Jump to content

Rehellinen kannanotto nyky vw laadusta


PZQ

Recommended Posts

Mulla ei oo varaa ostaa.. Tai on ehkä varaa mutta ei ajaa.. Joku varmaan maanantai kappale 3bg passatti oli joskus..ajoin sen 150tkm->300tkm ja eiitti kun kannentiivisteen vaihto maksoi loppujen lopuksi ~5000€ oli turbokin vaihdettu bernerin toimesta mutta vika ei hävinny.. Myin johonkin pohjoiskarjalaan ja tykkään paljon volkkareiden nykymalleista mutta en uskalla ostaa. Toyotalla mennää..

  • Like 1
Link to comment

Nykyautoissa helvetin isoja eroja miten kestää. Ei pelkästään eri merkkien välillä, vaan jopa tiettyjen mallisarjojen välillä riippuen siitä minkä tekniikkapaketin valitsee.

 

VW konsernissa 2000-luvulla ollut hyvää ja aivan sutta. TSI ja DSG ongelmista turha enää edes kirjoittaa, kaikki sen tietää, jatko näyttää pelaako uudemmat paremmin. Myös TFSI koneissa pahoja ongelmia, öljyt ei pysy koneessa ja alle 100tkm ajettuihi tehdään noin 7000€ remppoja jossa vaihdetaan osaa kiertokangeista lähtien.

 

Ekat omistajat noilla yleensä selviää ns hengissä takuiden ansioista, toiset, kolmannet on jo helisemässä jos huono tuuri käy...

 

Tuoreimmassa Autobildissa tarinaa, miten Bemarilla vedetty miljoonakilsaa ja mm vielä orkkis öljyt automaatin sisällä jne...

Edited by ARTO
Link to comment

Mulla ei oo varaa ostaa.. Tai on ehkä varaa mutta ei ajaa.. Joku varmaan maanantai kappale 3bg passatti oli joskus..ajoin sen 150tkm->300tkm ja eiitti kun kannentiivisteen vaihto maksoi loppujen lopuksi ~5000€ oli turbokin vaihdettu bernerin toimesta mutta vika ei hävinny.. Myin johonkin pohjoiskarjalaan ja tykkään paljon volkkareiden nykymalleista mutta en uskalla ostaa. Toyotalla mennää..

Onneks en oo ainut=)

Link to comment

Mun mielestä vuosina 2002-2003 tuli viimeset semmoset volkkarit mitä ite ostaisin, jos mallimerkinnästä löytyy FSI, TSI, TFSI, DSG niin niitä ei voi omistaa jos takuu ummessa.

 

Niiden ite korjaaminen vaikeeta ja kallista. nimimerkillä 1,6 FSI Touran ja 1500€ jakoketjun venymä lisäks 800€  kaksoismassa vauhtipyörä ja repullinen tulpanhattu puolia. No se on nyt toisten ongelmana.

 

Mulla alla 2002 T4 2,5 TDI ja just meni 700000km rikki ja auton kone ja laatikko alkup. ja avamattomia. Ja kilsoja paljon viä eessä.

Edited by Miwa
Link to comment

Mulla on 2007 passat, dieseli, automaatti ja kaikenlaisia kirjainyhdistemiä. Reilu 200 tkm mittarissa ilman ongelmia. Jos ajas toisen mokoman lisää, niin selviäsi onko nää huonoja vai ei. Todennäköisesti kyllästyn tähän autoon ennenkuin saan sen rikki.

Link to comment

2013 tuli hankittua uusi Leon 1.4 TSI:llä (140 hp) ja manuaalina. Kone on viimeisin TSI kehitysversio, eli jakopää hihnalla, ja jäähdytysveden ensikierto pakosarjassa (nopea sisätilojen lämpeneminen). Kulutus pyörinyt n. 6 litrassa. 2013 tässä koneessa ei ollut vielä ACT sylinterien lepuutustoimintoa, minkä koin pelkästään positiivisena seikkana. Golf ja A3 samat autot teknisesti, mutta tippuivat pois järjettömän hintaeron vuoksi samoilla varusteilla (4-6 tEUR listahintaero + surkeat hyvitykset). Leon on lisäksi mielestäni parhaimman näköinen näistä 3:sta. Toistaiseksi auto on toiminut moitteettomasti (41 tkm), ja tuo 1.4 kone on kyllä loistava, vääntöjä 250 Nm ja tehoja ihan riittävästi pienellä kulutuksella. AIonkin pitää autoa tuonne 150 tkm tietämiin (~7 vuotta), pidempäänkin jos ei tule suurempia ongelmia. Tämä silmälläpitäen valitsin kiinteään 15 tkm huoltoväliin. Uskoisin näissä uudemmissa hihna-TSI koneissa luotettavuuden olevan parempi, etenkin jos ei ole 30 tkm jurnutettu pätkäajoa samoilla Long Life öljyillä - mahtaakohan Suomen olosuhteissa olla järkevä tuo Long Life huoltoväli.

 

VAG käyttis historia alkoi 2006, tuolloin 2. autoksi -97 passatti 1.6 bensalla. Ei ollut mitään ongelmia (130-160 tkm) ja auto on tutulla edelleen ajossa ilman mainittavia huolia (reilusti yli 200 tkm), eli edustaa vanhaa hyvää VW aikaa. 2006-2013 mulla oli 2001 Audi A2 (60tkm - 140 tkm). Tässä oli 1.4 16V bensakone, auto toimi muuten tosi luotettavasti mutta kone hieman kalkatti ja öljyä piti lisäillä, silti tosi positiivinen kokemus. Seuraavaksi tuli uutena 2010 VW Golf 1.2 TSI:llä. Osasin välttää DSG:n, mutta kone oli pettymys, vei bensaa n. 6,8 litraa samassa ajossa missä A2 meni alle 6:n, lämpesi tosi hitaasti ja jakoketju meni tehtaan piikkiin vaihtoon 50 tkm.ssa (n. 3 vuoden kohdalla). Tämän jälkeen pistin Golfin kiertoon ja tutkin eri merkkejä ennakkoluulottomasti (V40, Civic, MB A, BMW 1, jne), mutta niin vain VAG konserniin ja Seattiin päädyin (ranskiksia ja italiaanoja en edes harkinnut)... 

Link to comment

En sit tiiä tosta longlifestä onko se niin huono asia.. Mulla ajettu se 700000km portterilla ja longlife huoltoohjelmalla ja varmasti vedetty pikku nyppyä kun on vanha taksi ja tekniikalle ei tehty mitään remppaa. En sit tiiä onko normaalia kun nyt ajettu 22600km öljynvaihdon jälkeen ja oli kuluttanu piru vie tolla matkalla jo 8 desiä...

 

Meillä töissä vedetään ambulansseilla longlifellä sen yli puol miljoonaa tosin niihin T5 porttereihin on siinä ajassa keretty vaihtaa kone jo osaan kaks kertaa ja osaan kerran :) :) :)

 

En toki moiti uudempaa VW tekniikaa mut ite henk.koht. en uskaltais ostaa kun takuun alaisia ja kun se loppuu niin myisin pois.

Edited by Miwa
Link to comment

Itselläni nyt 2007 tfsi farkku passatti ja käynyt mielessä että jos ostaisikin seuraavaksi 3bg passatin. Mulla ei mitään suuria tekniikka ongelmia ole ollut mutta verrattuna 9vuotta vanhempaan yli 150tkm ajettuun vanhan passattiin niin siinä ei ilmastoinnin läpät kolissut eikä kojelauta narissut. Myös molemmat takaovet on tarvinnut uudesta purkaa kun ulkokahvan vaijeri irronnut pesästään. Ja ovihan ei ole enää koottavissa takaisin orkkiskuntoonsa ilman yli 50€osia kiitokset muovi niittien. Myös pintapelleistä tullut oijotettua kaikenmaailman ihme pikku kolhuja jotka tuntuvat ilmestyvän kuin itsestää auto siis täysin samassa käytössä kuin vanhakin. Ja sit huollettavuus xenonien vaihto oli sellainen yhden illan projekti kun puskuri ja umpiot piti purkaa pois tieltä. Takajarrukamoja ei saa vaihdettua ilman kaapelia ja ohjelmistoa kiitokset sähköisen käsijarrun. Ja tosiaan onneksi ei ole dsg tdi dpf sellaisenkin hankinta kävi mielessä.

  • Like 1
Link to comment

Me kans vaihdettiin Tourani vanhempaan 4 koppaseen golffiin. Ei oo tarvinnu sen jälkeen kun tankata ja tehdä perus huollot ja nekin pystyy tekeen ite. Säästö on ollut suuri niin rahallisesti ja hermoillekin.

Edited by Miwa
  • Like 1
Link to comment

No tuo vääntävä turbokone pitkällä öljynvaihtovälillä lienee hiukan huono kombo. Jos miettii kuplaa niin 100tkm sisälsi 20kpl huoltoja, nyt mennään periaatteessa kolmella öljynvaihdolla :)

 

Toyotan jotain kestotestiä luin just autolehdestä ja meni pulla kurkkuun kun bongasin 10tkm huoltovälin. Siinä sais ite käydä huollossa kahvilla neljä viis kertaa vuodessa! Laatua on niin monenlaista.

Link to comment

Ein nykyvolkkareista ole kun pahaa kuullut, kokoajan saa olla kuulema huollattamassa ja DSG vaihteistot eivät kestä, ja sähköpuolella ongelmaa.

 

En todennäköisesti tule hommaamaan yhtäkään volkkaria, Ehkä ilmajäähdytteisen :)

Link to comment

Onneksi on maailmassa parempia nykyautoja kuin volkkari kuten vaikka mersu ja raisleri. Mersuista kehutuimpia ovat vito ja spritteri ja raislerilla mallilla ei oo mitään väliä, kaikki yhtä helmiä.

 

Onko paska vai ei? No jos ilmajäähyn koneella pääsit 100 000 km sait renikan. Mitens on nykyään? Ei mulle mitään renikkaa ole tyrkytetty, touranissa meni 100 tonnia rikki jo 70 tonnia sitten.

 

Ja aika kultaa muistot. Kakkoskopassa oli motti finaalissa 240 000 km kohdalla. Yläkerran voitelu ei pelannu enää. Koneremppaa oli tiedossa. Ans kattoo kuinka ton tilaihmeen kanssa käy?

 

Sitten tulee mieleen iloiset armeija-ajat. Sitä luuli, ettei protoa saa millään rikki, mutta kyllä se vaan joiltain onnistui (helpostikin) ja toisilta ei sitten millään (oliko vaan yrityksen puutetta?).

 

Olisko se suurin vika näissä nykyvolkkareissa sitten loppujen lopuksi kumminkin ratin ja penkin välissä eikä dsg-lootassa?

  • Like 4
Link to comment

Kasariautoja pystyi korjaamaan kotipihallakin, muistelen miten perhetuttu väänsi talvella pikaisen kansirempan Escortiin eikä montaa satasta mennyt vaikka oli jo lähes 300tkm ajettu. Nyt kun nykyauto kilahtaa, vaihdetaan isoja kokonaisuuksia ja maksaa. Tämä jälkimmäinen juttu vaan pahentaa näitä vikoja kun ei enää satasella tai viidellä selvii vaan menee se tonni tai viis suoraan.

  • Like 1
Link to comment

No oli miten oli niin kohta tällä tontilla on kolme kuplaa, koska viimeiseen 12 vuoteen ja 4 eri malliin ei ole mitään huomautettavaa. Naapurikunnan postin dsg caddyillä on ajettu eri kuskien toimesta rankkaa ajoa toista miljoonaa kilometriä ja kerran oli pakin kytkeytymisessä tullut vikaa muutaman euron kytkimessä. Jos tsin jättää parkkiin vain vaihteen varaan, saattaa moottorista kadota ketjun kiristimestä öljyn paine ja moottori starttaa löystyneellä ketjulla. Kuulemma

Link to comment

Kyllä vw laatu on tippunut kuin lehmän häntä. Farkkugolffin 2008 2.0 tdi korin sinkkiongelma jota ei saa kuriin millään. On kun teini-ikäisen akne. Yksi paikka korjataan niin näppyjä tulee kokoajan eripuolille koria, pyöränlaakerit, ovenkahvat, mittaristo ja mitä muuta tos meksikolaisessa on ollutkaan. Taasen toi quattro GmbH tekele tfsi quattro DTM edition audi A4 ei mitään vikaa. Ei rämise ei kolise, ainoana vikana suomen nopeusrajoitukset

Link to comment

Muutaman euron kytkimiä ei ole varmaankaan yhdessäkään nykyvolsussa. Ei taida muutaman kympinkään kytkimiä olla.

No ei ehkä muutaman kympin, mutta tosiaan jostain mitättömästä osasta silti verrattuna näihin kauhutarinoihin kansirempoista ja hajoavista vaihdelaatikoista. Säännöllinen huolto ja perinteinen öljynvaihtoväli.

Mulle riittää että 9,8 volkkaria 10:stä toimii loistavasti ja on ajettavuudeltaan ja jälleenmyyntiarvoltaan jotain muuta kuin se nippon äxträil takaisinkutsuineen

Link to comment

Kyllä vw laatu on tippunut kuin lehmän häntä. Farkkugolffin 2008 2.0 tdi korin sinkkiongelma jota ei saa kuriin millään. On kun teini-ikäisen akne. Yksi paikka korjataan niin näppyjä tulee kokoajan eripuolille koria, pyöränlaakerit, ovenkahvat, mittaristo ja mitä muuta tos meksikolaisessa on ollutkaan. Taasen toi quattro GmbH tekele tfsi quattro DTM edition audi A4 ei mitään vikaa. Ei rämise ei kolise, ainoana vikana suomen nopeusrajoitukset

 

 

Aivan, nämä laatujutut heittäneet häränpyllyä, ennen niin ruostuvat ranskalaiset pesee ennen niin hyvät volkkarit maalipinnan kestoissa kirkkaasti. Esim PSA konsernilla ei ole kuin yksi ongelmallinen konemalli ja senkin suunnittelussa tais BMW koheltaa mukana, onneksi toikin konemalli on poistumassa PSAn valikoimista.

 

Silti vw myy vanhalla laadulla suomessa kuin  elanto kaurapuuroa, kun Pösön ostajaehdokkaat manaa sitä ja sitä ongelmaa, vaikkei niitä ole enää kuin Essonbaareissa.

 

No, hyvin ne mielikuvat myy:)

Link to comment

Lasse haukkavuori: Taasen toi quattro GmbH tekele tfsi quattro DTM edition audi A4 ei mitään vikaa. Ei rämise ei kolise, ainoana vikana suomen nopeusrajoitukset

Sininen, aina lundin parkissa?

Edited by Stidi
Link to comment

Aivan, nämä laatujutut heittäneet häränpyllyä, ennen niin ruostuvat ranskalaiset pesee ennen niin hyvät volkkarit maalipinnan kestoissa kirkkaasti. Esim PSA konsernilla ei ole kuin yksi ongelmallinen konemalli ja senkin suunnittelussa tais BMW koheltaa mukana, onneksi toikin konemalli on poistumassa PSAn valikoimista.

 

Silti vw myy vanhalla laadulla suomessa kuin  elanto kaurapuuroa, kun Pösön ostajaehdokkaat manaa sitä ja sitä ongelmaa, vaikkei niitä ole enää kuin Essonbaareissa.

 

No, hyvin ne mielikuvat myy:)

Tuolta lisää essonbaarin aamupuuroa mielikuviin. Riskillä mennään kun joutuu nykyajassa elämään, valitettavasti

Link to comment

Tuolta lisää essonbaarin aamupuuroa mielikuviin. Riskillä mennään kun joutuu nykyajassa elämään, valitettavasti

 Aivan, kaikissa on enemmän tai vähemmän kuluvia osia, niin saksalaisissa kuin muissakin. Ennemmin vaihdan konehuoneen tekniikaltaan luotettavaan/varmaan autoon ne tukivarret ylimääräisen kerran jos verrataan "luotettavampaan", mutta kun lukee linkittämäsi sivuston kautta vaikka yhden volkkarimallin käyttäjien kertomaa, se ei ole kaunista luettavaa.

 

http://www.autotie.fi/tyyppivika/Volkswagen/Golf%20Plus

Link to comment

 Jos tsin jättää parkkiin vain vaihteen varaan, saattaa moottorista kadota ketjun kiristimestä öljyn paine ja moottori starttaa löystyneellä ketjulla. Kuulemma

Tulipahan mieleen että eikös tämä sama ilmiö toistuisi myös moottorijarrutuksella.

Link to comment

—Jäähdytysjärjelmän letku vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (erityisesti 2009)

 

Tämä Golfin listassa. Varmaan kovin yleinen ongelma.

 

Niin hullulta kuin kuulostaakin, niin tämä on oikeasti ongelma. En sitten vaan pirullakaan muista, että oliko Saksassa vai jossain viereissä valtiossa mutta

autoihin myydään noitä näädän karkoittimia aikas paljon. Tykkäävät tiemmä käydä järsimässä letkuja ja johtoja ihan tosissaan. Tosin, eihän tuota nyt ihan tyyppiviaksi voine lukea,

paitsi jos juuri tuon vuosimallin kolopallossa on erityisen makoisat letkut ja johdot, itse en ole maistanut. Joku jolla ko. vuosimallin kulkine pihasta löytyy niin voisi käydä

puraisemassa ja kertoisi sitten meille muille, että oliko hyvää. ;)

Link to comment

Niin hullulta kuin kuulostaakin, niin tämä on oikeasti ongelma. En sitten vaan pirullakaan muista, että oliko Saksassa vai jossain viereissä valtiossa mutta

autoihin myydään noitä näädän karkoittimia aikas paljon. Tykkäävät tiemmä käydä järsimässä letkuja ja johtoja ihan tosissaan. Tosin, eihän tuota nyt ihan tyyppiviaksi voine lukea,

paitsi jos juuri tuon vuosimallin kolopallossa on erityisen makoisat letkut ja johdot, itse en ole maistanut. Joku jolla ko. vuosimallin kulkine pihasta löytyy niin voisi käydä

puraisemassa ja kertoisi sitten meille muille, että oliko hyvää. ;)

Ongelmaa on Itä-Saksassa (eli Ostmark eli Itävalta) tai Alppi-alueella yleisemminkin. Syyllinen Steinmarder on suomeksi kai kivinäätä.

 

T. K.

Edited by kerkko
Link to comment

Lopettakaa nyt perkele noista vesivessoista höyryäminen tällä palstalla ja menkää vaikka FFP:lle!

Oikeasti niin luotettavaa autoa kuin ilmajäähy vw ei varmaan ole ikinä valmistettukkaan. Kuplissa , typ 3 ja typ 2 ei ole ollut mitään ylimääräistä tingelitangelia. Mitään muuta ei käytännössä tarvi kuin bensaa tankkiin ja jonkinlaisen remmin mikä pyörittää tuuletinta. Työntää käymään ja kovaa ajoa. Jos nykyautomallit tehtäisiin samalla logiikalla kuin kuplat niin eipä olisi uuden auton hintalapussa montaa numeroa.

Link to comment

Ei se kupla kyllä mikään maailman luotettavin ja kestävin auto ainakaan enää 70-luvulle tultaessa ollut. Mulla on jossain Tekniikan maailma jossa on kestotestissä Kupla, Corolla ja joku kolmas jota en muista, olikohan Lada. Muistaakseni 30 tkm ajoivat ja kaksi muuta ihan virkeitä pelejä niin Kuplan kone niin kulunut että suosittelevat koneremonttia. Että se siitä entisajan VW laadusta...

  • Like 2
Link to comment

Ei se kupla kyllä mikään maailman luotettavin ja kestävin auto ainakaan enää 70-luvulle tultaessa ollut. Mulla on jossain Tekniikan maailma jossa on kestotestissä Kupla, Corolla ja joku kolmas jota en muista, olikohan Lada. Muistaakseni 30 tkm ajoivat ja kaksi muuta ihan virkeitä pelejä niin Kuplan kone niin kulunut että suosittelevat koneremonttia. Että se siitä entisajan VW laadusta...

Kuplia tulee kesäisin vielä liikenteessä vastaan. 70-l Corollia tuskin koskaan.  Ladoista en tiedä muuta kuin 15v sitten, kun ykköskoppanen vw golffimme hyytyi tampereella moottoritielle kiinnileikkaantumiseen, niin tiepalvelu-ukon auto oli nappisilmä lada farkku. Lada se hinasi minun viimeisen vesivessa vw:n kohti Turkua puoleen väliin matkaa. Isäni hinasi loppumatkan uudemmalla Lada Samaralla täydentäen nöyryytyksen.

 

Ei olisi pitänyt aikaisemmin aukoa päätää omalle isälle autovalinnoista ;-)

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...