Jump to content

Kuuskolmosen kunnostus


Recommended Posts

Tervehdys vaan. Meikäläinen siirtyi saabien lisäksi myös volkkarien pariin. Jonkinverran tuttuja laitteita ja teknisesti järkeenkäypiä, mutta pientä nippelitietoa kaivataan varmasti matkan varrella.

 

Itse autoon, auto on punainen kupla vuosimallia -63. Mielestäni erittäin hyvä aihio ikäisekseen, ainoat osapuutteet ovat tuulilasi, takapuskurinraudat ja radion peitelevy/itse radio. Auto tuli minulle sikäli sattumalta että bongasin sen kruisaillessani pitkän suomen laitakyliä. Pysähdyin pihaan, kolkutin omistajan ovelle ja tiedustelin saako autoa katsoa. Ensisilmäyksellä auto näytti varsin ehyeltä (jota se onkin), ainoat lahopaikat ovat kynnykoteloissa, takakaarissa ja kuskinpuolen pohjalevyssä. Myyjä totesi että hänellä ei ole aikaa autolle, joten tiedustelin sitten vaihtaisiko auto omistajaa jostakin rahasummasta. Hinnaksi sovittiin muutama satanen. Parin unettoman yön jälkeen soitin omistajalle ja sanoin hakevani auton.

Tyttöystävän isän kaverilla oli neliveto transportteri ja traileri, joten hakureissu oli sikäli mutkaton. Eniten harmaita hiuksia aiheutti se perinteinen vaihe jossa autoa pitää itseasiassa liikutella. Jarrupääsylinteri oli antautunut jonkun empiirisessä kokeilussa (polkaista poljin pohjaan että toimiiko jarrrut), jonka seurauksena jarrut olivat kokoajan pohjassa kun ruosteisen pääsylinterin mäntä oli jumiutunut. Takapyörät pyörivät mutta etupyörät olivat aivan jumissa eikä rumpujen hakkauskaan auttanut. Olisihan ne jarrut varmaan antautuneet ilmausnipat avaamalla mutta tämä tietysti valkeni vasta kun auto oli roudattu pihaan ja olin päässyt sitä tarkemmin tutkimaan. No, lopputulos kai ratkaisee.

Vaihteet löytyvät mutkitta, eli uskoisin askin olevan kunnossa. Moottori pyöri, tarkastin öljyt, vaihdoin tulpat, laitoin sytysjohdot ja kärjet kuntoon, akkuun virtaa, bensaa ja starttaamaan. Kone pyörähti paristi ja lähti nätisti sytkyttämään. Jopa pelottavan nätisti. Päätin että koneelle saa riittää öljynvaihto, hihnanvaihto, venttiilien säätö ja muut pikku herkistelyt. Ainoastaan ruosteensyömät pakoputkenpäät menevät vaihtoon.  

Toinen positiivinen yllätys oli että kaikki sähköt toimivat. Tietysti alkuperäinen 6v. On ne himmeät.....

Kunhan talli on saatu siivottua, homma alkaa siis siitä että kori pois alustalta ja alusta+ jarrut täysin uusiksi ja muun tekniikan huolto. Ulkokuorta ehostetaan maltillisesti, vaihdetaan parempi kuntoinen etupuskuri, maalipinta puhtaaksi mutta ei kiiltäväksi, jostain sopivasti kuluneet pölärit ja vanteiden maalaus, kaverin kautta tulee samanlainen virheettömässä kunnossa oleva penkkisarja, orkkis blaupunkt tai sitten se peitelevy kojelautaan, ehjät astinlaudat, takapuskuri paikalleen yms. Päivitellään miten homma etenee! Osia saa ilman muuta tarjoilla. Mitään deadlinea en ole projektille asettanut mutta as soon as possible, tehdään aina kun on mahdollista. Sitten kuvia. Kommentoikaa ja jakakaa mietteitä!

13224444.t.jpg

13224445.t.jpg

13224446.t.jpg

13224447.t.jpg

13224448.t.jpg

13224449.t.jpg

13224450.t.jpg

13224451.t.jpg

Edited by kärkkäinen
Link to comment

Ihme on jos ei mätää löydy myös ikkunoiden ja ovien alareunoista, etu- ja takahelmoista, loksujen kiinnityskohdista yms. Saat sieltä aijjaasta tähän suoraankin painamalla Image-linkkiä postauksen työkalupalkissa. 

 

Kylkilistat ja vanteetkin on vuosien saatossa vaihtuneet ei niin alkuperäisiksi.

 

13221665.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Orkkisvanteet kyllä löytyvät onneksi rengaskasasta joka tuli mukaan, yksi pyöräpari on eturenkaiden alla kuten varmaan huomaa. Kuinka niin konepelti ja etulokarit eivät ole alkuperäiset? :o Ainakin google kuvahaun perusteella täsmäävät. Auton varmaa vuosimallia en tiedä, ainoastaan käyttöönottovuoden joka on -63. Voihan tämä sitten olla 62 vuosimallia vai? Mutta luukkujen ja lokareiden istuvuus, maalipinta ja muutenkin se että auto oli ollut vanhalla naisella ennen auton myyjää, kertoisivat siitä että tätä ei olisi pahemmin "tuunailtu". Kylkilistat ovat kyllä omituiset, mutta nekin istuvat hämäävän hyvin. Sama kai se, eipä tätä mr kilpiin olla laittamassakaan vaikka alkuperäisyyttä kunnioitetaan.

Link to comment

Jos käyttöönottovuosi on '63, on vuosimalli todennäköisemmin '64, ellei siis se ole '63. Volskilla näet vaihtui uusi vuosimalli tuotantoon aina elokuun alusta, eli elokuusta '63 alettiin tehdä '64 vuosimalleja. Tätä puoltaisi myös takaluukun lukitus, joka vaihtuu juuri tuolloin. Etulokarit ei ole noille vilkuille, koska vilkut ovat liian takana. Nuo kapeammat vilkut kuuluvat olla lähempänä ajovaloja. Jossain vaiheessa '64 vuosimallia esiteltiin uudet leveämmät vilkut, jotka olivat noilla paikoin. Ilman runkonumerotietoa on vaikea sanoa, onko tähän vaihtuneet etuvilkut vai etuloksut.

 

Ei muuta kuin virtaa kintaisiin ja auto kuntoon!

Edited by -tipi-
Link to comment

Kylkilistat on tosiaan myöhäisemmistä kuplista, tässä pitäisi olla leveämmät listat..

 

Hieno löytö! Jos hinta on ollut "muutama saturainen" niin todennäköisesti hyvät kaupat olet tehnyt, tänä päivänä taidetaan jo paperittomistakin paksutolpan raadoista pyytää samaa rahaa.

Link to comment

Tätä puoltaisi myös takaluukun lukitus, joka vaihtuu juuri tuolloin.

Saivartelen sen verran, että lukitus vaihtuu vastaa vuosimalliin -65, -64:n on edelleen t-kahvalla. Rekisterikilven valo vaihtui elokuussa -63, eli -64 vuosimalliin, nenä siis poistui ja tilalle tuli leveämpi malli.

Link to comment

Taas on hieman roplailtu, puhdistin maalipinnan pinttyneestä liasta sekä vaihdoin paremman etupuskurin ja kiinnitin takapuskurin. Omasta mielestä tuli oikein komea ja näkyy sopivasti käytönjälkeä. Olisiko kellään jyväskylässä päin paksutolpan tuulilasia? Puhdistin myös kaasarin ja kasasin väärinkasatun ryyppylaitteen oikein. Käynnistyy laakista ja ei tukehdu enää kaasua antaessa. Tänään ehkä säätelen venttiilinvälykset, en sen kummempaa. Sitten kuvia, pahoittelen huonoa laatua mutta pimeässä ei puhelin parempaan pysty.

 

13230891.t.jpg

13230893.t.jpg

13230894.t.jpg

Edited by kärkkäinen
Link to comment

Noniin, eli hieman on taas edetty. Auto on purettu korin nostoa vaille, pääsee sitten hitsailemaan lattian ja kynnyskotelot. Ei löytynyt mitään tiedostamattomia ruosteyllätyksiä, mielestäni ikäisekseen ihan kunnostettava peli. Loppuviikosta saan kynnyskotelot jonka jälkeen parsiminen alkaa. Tuulilasin alalaita on hieman ruosteessa, mutta ei sentään läpi. Hiomalla ja maalaamalla varmasti selviää riittämiin. Sitten muutama kuva. Jakakaas ajatuksia, varsinkin korin nostoon liittyen. Hitsaa tuet vaan sisälle, ja pitäisi saada nostettua ihan muutaman riskin äijän voimin? :D

13249075.t.jpg

13249076.t.jpg

13249077.t.jpg

13249078.t.jpg

13249079.t.jpg

13249080.t.jpg

13249082.t.jpg

13249083.t.jpg

13249084.t.jpg

13249085.t.jpg

13249086.t.jpg

13249087.t.jpg

13249088.t.jpg

13249089.t.jpg

13249090.t.jpg

13249091.t.jpg

13249092.t.jpg

13249093.t.jpg

Link to comment

En jaksa suotta purkaa, helpommin saa neljä häiskää nostamaan. Viikonloppuna näyttää olevan kelit ja vapaa-aikatilanne kohdallaan, joten olisi tarkoitus pyhittää koko viikonloppu kuplan hitsailuun. Kuvaa pukataan sitten miten edistyttiin.

Edited by kärkkäinen
Link to comment

Tänään sain sain lattiapellin vaihdettua sekä hioin apparin lattiapellin ja alottelin paikkaamaan pieniä reikiä. Huomenna meno jatkuu ja olisi myös tarkoitus alkaa parsimaan koria. Älkää olko hitsausjäljen suhteen liian kriittisiä, en ole ammattilainen. :D

13273706.t.jpg13273705.t.jpg13273704.t.jpg13273703.t.jpg13273702.t.jpg13273701.t.jpg

Edited by kärkkäinen
  • Like 1
Link to comment

Kyllä vain, käytettävissä oleva talli on melkoisen ahdas ja paloturvallisuuden kanssa on niin ja näin, joten parempi ulkosalla. Eilen sain lattiahommat päätökseen ja kori nostettiin paikalleen. Tänään yritän hitsailla kynnyskotelot kiinni palkkeihin ja muuta pientä jaksamisen mukaan. Muutamat kuvat taas. Epämääräinen ruostekasa sisältää vanhan kuskin lattiapuoliskon ja vanhat kynnyskotelot.

 

13276086.t.jpg

13276085.t.jpg

13276084.t.jpg

13276083.t.jpg

13276082.t.jpg

13276081.t.jpg

 

Täytyy yrittää jatkossa pitää ihan kunnon kameraa mukana.

Link to comment

Hitsailut etenivät taas eilen, sain apparin puolen lämpökotelon kiinni. Huomenna olisi tarkoitus saada saman verran valmista myös kuskin puolella, ja aina parempi jos saisi hyökättyä myös takanurkkien kimppuun. Hieman pyöri myös mielessä idea tämän uudelleenmaalauksesta, toki entisöitäisiin myös sitten sisustan ja pisteosienkin osalta. Se taas tietty vie lisää aikaa ja rahaa monin verroin, mutta olisihan tuo komea. Mitä mieltä porukka on, kannattaako?

13280896.t.jpg13280897.t.jpg

 

Kyllä tässä parsimista riittää, huhhuh.

Edited by kärkkäinen
Link to comment

Noniin, tänään taas homma vierähti eteenpäin ja hitsisaumakin parani kun vaihdoin suuttimen hitsiin ja pienensin langan syöttöä reilusti. Pahin vaihe alkaa olla takana, ovet menevät nätisti kiinni ja kori istuu paikalleensa. Seuraavana sitten vuorossa kynnyskoteloiden takakulmat.

13283030.t.jpg13283031.t.jpg13283032.t.jpg13283033.t.jpg13283034.t.jpg

Kai tämä räpeltäminen jotakuta kiinnostaa :D

  • Like 1
Link to comment

Tottakai kiinnostaa!

 

Hatunnosto sitkeyestä, varsinki nuin Pohojolanliikenteen tallisa.  Mitä entisöintiin ja maalaukseen tulee, jos epäilyttää, tee alapuoli valamiiks ja aja vuosi, pari. Sinä aikana osien ja nippelien keräilyä, sitten maalaukseen. Ainakaan oma kärsivällisyys ei välttämättä riittäis koko auton tekoon kerralla, vaara ikuisuusprojektista kasvais liian suureksi. Harrastaa välillä ihan ajamalla, niin taas löytyy virtaa ropaamiseenkin. 

Link to comment

Kiitoksia, parhaani mukaan yritän. Apparin puolen tein vielä uusiksi, sauma näytti sen verran palkomaiselta. Nyt tuntui nappaavan asiallisemmin. Jossei kuvat näy niin laitan ainakin illalla uudestaan. Sovittelin myös karkeasti luukkuja ja lokareita paikalleen ja totesin että hyvältä näyttää näinkin. Maalaa myöhemmin jos siltä tuntuu.

post-2561-1400759844115_thumb.jpg

post-2561-14007598724595_thumb.jpg

post-2561-14007599090081_thumb.jpg

post-2561-14007599374204_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiitosta! Tässä muutama kuva eilisen korinnoston jäljiltä. Hitsailtavaa vielä takanurkat etutuliseinän kulmat, varapyöräkoteloon pientä paikkaa yms. Sitten myös ihmetyksekseni huomasin että bensapumppu on aivan palasina?? Auto on käyntikuntoisena purettu enkä ole kyllä sitä millään takonut joten varsin mysteeristä. No uutta vaan.

post-2561-1402297429459_thumb.jpg

post-2561-14022974526578_thumb.jpg

post-2561-14022974809702_thumb.jpg

post-2561-14022975059207_thumb.jpg

post-2561-14022975270225_thumb.jpg

post-2561-140229754832_thumb.jpg

post-2561-14022975793443_thumb.jpg

post-2561-14022976060299_thumb.jpg

post-2561-14022976312809_thumb.jpg

post-2561-14022976556353_thumb.jpg

post-2561-14022976772808_thumb.jpg

Link to comment

Tänään sain aikaiseksi leipoa takanurkat kuntoon ja siinähän se päivä vierähtikin. Jälki on toimivaa, muistakaa etten laita näitä kuvia minkäänlaisena "taidonnäytteenä" vaan ainoastaan todisteena siitä että jotain on tehty. Saumoja en kerennyt vielä hioa sillä rälläkällä tuli käyttötunnit täyteen eikä se sitten enää inahtanutkaan. Hyttysiä oli myös vähintään miljoona ja koira oli paskantanut mukavasti työalueen lähistölle ja jätös hajusta päätellen vähintään kiehui auringossa. Siihenkin onneksi tuurtui. Sitten ne kuvat.

post-2561-14025192046473_thumb.jpg

post-2561-14025192362567_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt on ollut hieman hiljaiseloa työkiireiden ja muiden kissanristiäisten vuoksi mutta lauantaina olisi tarkoitus nousta aamulla ennen kukonlaulua ja lähteä remppapaikalta vasta yömyöhällä. Tavoitteena saada korin hitsatut paikat, kotelot ja kaaret yms hiottua ja maalattua ja aina parempi jos pohjalevykin saadaan maaleihin. Kuvaa pukataan sitten miten edettiin. Pikkuhiljaa voittoa lähempänä.

  • Like 1
Link to comment

Kyllä minun mielestäni ne uudet kynnyskotelot ja hitsatut kulmat kaipaa kunnon maalit ja massaukset, ei löydy luottoa sinkkimaalille ja brasilialaiselle tehdasmaalille. Nehän on hetkessä muuten taas mädät. Pohjalle tulee musta vasaralakka, sen jälkeen koritiivistemassat hitsaussaumojen päälle, toinen kerros vasaralakkaa ja näkyviin paikkoihin punainen pintamaali. Sitten kun auto on kasassa niin huolellinen massaus alustaan sekä kaariin ja koteloiden suojakäsittelyt.

Edited by kärkkäinen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...