Jump to content

ongelmia kaupanteossa - vinkkejä?


Guest Type123

Recommended Posts

Hieman ikävä aihe - valitettavasti kaikki kaupat eivät mene ihan maaliin asti aina.

Eli tilanne on seuraava:

Ostin palstan kautta erään auton lähinnä varaosiksi. Kunnoltaan laite oli sellainen kuin pitikin mutta ongelmaksi on muodostunut paperien saaminen myyjältä sekä se ettei autossa ole ollut mainostetun kaltaisia takajarruja.

Paperien statusta olen kysellyt 06.03, 23.4 ja viimeksi 20.8 ja viimeinen vastaus on että pitää etsiä paperit. Tähän päivään mennessä ei ole kuitenkaan näkynyt.

Kun mainitsin etteivät jarrut ole myynti-ilmoituksen mukaiset vastaus oli, että auto on xxxx hlön rakentama aikoinaan ja asia jäi siihen. Kuitenkin ilmoitukseen ne jarrut oli spesifisesti jaksettu kirjoittaa. Jarruja en tarkastanut heti sillä en purkanut autoa välittömästi - tämän siis havaitsin vasta myöhemmin.

Nyt tilanne on siis se, että olen hitsannut ko. autossa olleen pohjalevyn kuntoon mutta minulla ei ole siihen papereita.

Autoa noudettaessa paperit luvattiin lähettää perässä. (En noutanut autoa itse vaan se hoideltiin muuta kautta)

Mitä tässä on tehtävissä? Ilmeisesti pitää kaivaa maakuoppa ja heittää romut sinne ja ryhtyä harrastelemaan jotain muuta.

Nimimerkillä: olisi kiva kun olisin saanut sen mitä minulle myytiin / tyhmyydestä sakotetaan

Edited by Type123
Link to comment

Paskan makuhan sulla on jo suussa, sehän on selvä...

 

Toistahan ei voine pakottaa mihinkään ja kun sulla ei ole mitään millä kauppiasta voisit "kiristää" niin lienee parasta että etsit "metsäauton" josta saat --- sensuroitus --- , eikun paperillisen aihion... Niin piti sanoa kun kuulemma trafissa seuraavat näitä palstoja?

 

Olettaisin sinulla olevan muitakin kohtalotovereita mutta ne muut eivät kirjoittele näistä kokemuksistaan mihinkään...

Edited by NO H2O
Link to comment

Tilaa Trafilta siihen autoon itse kantakortti, kyllä kylän "ammattilaiset" sen sulle myy...

 

Eli tuolloin saan viimeisen rekisteriin merkityn omistajan jolta pitäisi olla minulle luovutustodistus omistusoikeuden todentamiseksi - vai miten tämä menee?

Link to comment

Kyllä mä tekisin myyjälle julkisen kysymyksen jossa näkyy hänen nimimerkkinsä. Toimisi myös varoituksena muille harrastajille.

 

Vaikka harrastajapiirit pienet ovatkin niin kaikki eivät välttämättä tuollaista myyjää osaa varoa. Itse en ainakaan haluaisi tuollaisen

"haihattelijan" kanssa kauppaa tehdä.

 

Täältä kun on porukalta osia ostanut niin on tottunut siihen, että tavara on sitä mitä sanotaan ja tulee kuten sovitaan. Joten on

tullut ehkä vähän liiankin luottavaiseksi toisia VW-harrastajia kohtaan.

Link to comment

Itse olen huomannut, että kaupanteossa avoimuus kannattaa. Luo mukavan turvallisen tunteen. Usiampi foorumi millä itse pyörin (muut harrasteet) käyttää etunimi-sukunimi -yhdistelmää, tosin senkin voi koijata. Tämä nimimerkillinenkin kyllä toimii, ainakin niiden henkilöiden osalta joiden nimimerkki on jokseenkin tunnettu. Omaa anonymiteettiä olen itse koittanut hälventää avatarissa esiintyvällä omalla autolla. Vaikea k*settaa, tai ainakaan ei kehtaisi itseään missään näyttää.

 

Mitä alkuperäiseen tapaukseen tulee, on kyseessä erittäin inhottavan kuuloinen tilanne. Myyjälle on annettu jo useampi mahdollisuus toimittaa kaupan loput sovitut "osat". Joskus näissä saattaa olla kyse viitseliäisyydestä, näin itselleni on jäänyt mielikuvaksi. Em tapauksessa paperien toimittaminen ei tosin lienisi kovin iso homma. Tavalla tai toisella kun ne olisi "löydettävissäkin".

 

Tämä tällaisena tyhjänä kommenttina, ei anna ei pyydä eikä ainakaan auta tilanteeseen.. pahoittelen.

Link to comment

Jep, tai sitten pitää olla 10v omistustodistus. 10v omistustodistus riittää kunhan vain voi todistaa että kyseessä on suomessa joskus kilvissä olleesta autosta.

Tuo ns. 10 vuotistodistus on siirtynyt historiaan jo jonkin aikaa sitten ja sillä ei autoa enää saa rekisteröityä.
  • Like 1
Link to comment

Tuo ns. 10 vuotistodistus on siirtynyt historiaan jo jonkin aikaa sitten ja sillä ei autoa enää saa rekisteröityä.

 

Milläs näitä pihojenperien autoja nykyään sitten saa kilpiin? (Kysyn, sillä kuitenkin taas jonain päivänä huomaan ojentavani euroopan valuuttaa vastineeksi kasasta ruostetta).

Link to comment

Jos myyjä on usein täällä myymässä/kommentteja antamassa niin julkinen lynkkaus on hyvä tapa toimia. Toinen vaihtoehto saada paperit nopeasti on lähettää pari rotevaa kaveria sunnuntai aamuna ovelle kyseleen paperita ja hinnan alennusta. Saattaa tulla kiire toimittaa paperit.

Ps. Itsellä olisi mennyt pää jo paljon nopeammin jumiin tälläisessä tapauksessa.

Link to comment

Täällä myös kokemuksia,joissa ostettu tavara ei ollut ilmoituksen mukaista.Ei kuitenkaan tämän palstan myyjien kanssa,vaan muiden merkkien puolella.Jotkut ihmiset vaan toimii erilailla,eivätkä sen enempää mieti aiheuttamiaan harmeja vastapuolelle.Mielestäni toi Paadren ehdotus ihan hyvä,näkis mitä vastailis.

Link to comment

>ongelmia kaupanteossa - vinkkejä?

 

-Ei mitään julkisia lynkkauksia, soitat, siis soitat kaverille että mikä mättää. Annat aikaa x päivää toimitaa paperit tai jos ei kuulu niin sanot että tullaan hakemaan paperit tai rahat takaisin. Niin eiköhän se sovinto synny.

Link to comment

>ongelmia kaupanteossa - vinkkejä?

-Ei mitään julkisia lynkkauksia, soitat, siis soitat kaverille että mikä mättää. Annat aikaa x päivää toimitaa paperit tai jos ei kuulu niin sanot että tullaan hakemaan paperit tai rahat takaisin. Niin eiköhän se sovinto synny.

Kuten alkuperäisessä viestissä mainitsin; yhteydessä olen ollut monta krt - viimeksi tänään. Katsotaan miten asia etenee. Mikäli olisin ns. julkista lynkkausta hakenut olisin laittanut infot aloitusviestiini.

 

Toivottavasti asiat selviävät. Päivitän tätä threadia sitten tarpeen mukaan.

Link to comment

En tiedä enkö vain huomannut mainintaa, mutta siis onko varma että kyseinen auto on edes viimeksi ollut myyjän nimissä? Eli siis onko trafilta tai mitä näitä tahoja nyt on, kyselty runkonumerolla tai rek.numerolla edellinen omistaja?

 

Itellä oli samanlainen kokemus joskus yhden vanhan mopon kanssa. Myyjä lupaili pitkään lähettävänsä paperit, mutta eipä niitä koskaan tullut. Taisin sitten kyselyn tehdä trafilta ja taisi olla että moposta ei ollut trafillakaan mitään tietoja eli pienellä kikkailulla olisi saanut kilpiin, mutta homma jäi sitten sikseen kun tuli joku toinen projekti ja luvaton mopon testaaja (kylläkin sukulainen) sai polettua vaihteiston tilttiin omilla luvillaan tekemällä koeajolenkille.

Link to comment

En tiedä enkö vain huomannut mainintaa, mutta siis onko varma että kyseinen auto on edes viimeksi ollut myyjän nimissä? Eli siis onko trafilta tai mitä näitä tahoja nyt on, kyselty runkonumerolla tai rek.numerolla edellinen omistaja?

 

Itellä oli samanlainen kokemus joskus yhden vanhan mopon kanssa. Myyjä lupaili pitkään lähettävänsä paperit, mutta eipä niitä koskaan tullut. Taisin sitten kyselyn tehdä trafilta ja taisi olla että moposta ei ollut trafillakaan mitään tietoja eli pienellä kikkailulla olisi saanut kilpiin, mutta homma jäi sitten sikseen kun tuli joku toinen projekti ja luvaton mopon testaaja (kylläkin sukulainen) sai polettua vaihteiston tilttiin omilla luvillaan tekemällä koeajolenkille.

 

 

 

Sen perusteella mitä minulle on sanottu paperit ovat "läjä luovareita", eli auto ei ole ollut myyjän nimissä. En myöskään ole kysellyt Trafilta infoa autosta.

 

Odottelen vielä tämän viikon perjantaihin asti josko ne paperit vihdoin ja viimein saapuisivat - rungonnumero on lähetetty myyjälle SMS:llä 11.9 papereiden etsinnän helpottamisekseksi. (edit: myyjän itsensä pyynnöstä)

Edited by Type123
Link to comment

Vähän kakspiippunen juttu tuo nimimerkin julkaisu...toisaaalta ois ihan jees julkasta muita varottaan, että tän kaverin kans kannattaa olla hereillä, mutta sit taas toisaalta kannattaako yhden pieleen menneen kaupan takia pilata kenenkään mainetta...vahinkoja ja unohduksiakin voi ihan oikiasti sattua :)

 

Josko tää kuiten muistuttais meitä muita, että ennenku raha liikkuu niin kannattaa kaikki tarvittava pyytää myyjältä...

Edited by Art_Zi
Link to comment

Vähän kakspiippunen juttu tuo nimimerkin julkaisu...toisaaalta ois ihan jees julkasta muita varottaan, että tän kaverin kans kannattaa olla hereillä, mutta sit taas toisaalta kannattaako yhden pieleen menneen kaupan takia pilata kenenkään mainetta...vahinkoja ja unohduksiakin voi ihan oikiasti sattua :)

 

Josko tää kuiten muistuttais meitä muita, että ennenku raha liikkuu niin kannattaa kaikki tarvittava pyytää myyjältä...

Niinhän se on ja oma mokahan tuo on kun menee luottamaan että asiat hoidetaan sovitusti - luonnollisesti olen oppinut tästä läksyni jatkoa silmällä pitäen. Puolustuksekseni todettakoon kuitenkin ettei minulla ollut mitään syytä olettaa mikseivät asiat olisivat menneet sovitusti. Tarkoitin tuolla loppuviikkoon odottamisella lähinnä sitä, että tuon jälkeen pitää ottaa yhteyttä Trafiin etc. jotta saisin selville viimeisen rekisteriin merkityn omistajan jospa vaikka häneltä saisi luovarin. Tosin tämä on asia jota minun ei pitäisi tehdä mikäli asiat olisivat hoidettu alunperin kuten ne oli luvattu hoitaa.

 

Lähinnä tuossa ottaa päähän aivan ylimääräinen vaiva joka ei pitäisi tähän harrastukseen kuulua lainkaan. Nyt kuitenkin joku toteaa ettei tuosta kovin iso vaiva ole - tässä tapauksessa suosittelen, että ostat seuraavan autosi / projektisi papereilla joita et saa; hanki paperit muuta kautta - tämän jälkeen voit kertoa mielipiteesi uudelleen. Ylimääräistä vaivaa ei varmaankaan kukaan kaipaa sillä energia olisi ihan kiva kanavoida siihen itseensä eli harrastamiseen.

 

Tapanani on kuitenkin olettaa että ihmiset ovat lähtökohtaisesti rehellisiä epärehellisyyden sijaan. Niin ikään omasta mielestäni luokkaa reilun puolen vuoden vahinkoa / unohdusta ei voi tapahtua; olen näet muistuttanut asiasta useamman kerran.

 

Ilmeisesti tässä sitten pitää kaivaa hitsattu pohjalevy maakuoppaan, heittää samaan maakuoppaan kuvitteelliset jarrut jotka laitteessa piti olla, nuolla haavansa ja todeta että loppupeleissä vika oli kuitenkin minun ; mitäs menin luottamaan myyjään.

 

Tämän jälkeen voisinkin ryhtyä harrastamaan jotain muuta...

Edited by Type123
Link to comment

jos on olemassa luovariketju ja päätät ohittaa sen hakemalla viimeiseltä rekisteriin merkityltä omistajalta luovarin. Niin kuka tahansa joka sen luovariketjun saa käteensä voi väittää autoa omakseen.

Aivan. Tätä en muuten ottanutkaan huomioon...hieno homma. Taas HK:n Bleu suureni otsalohkossa :)

Link to comment

Edelleen kannatan nimimerkin julkaisemista. Mun mielestä tuo Tuomon linkittämä sivu on hyvä. Toisillakin foorumeilla

vastaavaa nähnyt ja toimivaksi havaittu. Myös myyjällä mahdollisuus puolustautua tarvittaessa julkisesti jolloin jokainen

voi tehdä omat päätelmänsä haluaako tehdä sellainen myyjän kanssa kauppaa vai ei.

Link to comment

En sanonut että se helppoa olisi mutta tälläinenkin vaihtoehto on syytä ottaa huomioon.

Voi väittää, mutta voiko todistaa ettei ole myynyt autoa eteen päin? Hankala lähteä väittämään että auto on varastettu vuosia sitten, muttei ole sitä aikaisemmin kaivannut?

Link to comment

Noin niin kuin lain näkökulmasta asiaa pohtien, tulee päällimmäisenä mieleen, että ostajan tulee huolellisesti tutkia kaupan kohde. Jos näin ei ole menetelty, jää vastuu yksiselitteisesti ostajalle. Sitten suullinenkin sopimus on sitova. Mutta millä sen todistat, jos sana sanaa vasten.

 

Nää hankalia kun paperit on hukassa. Jokusen tämmösen pistänyt lihoiksi, mm. Yksi harmittava tapaus oli lyhyt keulainen luiskaperä, joka ei ollut edes kovin mätä. Puuttui vaan se nippu luovareita....

Link to comment

Lasse: tuo on tietenkin osaltaan totta - joskin tuotteen mainostetuksi todentaminen ennen kuin tuote on pihassa / kourassa on hieman ongelmallista - jopa mahdotonta - joissain tapauksissa. Aina ei ole mahdollista nähdä kaupan kohteena olevaa tuotetta. On myös olemassa käsitys luottamuksesta ja joskus ihmisiin pitää vain luottaa.

 

Paperit on taas luvattu toimittaa / hankkia kantakortti ja siihen sopiva luovari mikäli papereita ei löydy. Vääristä jarruista luvattiin kompensoida osa kauppasummasta takaisin. Mikä se summa sitten on riippuu myyjän omastatunnosta, sillä pyysin maksamaan takaisin sopivaksi näkemänsä summan. Huom: myyjä itse ehdotti osittaista kauppasumman palautusta eli tuo oli hieno ele häneltä. Kumpikaan mainituista asioista ei tosin ole vielä toteutunut.

 

Eipä tämä laite mitenkään erityisen kallis ollut - olisi vaan kiva saada se hitsaamani pohjalevy käyttöönkin joskus. Melkoinen määrä aikaa tuohon on kuitenkin investoitu.

 

(Tosin en olisi sitä paperittomana ostanut ylipäätänsä)

 

(Edit: olkoon tämä nyt osaltani viimeinen viesti tähän threadiin. Oman läksyni olen oppinut tämän tapauksen kautta - onneksi pääsin aika halvalla päättyi tämä miten tahansa :) nimimerkkiä en viitsi julkaista kun osa on puolesta ja osa vastaan eikä palstalla tunnu olevan mitään selkeätä linjaa näiden tapausten suhteen. Niin ikään minulla ole tarvetta lynkata ketään vaikka asia toki harmittaakin. Melko paljon kamaa ko. kaveri täällä kuitenkin myy ja olettaisin pääosan menevän ihan hyvin.)

Edited by Type123
Link to comment

Noin niin kuin lain näkökulmasta asiaa pohtien, tulee päällimmäisenä mieleen, että ostajan tulee huolellisesti tutkia kaupan kohde. Jos näin ei ole menetelty, jää vastuu yksiselitteisesti ostajalle. Sitten suullinenkin sopimus on sitova. Mutta millä sen todistat, jos sana sanaa vasten.

 

Oon tässä kyllä hieman Lassen kanssa samaa mieltä. Ostajalla on myös vastuunsa. Ellei papereita ole tarjolla kaupanteko / maksuhetkellä, niin tarttis miettiä onko kaupanteko aiheellista.

 

Myyjän julkinen mustamaalaaminen ei liene aiheellista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...