Jump to content

Paineet katoavat jarruista. Kupla -73.


Guest Peltola

Recommended Posts

Guest Peltola

Terve!

 

Kupla 1300 -73 aiheuttaa päänvaivaa. Rummut joka nurkassa.

 

Jarruihin uusittu putkia & letkuja lukuun ottamatta lähestulkoon kaikki. Ihan vakiopelistä siis kyse.

 

Nyt en saa paineita pysymään millään. Nestettä ei vuoda mistään.

 

Ilmattu on vaikka kuinka ja paljon, kengät rumpuihin kiristettynä. Ilmauksessa saa tehtyä polkimelle oikein hyvän paineen, mutta kun polkimen päästää vapaaksi ja painaa uudestaan, se painuu hiljaksiin pohjaan.

 

Monia ilmauskikkoja on koitettu, mutta onko jotain hyviä vielä mielessä? Voisiko olla joku helpohko mekaaninen vika, mitä en vain ole tajunnut tarkistaa? Pääsylinterikin vaihdettu uuteen tarvikemalliin, kun vanha vuosi.

 

Vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Kiitos jo etukäteen.

 

-Jyri

Link to comment
Guest Peltola

Seuraavaksi siis koitan muulla pääsylinterillä. Uskallan väittää, että vuotoa ei ole, kun on ollut kaikki jarrut niin moneen kertaan auki. Ja nesteetkin pysyy.

 

Kiitoksia tähänastisista, kyselen taas lisää jos tarvetta tulee. Palsta helpottaa elämää huomattavasti.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Jatkan tähän samaan topikkiin jos sopii koska vaiva samantapainen. Minulla ei tule painetta polkimeen ollenkaan. Kaikki osat uusia paitsi pääsylkkä joka on orggis ja toimi kyllä ennen ihan jees. Kengät säädetty ja ilmailtu on? Putkista ei tule enää ilmaa mutta poljin ei vaan kovetu? Vuotojakaan ei näy missään? Mikähän ihme on vikana?

Link to comment

Letkut on vaidettu ja pari lyhyttä putkea mutta ei sitä pitkää putkea. Se tosin on varmasnkin valunut tyhjäksi kun jarrut oli auki pitkään ja ilman sylkkyjä mutta ei sieltä ilmaakaan mielestäni tule?

Edited by UltraVW
Link to comment

Väittäisin että ilmaa siellä on. Itselleni tein jarrunestesäiliöön korkin jossa on rengasventtiili, söiliö täys nestettä ja tuolla korkilla hieman painetta (1 - 1,5 kiloa) ja sen jälkeen availemaan ilmausruuveja. Tuolla sain ilmat pois helposti jopa siitä pitkästä putkestä, perinteisellä jarrupolkimen pumppauksella en.

Link to comment

Ei se ihan pohjaan mene jää sentin pari, ja pumppaamalla ehkä hiukan paranee ei mitenkään ihmeesti . Kengät uudet ja kaikki rummut sorvattu ensimmäistä kertaa ja ottettiin ihan vähän eli pitäisi olla mitoissaan? Takakengät säätyy ihan hyvin mutta edestä rupeaa kohta säätöruuvi loppumaan, ne on säädetty nyt niin että laahaa hiukan??? Motonetin kengät? Voiko johtua goodridgen teräspunosletkuista jotka asensin?

Link to comment

Ei se ihan pohjaan mene jää sentin pari, ja pumppaamalla ehkä hiukan paranee ei mitenkään ihmeesti . Kengät uudet ja kaikki rummut sorvattu ensimmäistä kertaa ja ottettiin ihan vähän eli pitäisi olla mitoissaan? Takakengät säätyy ihan hyvin mutta edestä rupeaa kohta säätöruuvi loppumaan, ne on säädetty nyt niin että laahaa hiukan??? Motonetin kengät? Voiko johtua goodridgen teräspunosletkuista jotka asensin?

Kengät saattaa hyvinkin olla väärän malliset, jos säädöt ei riitä. Teräspunosletku ei turpoa yhtään, eli sen kanssa pitäisi olla parempi jarrutuntuma kuin kumiletkuilla.

Edited by x-pj
Link to comment

Juu kengät oli kyllä ihan samannäköiset kuin vanhatkin. Omituista, noh vetäsen ne ihan tiukkaan ja käyn ajelemassa. Takana kun oli rummut irti sylkät toimi ihan jees. Edestä en ole vielä jaksanut repiä irti, mutta kai se on pakko kohta kun en muuta keksi ja katsoa että nekin toimii eikä vuoda tms.vaikka uusia ovatkin? Sitten vois taas kokeilla noita ilmaushommia?

Edited by UltraVW
Link to comment

Onko kengät ja säätöruuvit varmasti toisiinsa sopivat,suorapäiset/vinopäiset.

Pajonko on ihan vähän?Sorvattujen rumpujen kanssa pitäisi käyttää ylikokoisia hihnoja,sorvattu rumpu-vakiohihna-eri säde,ottaa aluksi kiinni vain pieneltä alueelta,paranee kyllä kuluessaan jos säätövara riittää.

  • Like 1
Link to comment

Kengät on sopivat/oikeat mielestäni, mutta vakiot. Sorvauksessa ottettiin sorvaajan mukaan aivan minimi, en tosin ole mitannut rumpuja. Luulen että tarvitsee paksummat hihnat. Säädän huomenna hihnat niin kirealle kuin säätö riittää. Hihnat pitää siis varmaan teetättää jossain ylikokoisiksi vai kuinka?

Link to comment

No niin, jarrut vedetty tiukalle ja ajeltu pitkin kyliä ja jarruteltu yms. Jarrut pitää ihan jees. Poljin jää noin 5-6 cm pohjasta ja kun oikein painaa menee todella lähelle pohjaa. Edessä säädöt aikas tapissaan. Takaa pystyy vielä säätämään kireämälle. Jotenkin on kumimainen poljin vieläkin. Oisko siellä vieläkin ilmaa jossain? Ideoita, sais poljin kyllä olla ylempänä eli ottaa ylempää kiinni. Pääsylkkyyn en ole koskenut enkä sen tankoon.

 

Hihnoja en mitannut mutta Metake taitaa olla se noi 5mm paksuus kuten AP sanoi. Mittaa niiden omien paksuus ja laita mulle tietoa. Voisin ostaa jos käyvät mulle?

Link to comment

Vahva veikkaus ilmalle...

 

Tein kirppuun viime talvena jarrut aivan tyhjästä, uusin melkein kaikki osat joita ei järkevästi saanut puhdistettua tai korjattua. Muun muassa letkut, putket,syltyt,yms. kikkareet tulivat uusia, niitä huonompia tarvikkeita vielä...

 

Todella pienellä työllä tuli hemmetin hyvät jarrut, poljintuntuma on hyvä ja poljin ei missään nimessä painu noin syvälle kuin edellä ultravw kirjoittelee...

 

Itsekin ihmettelin että mitenkäs näin mutta kait sitä remontissa kerrankin voi onnistua?

Link to comment

Olen mä näitäkin temppuja kuullut että rummut auki ja sylinterit vingalla kiinni niin helpoittaa ilmaamista kun ei ole työsylinterin päässä laajentumistilaa eli nesteellä/ilmalla ei ole muuta ulostautumismahdollisuutta kuin ilmausnipasta ulos.

Link to comment

Olen mä näitäkin temppuja kuullut että rummut auki ja sylinterit vingalla kiinni niin helpoittaa ilmaamista kun ei ole työsylinterin päässä laajentumistilaa eli nesteellä/ilmalla ei ole muuta ulostautumismahdollisuutta kuin ilmausnipasta ulos.

 

Tuota itse käytän jokus noiden etusylkkyjen kanssa kun on ongelmia, ne kun ovat pystyssä suhteessa ilmausnippaan, eli sylinteriin ilmeisesti jää ilmaa nipan yläpuolelle?

 

Kun sylinterin purkaa pois paikoiltaan, laittaa puristimilla kiinni ja kääntää vaaka-asentoon ilma tulee helpommin ulos...

Link to comment

Täytyy käydä biltemassa hommaamassa se ilmauslaite kun yksin tässä joutuu turaamasn eikä oo kukaan polkemassa jarrua! Ja se venttiili!

Tuo bilteman laite on imevä vaikka siinä käytetään paineilmaa. Laitteen imuletku laitetaan ilmausruuviin kiinni ja paineilman avulla vekotin imee jarruputkesta nestettä ja mahdollista ilmaa säiliöönsä. Jarrunestesäiliön korkin olen jättänyt auki virtauksen helpottamiseksi. Ilmausruuvia vain sen verran auki että neste lähtee kunnolla virtaamaan. Jos aukasee liikaa, imee ilmaa ruuvin juuresta. Lopuksi ilmausruuvi kiinni imun aikana.

Minulle vehje ollut käytössä monta vuotta ja aina homma on onnistunut. Kärsivällinen pitää olla, sillä aika kauan kestää vetää neste säiliöltä takapyörään asti, jotta saa kaikki ilmat pois siitä väliltä.

 

Metaken paineistus konstia olen myös joskus käytin kun oli erilainen jarrunestesäiliö. Laitoin auton tubeless-venttiilin nestesäiliön korkkiin. Varovasti painetta, ettei säiliö halkea. Tämä oli kyllä nopeampi tapa, mutta molemmat toimii yksin ilmatessa.

Link to comment

Minkä venttiilin laitoit? Fillarin?

Moottoripyörän sisärenkaasta leikkasin venttiilin irti, porasin korkkiin reiän ja kiristin mutterilla kuten sisärenkaan vanteeseen.

 

 

Varovasti painetta, ettei säiliö halkea. Tämä oli kyllä nopeampi tapa, mutta molemmat toimii yksin ilmatessa.

3 kiloa kesti, sitten pamahti säiliötä pitelevä panta, eli en suosittele enempää kuin 1 - 1,5 kiloa. Letkujen kiinnitys pääsylinteriin kannattaa varmistaa etteivät aukea sieltä.

 

Tuo on hyvä ja toimiva systeemi. Nyt mulla on käytössä Power Bleeder, mutta tuo korkki oli miltei helpompi ja nopeampi ja toimivampi.

Link to comment

Mä vaihdoin kaikki letkut ja putket pääsylkystä taakse ja en saanut ilmattua tommosella bilteman tyylisellä niin tein muovisesta takaiskuventtiilistä mikä oli tarkoitettu pissapojalle työkalun niin että laitoin siihen kaksi silukoniletkun pätkää ja kun hitaasti polki niin sain yksin ilmattua kokonaan.

Link to comment

Viimiset kymmenkunta wolkkareiden jarruremppaa onnistunut parimetrisellä kirkkaalla letkunpätkällä. Yks sylkkä kerrallaan letku kiinni ilmausnippaan, toinen pää esim.kattotelineeseen solmulle ja nippaa vähän auki, sit ruokatauko taikka yöunet ja kas ilma on mystisesti kiivennyt pois järjestelmästä. Näin näkee myös koska alkaa tulemaan kirkasta nestettä eli uutta, aluksi tuo on yleensä kellertävänkekertavanruskeeta eli vanhaa. Toki nesteitä vaihtaessa tarvii pari kertaa letku tyhjentää välillä mut tuntuu pelittävän ainakin ehjillä osilla.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...