Jump to content

Heikinlaakson Helppokatsastus - EN SUOSITTELE.


Recommended Posts

Erilaista kohtelua oon kohdannu eri asemilla, mutta nyt täytyy sanoa, että hermo meinas mennä ja sellanen rahastuksen maku jäi, että en suosittele ko konttoria kellekkään, niin kauan kun ko katsastusinsinööri on siellä töissä.

 

 

Viime tiistai klo 9:15 406 vm 2000 pösön määräaikaiskatsastus.

 

Taakse vaihdettu alle 1000 kilsaa sitten uudet jarrulevyt & palat.
Huomasin aikaisemmin talvirenkaista vaihtaessani, että kuskin puolella oli uusi jarrulevy ruvennut hieman ruostumaan – Diagnoosi: satulatappi jumittaa välillä. Avasin jarrut tallilla, herkistelin satulatapit, rasvasin ja kokosin. Jarrut tuntuivat toimivan mukavan tasaisesti.
Totuuden hetki Heikinlaakson Helppokatsastuksen dynamolla: 1,6kN ja 1,7kN. (Eroa ei saa olla yli 30 %)
Pösön jarruiks loistavat. Hykertelen tyytyväisyyttä.

Yksi vikakin löytyy. Kuskin puolen parkkipolttimo on pimeänä. Noh, se ei ole edes jälkitarkastuksen arvoinen vika, vaan paperiin tulee korkeintaan korjauskehotus.

 

Katsastuksen tulos > hylätty

 

Syy: vasen takajarrulevy ruosteessa.

 

Katsahdan katsastuspaperiin, missä jarrujen loistava dynamometritulos komeilee muste vielä kuivuen… Nielaisen kiukkuni ja avaan keskustelun.
Minä: ”Niin, jarrulevyt on vaihdettu, palat on vaihdettu, tapit herkistelty&rasvattu ja jarrut ottaa nyt tasaisesti, eikö?”
Kats. insinööri Antti Heikinniemi: ”Niin, mutta jarrulevy on ruosteessa”
Minä: ”Niin se on levyn toiselta puolelta pintaruosteessa, kun jarru ei toiminut kunnolla, nyt toimii ja se pintaruoste kuluu jarruttamalla pois, eikö?”
Kats. insinööri Antti Heikinniemi: ”Niin, mutta jarrulevy on ruosteessa, se ei saa olla.”
Minä: ”Mutta mitä se katsastuskortti sanoo, toimiko jarrut vai ei?”
Kats. insinööri Antti Heikinniemi: ”Toimi, mutta jarrulevy on ruosteessa, se ei saa olla.”
Minä: ”ja nyt jarruttelen hetken ja tulen näyttämään sulle, että pintaruoste on hävinnyt ja se maksaa 25 euroa? Niinkö? Tästä hinnasta voi varmaan keskustella?”
Kats. insinööri Antti Heikinniemi: ”Jälkitarkastus maksaa 25 euroa”
Minä: ”Tästä VARMAAN voi keskustella??!!!!”
Kats. insinööri Antti Heikinniemi: ”Jälkitarkastus maksaa 25 euroa”

Minä:”Selvä, kiitos ja NÄKEMIIN!”

 

Meni töihin, illalla tallille, pyyhin hiekkapaperilla pintaruosteen levystä pois ja ajoin aamulla takaisin konttorille.

Leima tuli paperiin kitisten ja köyhdyin 25 euroa lisää. Auto unohdettiin nosturille ja laskettiin sieltä alas vasta pyydettyäni.

 

Asiakassuhde päättyi tähän.

 

-Tomi Asikainen aka Heebah-

 

 

PS Jos jarrujen toimiessa dynamolla normien mukaisesti katsastusmies ei erota tuoretta pintaruostetta rokkoisesta ja kunnolla ruosteen syövyttämästä on ammattitaidossa jotain vikaa. Tai sitten kyseessä on vain asiakkaan rahastus.

Link to comment

Enää ei tarvitse käyttää jälkitarkastuksessa samaa konttoria... Muistaakseni heinäkuussa muuttui asetus? Joku joka jaksaa tarkistanee asian nopsaan netistä?

 

No löysinhän tuon itsekin trafin sivuilta... http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/asiakkaille

Joo, ei tarvii, mutta haluisin ihan periaatteen vuoksi heti tonne takaisin ja katsomaan insinööriä silmiin ja kertomaan, että pyyhin pintaruosteen hiekkapaperilla pois.

Link to comment

Nyt olisi hvvät kuvat jarruista poikaa. Jos tuntee kokeneensa vääryyttä, trafille poostia + iltalehteen uutisvinkki.

 

Onko tämä nyt seurausta trafin laatupisteytyksestä, jos ei tuu riittävä määrä hylsyjä, ne tehdään

Joo, harmittaa aika lailla että en ottanu kuvaa ennenkuin rupesin hiekkapaperilla pyyhkimään.

Jostain luin vastaavasta tapauksesta - Trafi olisi halunnut levyt itselleen tarkistettaviksi...

Link to comment

Vaihdoin loppukesästä 2011 autoon uudet takajarrulevyt. Auto käytännössä oli ajamattomana 2011-2012. Tarjosin autoa katsastukseen kesällä 2012. Katsastajana oli puolituttu autoharrastaja. Jarrutesti meni ongelmitta läpi, mutta pintaruosteessa olevat takalevyt on merkitty hylkäyssyyksi tarkastuskorttiin. Hylkysyitä oli muitakin eli leima ei jäänyt noista jarrulevyistä kiinni, mutta tosiaan levyt on ihan hylyksi laitettu eikä korjauskehotukseksi.

 

Ovat siis yllättävän tarkkoja tuosta vaikka katsastusmies oli puolituttu.

Link to comment

Just oli muuten samaista katsastusasemaa kehuttu kovasti 9xxfin.com -keskustelussa. Ne ovat olleet varmaan ne 1/3 ja 2/3 autot ja sit Heebahbah höhö pösö saatiinhan se hylsyauto statistiikkaan ja luokitukset säilyy.

 

Kattooko inssit muuten rumpujarruihinkin sisään. Siellähän voi muhia vaikka mikä korroosio.

Link to comment

Tuttu asema, käytän siellä käyttistä vuosittain. Ei ole ollut moittimista. Tällä viikolla viimeksi kävin näyttämässä, ei muuta moittimista kuin että aikaa meni kun juuri aloittanut (kai) jantteri ei osannut käyttää tietokonetta.

Tuli muuten hylky seisontajarrusta.  Seisontajarrun teho alle 16% auton kokonaismassasta ja eroa yli 70%. Oho.

Link to comment

Jos jarrulevy on pintaruosreessa, ja jarrut toimii tasaisesti, ei voi saatana hylätä, omissakin vehkeissä ollut jarrulevyt pintaruosteessa ,mutta ei niistä ole koskaan hylkyä tullu, ainoastaan suullinen maininta!

 

 

Olisit viennyt pyytänyt katsurin pihalle konttorin kulmalle "juttelee" ,ja neuvonut vähän ukkoa.

Link to comment
Guest Rockatansky

Peruskeissi missä on tuijotettu vaan pykälää eikä katsuri ole omistanut minkäänlaista pelisilmää. Yleensä nämä "virheet" tulee uusilta katsureilta joiden mielessä on vain juuri päntätty katsurin käsikirja ja trafin ohjeet. Ei uskalleta laskea läpi kun pelätään että homma tulee omille käsille ja lupaava katsurinura oli siinä. Olisin ehkä pyytänyt kyseisen katsurin esimiestä antamaan toisen arvion levyjen ruostumisasteesta.

Link to comment

Onhan näitä, kuitukopin katsastuksessa ihmeteltiin miksei kopin sumuvalo toimi. Ääliö uskoi, että se ei voi palaa kun sitä ei ole, vasta kun otin takaumpion irti ja näytin, että ei ole paikkaa ko. lampulle. Sitten ihmeteltiin vetoauton palamatonta sumaria. Otin töpsölin irti ja kas lamppu paloi. Meinasi tehdä siltikin merkinnän lappuun, mutta uhkasin seuraamuksilla jos sen tekisi. Arvatkaa tuliko leimaa... K1 Katsastus Linnainmaa.

Link to comment

Onhan näitä sankareita melkein joka asemalla joka puuttuu johonkin käsittämättömään vikaan joka ei ole edes vika.

 

Esim asemalla missä minkään ilmajäähyn pikkuvian kanssa ei ole ollut ongelmaa meinasi ongelmaksi muodostua nissanin 98 lava-auton kanssa se että kun jarrupoljinta survaisi nopeasti kaksi kertaa pohjaan syttyi jarrujen varoitusvalo hetkeksi ja sitä oltiin jo kirjaamassa jarruviaksi kunnes toiselta inssiltä konsultoidessaan todettiin että eihän nuo tehostimet toimi välttämättä uutenakaan tyhjäkäynnillä noin hyvin.

Link to comment

On tuuria jos saa vähän varttuneemman katsastajan. Heillä on enemmän pelisilmää; ymmärtämystä sille, että vanhemmat autot ovat yksinkertaisempia kuin uudet digitaali-ihmeet, ja että on katsastusasemallekin eduksi, että asiakas tulee uudestaan. Aina kun olen tullut uuteen asuinpaikkaan, olen pyrkinyt luomaan suhteet yhteen ja samaan katsastusasemaan... Linja pysyy suunnilleen samana, ja voi saada tutun katsastajan, joka tietää auton jo entuudestaan. Olen toki saanut pari hylkyä, mutta ne kaikki ovat tulleet aiheesta.

Link to comment
  • 2 weeks later...

No olipas sattuma mulla kävi samoin mutta tattarisuolla kyseessä emännän v40 volvo ajaa vuodessa 5000 km !!!   takajarrulevyt ruosteessa kun en tajunnu itse ajaa ennenkuin emo meni katsastamaan..jarrut oli huiput kuten volvoissa yleensä ei auttanut selitykset. Emo tuli kotia ja kirosi penteleesti hyppäsin autoon ja annoin turbon vinkua porvoon motarilla seuraavaan liittymään jarrutellen välillä kässärillä ja tatterisuolle ja rahat tiskiin ja sattu sama katsari.. sai vähän palautetta isinöörien maalaisjärjestä jota ei ole!!! ainakaan autopuolen.Leima tuli... korjaukseen meni alle puolituntia.Heikinlaakso on ollut hyvä mutta ammattilaiset kaikonneet tai yt.n kautta vaihdettu amatööreihin joille ei tarvitse maksaa palkkaa..valitettavasti...oli hyväpaikka vielä vuosi sitten.

Link to comment

Itsellä tullut käyttisten kanssa tavaksi ennen katsastusta:

Ajaa kone kunnolla lämpimäksi

Jarruttaa muutaman kerran reippaasti, laahautan myös käsijarrua pari kertaa.

Tarkastaa polttimot. (En jaksa ymmärtää ihmisiä jotka ottaa merkinnän katsastuksessa toimimattomista valoista/polttimoista, ihan laiskuuttaan).

Jos ei ole elämässä yhtään kaveria/puolisoa niin jarru/pakkivalot voi silloin tällöin tarkastaa vaikka lähikaupan ikkunan edessä.

  • Like 7
Link to comment
  • 2 weeks later...

Topicin aloittajan kanssa samanlainen kokemus, mutta kyseessä T4 syncro. Takajarrulevy ruosteessa- hylky. No siinäpä kysyin että jos alla olisi ollut orkkis peltivanteet, eikä 5-puolaiset alumiinivanteen, niin olisitko ruostetta nähnyt? No ukkopa siihen tokaisia, että tuskimpa... Jarrudynossa tätä ei käytetty, koska syncro, joten testi tapahtui pihalla jarruttelemalla. Uusintanäytöllä piti näyttä mikä levy oli ollut ruosteessa... 

No saman konttorin setä myöhemmin katsastu huomautuksetta 181:n useina vuosina ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...