Jump to content

Kesäkäyttis


Soukka

Recommended Posts

Ostimpa tommosen '71 1300 tuossa pari kk sitten että saisi talveksi jotain tekemistä.

Joku oli pohjan jo siitä hitsannut ja leimaa varten korjasin jarrut ja vaihdoin ehjän laturin.

 

Nyt sitten auto talviteloille ja moottori irti kun se aina kävi vähän huonosti ja säksätti eikä oikein lähtenyt käyntiin.

 

No nyt moottori purettuna huomasin että se onkin 85,5mm porauksella eli taitaa olla 1600 vakio? Tämmönen numero oli siinä laturin alla AB046983X

Kaikki laakerti oli stanu koossa ja männät+pytyt hyvässä kunnossa myös.

 

Ajattelin jos tuosta jonkun 100hp saisi niin varmaan olisi ihan kiva peli ajella ja kestäisi vakiolaatikkokin?

Reseptiksi ajattelin jos laittaisi 76mm iskun kampuran+uudet veivit ja samalla asentelisi megasquirtin+läppärungot ja ajelisi E85:lla.

 

En oikein mistään löytänyt tietoa että paljonko voisi puristuksia olla ja mikä olisi hyvä nokka, itse ajattelin puristuksia 9,5-10,5:1?

Entä mites vakiokannet? Niihin varmaan tarvis isommat venttiilit virittää ja kairata kanavia mutta mimmosiksi.

 

Muutenkin vähän hukassa että mitä osia kannattaa uusia tuohon muutakuin perus laakerit, tiivisteet, kampura, vauhtipyörä (vai onko hyvä jos tekee 8 tappisen vakiosta?) ja venakoneisto.

 

Unohtui että vaihdelaatikko ääntää myös kakkosella niin kai senkin voisi ratastaa uusiks, kannattaako samalla sille tehdä jotain muuta? 

Link to comment
  • 1 month later...

Alkaa hommat edistyä pikku hiljaa.

 

Kaikki osat on hommattu paitsi seuraavat:

Virranjakajan shimmit, kannattaa varmaan uusia kun on niin halvat.

Jakajan käyttöakseli, mistä tietää onko kulunut huonoksi?

Nokan tulppa

Pinnapultit, riittääkö vakiot hyvin?

Lisäöljypohja, onko hyötyä oikeasti paljonkin? Tulee fullflow systeemi kuitenkin.

Loiskelevy

Hihnapyörän pultti ja prikka

Moottorin takapelti ilman lämmitysreikiä

Puola

Laturinremmi

Sähköinen polttoainepumppu, vai toimiiko vakio hyvin tuplilla ja kestääkö E85?

Huohotinboksi

Öljysudinjalka

 

Kampikammio+kampura ja vauhtipyörä on nyt gt motorissa että sovittavat pytyt kammioon ja tasapainottavat muut hilut.

 

Päädyin tämmöiseen kokoonpanoon kun kävin alan liikkeessä vähän juttelemassa.

 

78mm vastapaino kampi

90,5mm mahlet

W120 hionnalla nokka

Isommilla venoilla uudet kannet

6kg vauhtipyörä

Pienempi hihnapyörä

30mm öljypumppu+fullflow

Massalevy ja kennedyn stage 1

H-profiili veivit 5.5"

 

Maanantaina jos saisi kampikammion takaisin ja hakisi runkolaakerit niin voisi kasata kampuran niin saisi aloitettua sovituksen.

Tuplat on vielä hakusessa kun tekisi mieli saada 44 idf:t mutta ei oikein kukaan halua luopua omistaan. Yhet 40 drla:t olis tiedossa mutta vähän epäilyttää että on pienet ja weberit olis kyllä kivat jos löytyisi aidot käytetyt.

 

Nostajille ajattelin tehdä sen modin että yhdistää öljyurat. Lisäksi hommasin nokkaan sen laakerisarjan missä molemmat laakerit on kauluksella ja huomasin kun sovittelin vähän niitä niin molemmissa kammion puolikkaissa oli jo urat valmiina. Oli vielä ihan tehdastekoisen näköinen ura niin tuli mieleen että kun tuo on joskus tehdaskunnostettu mutta esim. laakerit oli std koossa muuten mutta vakio kampi oli hiottu alikokoon. Siitä tuli sitten mieleen että onkohan ne joskus kun ovat vw:n toimesta korjanneet niin lisänneet tuon parannetun laakerin?

 

Tuplia ja öljynlämpö- ja painemittareita myös saa tarjota mulle.

Link to comment

Virranjakajan käyttöakselin shimmejä ei kannata vaihtaa vain sen takia että ovat halpoja,todennäköisesti saisit huonommat tilalle,sama koskee nokkalijan tulppaa eikä jakajan käyttöakseli normaalisti kulu niin että sitä olisi tarve vaihtaa,mitään muutakaan mahdollisesti alkuperäisosaa ei kannata vaihtaa jos siihen ei ole todellista tarvetta.

 

Onhan kampikammion runkolinja porattu koneistamoreissulla,se + ylikokolaakerit on lähes aina tarpeellinen työ.

Link to comment

Virranjakajan käyttöakselin shimmejä ei kannata vaihtaa vain sen takia että ovat halpoja,todennäköisesti saisit huonommat tilalle,sama koskee nokkalijan tulppaa eikä jakajan käyttöakseli normaalisti kulu niin että sitä olisi tarve vaihtaa,mitään muutakaan mahdollisesti alkuperäisosaa ei kannata vaihtaa jos siihen ei ole todellista tarvetta.

 

Onhan kampikammion runkolinja porattu koneistamoreissulla,se + ylikokolaakerit on lähes aina tarpeellinen työ.

Joo poraavat ensimmäiseen ylikokoon ja lisäksi päittäisen myös.

Link to comment

Soittelin koneistamolle niin tasapainoittaja ukko on sairaslomalla ja saisin hilut vasta loppuviikosta niin kerrankin kun oli intoa niin rykäsin kasaan tämmösen irtoperän.

Samaan syssyyn pari kuvaa koko vekottimesta mikä on maalattu miranolilla nyt syksyllä ja jos rahaa jää moottorista yli niin maalaan varmaan nyt tänä talvena paremmin ihan ruiskulla jopa, sisustan ainakin maalaan mustaksi ja laitan lattiamaton sun muuta pientä.

 

Ruostetta löyty siitä takakaaren kohdasta mikä on sisältä täytetty jollain uretaanilla tms. Kysymys kuuluukin saako siihen jostain erikseen korjauspalaa?

 

 

post-2766-0-42697500-1418070151_thumb.jpg

post-2766-0-43531500-1418070152_thumb.jpg

post-2766-0-95427600-1418070154_thumb.jpg

post-2766-0-65764100-1418070157_thumb.jpg

post-2766-0-75772400-1418070160_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Avartelin kampikammion ja tein muuta pientä kasausta ja sitten kun aloin sovittaa kampuraa, kammion puolikkaita ja jakajan käyttöakselia+jakajaa paikalleen että olisin katsonut dekki korkeuden ja muuta pientä niin tuli vastaan ongelma.

 

Kampi ei pyöri kun on vetänyt runkopukkien isot mutterit 1kg momenttiin ja sitten kun löysää mutterit niin pyörii. Tsekkasin ne laakerit jotka saa irti kammesta ilman ulosvetäjää niin ei jää ainakaan mitään jälkeä että ahistaisi. Tuossa vaiheessa mulla ei ollut paikallaan kuin nokan laakerit, virranjakaja+käyttöakseli sekä nokan laakerit muttei nokkaa.

 

Huomasin sitten kun mutterit sormi kireydessä pyörittelin että jakajan akseli tahtoo tietyssä kohtaa aina tulla ylöspäin, tuota kohtaa kestää ehkä 5 astetta ja akseli koittaa nousta n. 2mm. Voikohan toi jumitus johtua tuosta? En koittanut sitten enää ilman tuota akselia kun oli jo myöhä.

 

Tuli hankittua myös viikonloppuna aidot italian 44 idf:t. Siinä niitä putsaillessa tuli mieleen että voisi samalla kun hakee tiivisteitä sun muuta niin ostaa jotkut suuttimet. Meneekö kaasareissa suuttimet samalla tapaa kuin ruiskuvehkeissä että jos ajaa e85 niin +30% enemmän polttoainetta tarvitaan karkeasti eli minkä kokoisilla suuttimilla ja seosputkilla kannattaisi lähteä liikkeelle?

 

Tuon toisen nokkapukin pinnapultin pitäisi varmaan olla myös pidempi että siihen saisi mutterin? Vähän ihmetyttää että tuo vanha moottori pysyi kasassa eikä edes vuotanut paljoa öljyä.

post-2766-0-65126000-1418751769_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pääsin vähän eteenpäin ja eilen sain viimein kannet ja yhden väärän pinnapultin vaihdettua niin jatkoin kasaamista sen verran että pinnapultit kiinni ja 1&2 dekki korkeuden mittasin uudestaan kun oli shimmit paikallaan.

 

Sitten rupesin tekemään samaa 3&4 sylintereille niin huomasin tuon kynnyksen mikä kuvassa näkyy.

 

Nyt mietin että mitä tehdä kun nuo minun sylinterishimmit jää kantamaan että puranko ja vien takaisin koneistamolla ja koitan saada tuon reklamoitua kun rahaa ei ole nyt koneistuttaa sitä. Vai hionko shimmit ohuemmiksi että mahtuvat tuonne?

 

Muuten onkin jo kaikki osat hankittu paitsi bensapumppu. Kaasarit pitäisi myös kasata loppuun.

post-2766-14202871166553_thumb.jpg

post-2766-14202871553474_thumb.jpg

post-2766-14202871755796_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Tossa jokunen viikko sitten kasasin koneeseen pytyt ja kannet. Viime viikolla laitoin toiselle puolelle jo venttiilikoneiston kiinni.

Samalla on tullut käytyä vähän jäähdytyspeltejä läpi ja sylinterien päälliset+alapellit joudun ostamaan kun muut sai pelastettua sitruunahapolla ja maalilla.

Vaihdelaatikko tuli kanssa jo kiinnitettyä, sinne laitoin nyt perus 80w-90 hypoidi öljyt mutta jostain luin että ei ole kauhean hyvät kuulemma. Mikä olisi hyvää?

 

Tein tuossa ostoslistaa ja kun pääsin polttoainepumpun kohdalle niin rupesin miettimään että laitanko uuden tarvikepumpun vaiko sähköisen. Tulin siihen tulokseen että mekaanisen laitan kun on helpompi laittaa kun ei tule paineensäädintä sun muuta.

Sitte huomasin että niitähän on eri pituisilla käyttötangoilla ja mittasin tuon vanhan niin se oli 100mm mutta sitten sille ei löydy vaihtovirtalaturin kanssa olevaa pumppua mikä sopisi vuosimalli haarukkaan. Eli käykö tämä pumppu ja tanko nyt kun on vaihtovirtalaturi?

http://aircooled.fi/tuote/1559/polttoainepumppu-vaihtovirta-t12-873479-tarvike ja kaveriksi tuo 100mm tanko.

 

Onko kukaan muuttanut noita klemmarilähtöjä sellaisiksi että niissä olisi kierre? Saisi paremmat liitokset vaan kun teen kuitenkin tankilta uuden putket moottoritilaan ja tankille laitan sitten kuitenkin paremmat liitokset.

Entä mikä kierre tankin lähdössä on?

Link to comment

Tangon saa vaihdettua tarvittaessa sen kun vaan nostaa sen ylös reiästään, mutta kyllä tuo pumppu vaikuttaisi juuri siltä mikä käy sulle.

 

Millalailla muut-kuin-klemmariliitokset on paremmat (muuten kuin paperilla)? Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia niissä kunnollisten klemmareiden kanssa.

Link to comment

Tangon saa vaihdettua tarvittaessa sen kun vaan nostaa sen ylös reiästään, mutta kyllä tuo pumppu vaikuttaisi juuri siltä mikä käy sulle.

 

Millalailla muut-kuin-klemmariliitokset on paremmat (muuten kuin paperilla)? Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia niissä kunnollisten klemmareiden kanssa.

Hyvä tietää ettei ole muita eroja että kunhan pumppu ja tanko on keskenään sopivat.

 

Ei noissa kai muuta parempaa ole kuin näkö ja teräspunoksella päällystetty teflonletku ei varmaan ikinä haperru samanlailla kuin kumiletku. Toinen iso syy miksi teen noilla on se että saan tutun hydraulikaupan kautta letkut, liittimet ja putket tosi halvalla ja pystyn töissä puristamaan liitokset itse.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tein viikonloppuna vähän sisustaa tuohon. Maton tein parvekematosta ja etuseinän huovasta ja hyllyn mikä kuvassa näyttää vinolta filmivanerista ja päällystin mustalla huovalla.

Turkkilevystä tein tuommoset kantapääpalat mattoon ja laitoin popniiteillä kiinni. Kynnyslistat hain clas ohlsonilta.

Penkeistä otin noi kasipallo-päälliset pois ja oli ihan paskaset mutta pesin ne painepesurilla ja pesuaineella niin tuli hyvät, tänään oli jo kuivuneet kun sunnuntaina pesin. Muuten hyvät mutta päällinen rikki siitä missä olisi niskatuenpaikka, takapenkistä tuli käyttökelpoinen.

Laitoin hantin puolelta menemään "kardaanitunnelin" vieressä sinkittyä hydrauliputkea polttoaineputkena ja kiinnitin parista kohtaa. Läpiviennin tein siihen startin +johdon viereen. 2,5m meni putkea.

 

Rupesin sitte tänään jatkamaan moottorin kasausta tekemällä toisen keinuvipuakselin loppuun kun ei saanut shimmattua pelkillä shimmeillä vaan joutui toista pukkia hiomaan vähän.

Laittelin samalla pestyn öljynjäähyttimen kiinni, bensapumpun ja rupesin laittaa öljynpaineventtiileitä niin empä ollut mihinkään laittanut ylös mitenpäin ne menee ja haynesin kirja eikä moposportin musta kantinen kertonut sitä. 

 

Eli mulla on tää sarja http://www.aircooled.fi/tuote/306/oljynpaineventtiilisarja-2-jousella ja tuo lyhyt jousi+sylinterin mallinen menee vauhtipyörän päähän ja tuo pitkä jousi+vena missä lovi menee öljypumpun päähän mutta kumminpäin tuo laitetaan sinne sisälle? Eli kun tuo on sylinterin mallinenhan on auki toiselta puolen niin tuleeko sitä vasten jousi vai meneekö se puoli lohkoon? Entä onko sama tuon toisen kanssa. Huonosti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin.

post-2766-0-87162300-1426014712_thumb.jpg

Link to comment

 ventiilin hole ylöspäin et jousi menee sisälle, tai en muista meneekö sisälle mut kuitenkin sileen

Nii silleen tälleen ilmeisesti post-2766-0-68967100-1426102632_thumb.jpg

 

Tänään sitte tein vähän lisää, mm. säädin venat, tein huohotukset venakoppiin, laitoin sytkän 7-8astetta ennen ykk, laitoin jäähdytyspellit. Ainut oli toi perkeleen puhallinkoppa mitä pitää leikelle ja väännellä että menee kohilleen niin jäi se vähän kesken. Sovitin kaikkia peltejä kuitenki ja toi takimmainen jotenkin ei sovi paikalleen toisesta reunasta kun ei ole mitään yhteistä reikää tuon hihnapyörän takaisessa olevan reiän kanssa. Tässä olis siitä pari kuvaa jos joku osaisi sanoa onko toi hihnapyörän takana oleva eri vuotuiseen vai onko tossa uudessa se vika, olisin verrannu vanhaan mutta olin kerenny heittää sen jo pois.

post-2766-0-06179200-1426102989_thumb.jpgpost-2766-0-39051100-1426102992_thumb.jpgpost-2766-0-41482400-1426102995_thumb.jpgpost-2766-0-39855700-1426102998_thumb.jpgpost-2766-0-58960600-1426103001_thumb.jpg

Link to comment

Pumpuista ajatuksia, 30mm öljypumppu kai on vähän turhankin tehokas jos ei ole tarkoitus laittaa erillistä jäähdytintä auton keulalle. Mulla on ollut kaikissa koneissa 26mm pumput, on riittäneet full flown kanssa. Liiasta öljynpaineesta voi näissä koneissa olla haittaakin, kun lohkon paineventtiilit ei toimi suunnitellulla tavalla.

 

Itse laittaisin 44mm Webrujen kanssa jo bensallakin ajettaessa sähköisen bensapumpun, saatikka sitten etanolilla. Facet Red Top on ollut monta vuotta käytössä katustrokerissa, hyvin on riittänyt ja laitoin juuri uuden samanlaisen. Vanhakin oli kyllä toimiva vielä. Tankin alle asennettuna on ollut, konehuoneessa sitten paineensäädin ja mittari. En tiedä riittääkö tuo malli etanolille, mutta kysyä voi esim Free Technicsistä.

Link to comment

Pumpuista ajatuksia, 30mm öljypumppu kai on vähän turhankin tehokas jos ei ole tarkoitus laittaa erillistä jäähdytintä auton keulalle. Mulla on ollut kaikissa koneissa 26mm pumput, on riittäneet full flown kanssa. Liiasta öljynpaineesta voi näissä koneissa olla haittaakin, kun lohkon paineventtiilit ei toimi suunnitellulla tavalla.

 

Itse laittaisin 44mm Webrujen kanssa jo bensallakin ajettaessa sähköisen bensapumpun, saatikka sitten etanolilla. Facet Red Top on ollut monta vuotta käytössä katustrokerissa, hyvin on riittänyt ja laitoin juuri uuden samanlaisen. Vanhakin oli kyllä toimiva vielä. Tankin alle asennettuna on ollut, konehuoneessa sitten paineensäädin ja mittari. En tiedä riittääkö tuo malli etanolille, mutta kysyä voi esim Free Technicsistä.

Periaatteessa pitäisi pystyä ajamaan ohuemmalla öljyllä kun on iso pumppu, tiiä sitten käytännössä onko liian iso. Onneksi ei ole vaikea vaihtaa jos laittaa pienemmän.

 

Juttelin tosta bensapumpusta Keiteleen koneessa kun hain muita osia ja tultiin siihen tulokseen että pitäisi riittää, jos ei riitä niin laitan joko cb:n pumpun missä oli paineensäädin sisällä tai ton facetin. Cb:ssä olisi se hyvä että on sisäinen paineensäädin 0,42bar.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Se ois nyt moottori sen verran valmis että jos nostais paikalleen ja vähän sähköjä vetelis siihen ja koittas että tuleeko öljynpaineet ja koittas käyntiin.

 

Pari asiaa vähä mietityttää vielä silti. Mahtuuko noi mun venakoppien huohotukset olemaan noin vai pitääkö tehdä reikä peltiin? Entä meneekö tuo moottorin etupelti noin tuohon päälle että jää vaihdelaatikon ja moottorin liitospintojen väliin parista kohtaa?

post-2766-0-08895000-1427825833_thumb.jpg

post-2766-0-63554400-1427825837_thumb.jpg

post-2766-0-72014600-1427825840_thumb.jpg

post-2766-0-50534500-1427825843_thumb.jpg

post-2766-0-61946800-1427825846_thumb.jpg

Link to comment

Ei mahdu huohotusletkut menemään noin, tulee kori tielle. Ja jos vedät letkut venakopista suoraan kaasareihin niin saat kaasarit täyteen öljyä..

No voi perseensuti.

 

Ajattelin että hyvin toimii noin ja tekee pienen imun samalla ja ei tarvii erillistä keräyssäiliötä. Täytyy varmaan nyt sitten tukkia noi ennenkuin saan keksittyä jonkun hyvän säiliön mistä öljy valuu takaisin moottoriin suoraa. Täytyy varmaan joku pyöreä missä on pohjassa yksi ulostulo ja vaihtaa samalla sähköinen pa-pumppu ja laittaa tuo paluu mekaanisen pumpun paikalle.

Link to comment

Eilen nostettiin työkaverin kanssa kone paikalleen ja tänään sitte virittelin öljynpaine ja lämpömittarit auton viereen.

 

Nyt kun tuota käytin vähän niin huomasin että kone lämpeää tosi nopeaan. 10 sek käytöllä mittasin niin jokaisen pakoaukon kohdalta putkesta mitattuna joku 350 astetta ja kannessa jäähdytysrivoista siitä pakoaukon läheltä joku 105 astetta.

Öljynpaineita joku 4-5bar kun kierroksia yli 2000 korvakuulolla. Kaasarit on aika hyvin synkassa ja ennakkoa on ehkä n. 7 astetta kun ei ole lamppua vielä ja säädin sen tuossa moottoripukissa yleismittarilla. Lähtee tosi hyvin käyntiin ja toimii ihan hyvin noin mitä tuossa vähän on tullu käyteltyä kun joku pakoputken tiiviste vuotaa ja öljynlämpömittarin anturi vuotaa kanssa. Pitää ne tilkitä ja saada varmuus tuohon lämpötilajuttuun niin uskallan ajaa sen 20min nokkaa sisään.

 

Tässä sitten video ihan oikeasti ekasta startista millä lähti jopa käyntiin, vähän halpa kiinalainen pakosarja käryttää.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Doddih.

 

Nyt ei vuoda öljyä vauhtiksen stefa enää ja parit koeajot on suoritettu. Tänään oli viimeinen päivä kun olisi saanut käydä leimalla niin hain viikonlopuksi siirtokilvet että pääsee vähän ajamaan.

Jouduin toisen vetarin stefan vaihtamaan kun vuosi öljyä ja siitä oli mennyt jousi poikki vaikka uusi stefa. Kengät oli hyvin öljyssä mutta tuntu silti jarru pitävän ihan hyvin.

 

Sitä varten kun tunkkasin autoa niin tunkin korva irtos korista ja joutuu näköjään tekemään vähän lisää ruostepaikkoja.

 

Kävi myös niin että kun koittaa vaihtaa kakkoselle niin menee aina pakki päälle. Tutkin niin se voi johtua kai siitä levystä mikä on kepin alla, täytyy koittaa säätää sitä vähän huomenna että pääsee ajamaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pakin päälle menon sain korjattua keppiä säätämällä, oli näköjään tuo mun lattiamatto minkä laitoin tuon kepin suojapussin alle niin huono idea. Täytyy kehittää isompi erillinen suojapussi kepille kun jouduin nyt leikkaamaan matosta palan pois ja on ruma.

 

Muuta pientä tuli tehtyä myös. Katsastin kuplan huomautuksella että takahelma olisi puskurin kiinnikkeiden vierestä vähä liikaa ruosteessa.

Viikonloppuna vähän tein pientä säätöä ja parantelua siinä mielessä että enemmän tyhjäkäyntikierroksia kun öljyt lämpes n. 85-90 asteeseen niin tyhjäkäynnillä ei muka öljynpainetta silloin niin nyt löytyy taas. Siirsin öljynsuodattimen samalla akseliputkeen. Pakoputken kietasin termotekkiin kun oli hyllyssä jotain vanhaa jämää.

Huurteenpoiston väsäsin myös ja pienellä sateella toimi tosi hyvin. Venttiilit säädin entisestä 0,15mm -> 0,10mm kun säksätti aika paljon. Aamulla kun sisäänajoin termotekkejä ja sammutin auton niin paukautti takasin imupuolelle. Rupesin ihmetteleen sitten kun mulla vanha as21 lohko niin eikö välyksen kuulu olla 0,1mm?

 

Tuli samalla myös sovittua kaupan mangelseista ja vaihdevälinlyhentimestä. Tohon lyhentimeen tuli sellainen idea että voiko kuplaan asentaa kepin mikä on taivutettu toiseen suuntaan? Niin että se myös pysyy siinä asennossa eikä pyöri, nyt välillä jos on isompi kaveri kyydissä niin nelonen tuppaa löytymään viereisen kaverin polvesta aina.

post-2766-0-00728900-1431320717_thumb.jpg

post-2766-0-11548800-1431320720_thumb.jpeg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Juupajuu.

 

Tuli tehtyä suodattimen päähän 45 asteen kulmalla liittimet kun otti kiinni koriin. Vaihdoin putken erilaiseen (käärmeenpesä+glasspack) ja asensin laajakaistalambdan.

Tuli kanssa ostettua eteen levyjarrusetti. Riittääkö rumpujarrujen pääsylkky levyjarrujen kanssa?

Link to comment

Riittää se.

Tappelin ite aikoinaan katsurin kanssa asiasta, kun hänen mielestään piti asiasta olla dokumenttia. Katsastajan vaihdon jälkeen alkoi pääsylinteri riittämään.

Jostain luin että rumpuversiossa joku paineventtiili ettei työsylintereistä palaa neste niin nopeasti.

 

Onkohan kierre m10x1? Sais nipat etukäteen niin ei olis kuin tehdä letkut.

Link to comment

Jostain luin että rumpuversiossa joku paineventtiili ettei työsylintereistä palaa neste niin nopeasti.

Juuri näin. Jos on alkuperäisen mallinen rumpujarrusylinteri niin mukavasti jää levyjarrut laahaamaan sellaisen kanssa.

Link to comment

Joissain rumpujarruille tarkotetuissa sylintereissä on lähdöissä erillinen "kuristin" joka estää nesteen vapaan takaisinvirtauksen, onko sulla tuollaiset? Siis ruuvattu siihen lähtöön kiinni. Joissain taas oli pienemmät reiät sylinteristä lähtöihin, mutta sylinterin purkamalla ja poraamalla ko. reiät suuremmiksi saa levyjarruille käypäsen sylinterin.

 

EDIT: Tuossa kuva noista erillisistä kuristimista.

 

0311vwt_03%2Bproject_1971_volkswagen_sup

Edited by metake
Link to comment

Joissain rumpujarruille tarkotetuissa sylintereissä on lähdöissä erillinen "kuristin" joka estää nesteen vapaan takaisinvirtauksen, onko sulla tuollaiset? Siis ruuvattu siihen lähtöön kiinni. Joissain taas oli pienemmät reiät sylinteristä lähtöihin, mutta sylinterin purkamalla ja poraamalla ko. reiät suuremmiksi saa levyjarruille käypäsen sylinterin.

 

EDIT: Tuossa kuva noista erillisistä kuristimista.

 

0311vwt_03%2Bproject_1971_volkswagen_sup

Jos en ihan väärin muista niin mulla on niin että taakse lähtee yksi putki ja eteen on molemmilla puolilla oma lähtö pääsylkyssä. Täytyy tarkistaa huomenna tuo, näkeekö jostain muuten onko sopiva sylkky?
Link to comment

No ei vissii tarvii jarruja päivitellä ku joku runkolaakeri leikkasi kiinni eilen.

 

Eilen aloin säätää kaasuvivustoa kun se jumitti vähän ja tuli varmaan 30-40 kertaa väännettyä se pohjaan ja oli joku imuventtiili auki ja sitä kautta pääsi polttoaineet pytyn kautta öljyn sekaan ja kun hetken oli autoa käyttäny niin hyytyi ja ei inahtanukkaan.

Öljyt hais viinalle ja oli ihan maitokahvin väristä. Nyt tilanne tämä ja kone ei pyöri. Varmaan kampura menny samalla, täytyy jatkaa purkamista ja toivoa että olis vaikka pelkkä laakeri menny ja pesä vielä mitoissaan.

post-2766-0-26954200-1434116298_thumb.jpg

Link to comment

Purettu raivolla ja runkolaakeri numero kaksi leikannu kiinni, kampuraa en vielä purkanut mutta tutkin sen verran että oli kammiosta keskitystapin reikä menny soikeaksi molemmista päistä.

 

Minkä kokosia tappeja saa vielä laitettua tohon niin että käy laakeriin?

post-2766-0-95870100-1434127388_thumb.jpg

Link to comment

Perinteisesti noihin on porattu sekä laakeripukkiin että tarvittaessa laakeriin uusi kolo, ja tehty vastaavasta poranterästä puuttuva tappi. Poralla nyt ei saa oikein pyöreää reikää mutta kyllä siinä tapin saa pysymään.

Jaa niin että tommosen sais ihan itekki tehtyä ja vieläpä toimivan.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Loma haittaa kasausta kun ei pääse töissä tekemään kuin viikonloppuisin ja iltaisin.

 

Tänään sain kuitenkin toisen puolen kasattua kanteen asti, pitää vielä tarkistaa keinujen välykset kun vähän vaikutti siltä että olivat käytön jälkeen suurentuneet.

Pitää myös muistaa asentaa jakajan se pieni jousi, hakea yksi shimmi päittäiseen minkä laitan nyt 0,15mm kun ilman shimmejä oli 1,15mm ja ei löydy hyllystä kuin 2x0,4mm ja 2x0,25mm levyt niin haen joko 2 lisää noita ,25mm tai sitten jos löytyy niin ,5mm.

Oli aika paljon helpompi tarkistaa välys ilman pyttyjä ja mäntiä kun viimeksi tarkistin sen niin että oli kansiin asti kasattu molemmat puolet. Pitää myös löytää jostain pinnapultti missä toinen pää m8 ja toinen m6 kun nyt oli aircooledilla hyllyssä tuota 5cm matalaa 1,5l lisäöljypohjaa niin laitoin sen samalla kun sai sen pickupin putken jatkon hitsattua kiinni.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eilen aloin säätää kaasuvivustoa kun se jumitti vähän ja tuli varmaan 30-40 kertaa väännettyä se pohjaan ja oli joku imuventtiili auki ja sitä kautta pääsi polttoaineet pytyn kautta öljyn sekaan ja kun hetken oli autoa käyttäny niin hyytyi ja ei inahtanukkaan. Öljyt hais viinalle ja oli ihan maitokahvin väristä. 

 

En täysin ymmärtäny tätä, saitko selville konevaurion todellisen aiheuttajan? Siitä voisi olla hyötyä kanssaharrastajille. Em. perustella käsitin että imuventtiili olisi ollu käyttäessä koko ajan auki, ja epäilet että sen takia on bensa ohentanut öljyt? Kuulostaa minusta aika oudolta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...