1: Csp.n kitti erittäin järkevä, koska sitä ei tarvitse rakennella ollenkaan vaan bolt on

 

2: Toimii vaikka tekisit Talbotin pääsylinterillä, omantyön osuus vaan suurempi

 

3: Koska porukka lukee liikaa interwebbiä rakentamisen sijaan :)

 

-Pete-

  • Like 1
Link to comment

1: Csp.n kitti erittäin järkevä, koska sitä ei tarvitse rakennella ollenkaan vaan bolt on

 

2: Toimii vaikka tekisit Talbotin pääsylinterillä, omantyön osuus vaan suurempi

 

3: Koska porukka lukee liikaa interwebbiä rakentamisen sijaan :)

 

-Pete-

4: Yleensä vakiosylkkä toimii kivasti niin ei ole tarvetta rakennella ;)

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Mulla on tuo 22mm gti sylinteri. Mulla on jarrut hyvinkin pintakovat. Mutta kun runttaa kunnolla niin kyllä sieltä jarrut on löytynyt, ollut 4 vuotta käytössä.

Mites Petellä onko mikä tuntuma polkimessa?

 

Tai sitten kun en viihdy kuntosalilla niin limppari pullon paksuiset reidet ei vaan riitä!!

Link to comment

Ite laitoin kolmosKoppasen farkku kolffin sylinterin ja nestesäiliön.

Korkin joutu vaihtamaan. Anturilla varustettu korkki tuli lattian yläpuolelle.

 

Halkasijassa eroa alkuperäseen noin 0.5mm tai sit ei yhtään.

Ei muista niin tarkkaan.

 

Speiseriä joutuu laittamaan Pete tyyliin. Ja tehostin jäi kolffiin.

Link to comment

Lueskelin csp:n jarrusarjan asennusohjeita ja siellä suositeltiin näin:

 

"For the 14’’ Solid CSP-disc brakes we recommend a master cylinder with a piston diameter of 24mm for your Bus."

 

Eli melkeimpä 22,22mm käyn hakemassa varaosaliikkeestä.

 

Minkä kokoinen levyjarrullisessa palliksessa on alunperin ollut.

Edited by Tanhis
Link to comment

Tulipahan tälläinen mieleen tuosta GTI kakkiksen sylinteristä että rumpujarrujen kanssa pääsylinterissä pitäisi olla se venttiili joka pitää vähän painetta päällä rumpujarrujen kanssa (mikä ikinä onkaan venttiilin nimi ja toiminta on mulle pieni mysteeri).

 

Ja nyt kun mulle on eteen tulossa levyt ja taakse jää rummut niin tarvitseeko gti sylkke erillisen venttiilin takajarruille tms kun kerran gtissä on levyt jokanurkassa.

Link to comment

Kannattaa edetä kasaan & kokeile meiningillä, tuskin tota kukaan sata varmasti tietää?

Joskus kysyin muistaakseen täältä neuvoa, tuon kakkis-GTI-sylkän käytöstä niin pidettiin lähes pakollisena tasapaino venttiiliä vmsno..

 

Mutta eipä se (säätöventtiili) siellä kyllä haittaakaan, jos sen varoiks värkkäät..

Itse en laittanut ja jarrubalanssi on ok ja myös leima-ukko ollu tyytyväinen, mulla tosin levyt x4 ..

 

-Pete-

 

Ps.Linelock on parasta mitä jarruihin voi laittaa :)

Link to comment

Okei vastaan itse itselleni eli se venttiili mitä hain on nimeltään "residual pressure valve". Kyseisen venttiilin toiminta perustuu siihen että se rajoittaa rumpujarrujen palautusjousien aiheuttamaan nesteen palaamista takaisin pääsylinteriin. Eli jos kengät on säädetty kauas tai kuluneet oleellisesti niin tämän venttiilin tarkoitus on pitää kengät lähellä rumpua tai näin itse asian ymmärsin. Eli jos kengät on aina säädetty lähelle rumpua niin kyseistä venttiiliä ei tarvita. Kyseisiä venttileitä myydään myös linjaan asennettavina versioina eli myös jälkiasennus onnistuu pääsylinteriin mistä kyseinen venttiili puuttuu.

 

Ja tämä tieto on varastettu internetin ihmeellisestä maailmasta eli sen oikeellisuudesta en ole 100% varma.

 

Ja levyjarruja varten kyseinen ventiili pitää poistaa koska jarrusatuloissa ei ole palautinjousia ja jos kyseinen ventiili jätetään sylinteriin niin etujarrut laahaavat kokoajan.

Link to comment

Paitsi että et pysty säätämään kenkiä lähelle mitenkään sylinterin päästä, vaan ainoastaan toisesta päästä.

Aivan....... eli ongelma ei ole niin suuri kun kengät ovat uudet ja isopintaiset mutta tulevat kulumaan epätasaisesti jos ei kyseistä ventiiliä ole koska joutuu kompensoimaan säädöllä tai ymmärsinkö väärin.

 

Edit: Ei kun säädetäänhän takapäässä yläpäätä lähemmäs rumpua käsijarruvaijerin kanssa.

Edited by Tanhis
Link to comment

Koitas joskus säätää käsijarrulla kengät ihan liki, etenkin kuluneet jotka vaatii hiukan enemmän säätöä :)

 

Pääsee nimittäin kengät heilumaan pakettina sivusuunnassa, jopa niin paljon että kengät osuu rumpuun. Ja kun sen puolen kengän pää mikä on itsetehostava osuu rumpuun niin menee pyörä lukkoon vaikka täydestä laukasta. Ai mistäkö tiedän... :)

Link to comment

Kumpikaan ei nyt vastannut siihen mitä hain takaa ei siis sitä että säätäisit käsijarruvaijereilla kengät lähelle kompensoidakseen tähtimutterin säätöä.Vaan niin että kengät on säädetty tähtimutterilla lähelle kuten normaalisti ja kun vaijereilla säädetään yläpää lähelle rumpua niin kenkien jouset eivät pääse enää painamaan työsylinteriä sisälle jolloin residulaali venttiilin tarve takapäästä poistuu.

Link to comment

Kumpikaan ei nyt vastannut siihen mitä hain takaa ei siis sitä että säätäisit käsijarruvaijereilla kengät lähelle kompensoidakseen tähtimutterin säätöä.Vaan niin että kengät on säädetty tähtimutterilla lähelle kuten normaalisti ja kun vaijereilla säädetään yläpää lähelle rumpua niin kenkien jouset eivät pääse enää painamaan työsylinteriä sisälle jolloin residulaali venttiilin tarve takapäästä poistuu.

Selostan uudestaan:

 

Jos säädät käsijarruvaijerilla sylinterin pään lähelle, etenkin kuluneilla kengillä, niin silloin paketti ei nojaa enää mäntiä vasten, vaan käsijarruvipua ja sitä välitankoa. Elikkä sylinterit eivät ole pohjassa, jolloin kun toiselta puolen kenkä tärinästä tai mistä vaan, liikkuu sisäänpäin koska mäntä ei liikettä estä, niin vastaavasti toinen pää liikkuu ulospäin. Ja kun se liikkuu tarpeeksi ulospäin se nappaa kiinni rumpuun, ja kuten mainitsin aiemmin niin jos kyseessä on itsetehostava kenkä niin lukkojarrutus tulee nopeudesta riippumatta. Oliko tarpeeksi epäselvä vai selostanko vielä uudestaan.. :)

Link to comment

Aa okei nyt hokasin eli ongelma ei ole käsijarrun tehottomuus vain se että mäntä ei tue yläpäässä enää kenkää. Okei eli tuota en ajatellut kun kovasti koetin miettiä että mikä hitto siellä muka estäisi tämän. Eli tosiaan jos on rummut niin siellä täytyy olla myös niille soveltuva venttiili koska muuten täytyy jarrua polkea että kengät pääsee taas lähelle rumpua.

Link to comment

Jarrupaineen rajoittajat

Kiinteät rajoittimet käytetään rajoittamaan takapiirin jarrupaineen taka-levyjarrullisissa autoissa.

Takajarrut ei missään olosuhteissa saa lukkiutua ennen etujarruja, jos näin käy niin auto karkaa

käsistä. Autokatsastus yleensä vaatii kiinteät rajoittimet.

Asennetaan takapiirin jarruputkeen.

 

 

Kumpi nyt on pielessä tuotekuvaus tai väärä venttili.

Edited by Tanhis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...