Jump to content

Kauden 2013. km, ilot, surut ja käydyt tapahtumat.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Sonderbussilla -65 n. 4500km erinäisten lämpöongelmien kanssa taistelua. Autolla lähinnä huoltoajoa Lopen kunnan alueella.

Tapahtumat: Somero, Porvoo, Bif, BSD.

 

MR - kupla -66 ORIGINAL. noin 500km taistellen ravistavan kytkimen ja huonon käynnin kanssa.

Tapahtumat: Somero, BSD.

 

Perusparannukset kaudelle 2014.

Bussi: Lisäöljynjäähdytin + kaikkia "pikkujuttuja"

Kupla: Moottorin purku, kytkimen + lopun kuntoon saattaminen.

Link to comment

Urho #50:llä 725 km, takanavat, takajarrut ja takatukivarsi oli kesän murheet.

Tapahtumat: Urhon Ajot Botniaring, BSD ja Urhon Ajot Alastaro.

 

Parannukset kesälle 2014:

- Uudet takajarrusatulat

- Etulokarien levitys

- Uudet etugummit

Link to comment

Tää on hyvä idea!

 

58 Juniksella n.7000km

 

Ilot:

-Tänä vuonna oli niin sanottua nauttimista. Vaikka monta kesää on ollut Junis ajossa niin aina ollut jotenkin vaikeeta, tekniikka murheita tai sitten ollut asentaja osaamaton:/ Nyt meni kivasti, perheen ainoana autona/käyttiksenä meni kesä mukavasti ja ajelu ollut todellakin hienoa.

-Junis oli muutamissa häissä ja valmistujaisissa mannekiinina ja niistä hyvät muistot.

-Melkoinen reissu Norjaan Mamman ja Poikain kanssa:D

-Se oli liikenteessä huhtikuusta toukokuuhun!!!!!

Edit -Opin mittaamaan männänrenkaan välyksen;)

 

Surut:

-uusi moottori oli pari kertaa pukissa kesken ajon. Mutta tästä käytännössä oli "iloakin" kun kaikista voi syyttää itseään asennuksesta ja oppi jotain uutta, kun oli esim männänrenkaan välys mitattu väärin...

-7000km kivirekijousituksella teki tehtävänsä, alusta ratkaisua muutettava hieman, samoin pakoputken mekkalaa...

 

Tapahtumat:

-Classic Motor Show

-Bug Run Classic

-SCC Gardemoen

-Boxer Speed Day Räyskälä

Link to comment

1963 Kupla, lähes vakio, 1200 kone ja 6 voltin sähköillä

- Tapahtumat: Keväällä Bugrun picknick Tukholmassa, DWL Open Air ja kesällä reilu 2000 km:n euroopan reissu Belgiaan EBI:in (kiitokset vaan loistaville matkaseuralaisille). Yhteensä reilut 4000 km, tosin tuo on liikenteessä vieläkin.

- Ilot ja surut: Auto toimi kuten tehdas on sen tarkoittanutkin toimivaksi ja koko kesä mentiin ilman paria sähkön riittämättömyydestä johtuvaa starttimurhetta lukuunottamatta. Murheita ei tällä autolla juuri matkalle mahtunut.

- Parannukset 2014: 12 voltin sähköt...

 

1963 Kupla Ähtäri

- Tapahtumat: VW Open, Openin jälkipoltto, Urhon ajot Jurva, VW Weekend Somerolla

- Ilot ja surut: Aika lyhyeen jäi ajelut tällä, kun heinäkuun alussa tämä joutui luovuttamaan 1835 luottomoottorinsa avoon. Sitä ennen hyyty vielä bensapumppuvikaan Jurvasta tullessa. Kilometrejä kertyi n. 1000, tai vähän yli.

- Parannukset 2014: Uusi isompi moottori.

 

1967 Kupla Avo

- Tapahtumat: Satamacruising Lahti, BIF, Bugrun Classic, West Fest Pori, BSD

- Ilot ja surut: Kesän ekaan Kremikseen mennessä putos koneesta pakoventtiili, lainakone järjesty ähtäristä joka osoittautui niin hyväksi että sai jäädä paikalleen pysyvästi. Takkuisen alkukesän jälkeen ilonaiheita riitti kyllä auringon paistaessa ja tuulen humistessa. Kilometrejä tuli suunnilleen 3000.

- parannukset 2014: Uusi vaihteisto pidemmillä välityksillä, hiukan peltitöitä ja maalipinnan fiksausta, ja ehkä jotain muuta pientä.

Link to comment

1966 Kupla, 1680cc 12V muuten vakio.

-Tapahtumat, Paikallisten mobilistien Torstaiajossa kerran Kokkolaan Ari Huhdalle vierailemaan, Juthbackamarkkinoilla harrasteajoneuvoparkissa.

-Ilot ja Surut: Toiminu perheen kakkosautona koko kesän. Tuli ajettua n. 4000km kotinurkissa. Toiminu hienosti koko kesän kunnes elo-syyskuussa alkoi käymään huonosti. Syyskuussa poistettu liikennekäytöstä. Epävarmaa tuleeko talven aikana moottoria sen enempää ihmeteltyä muiden projektien kesken.

Link to comment

1972 Pallisdoppeli

- Tapahtumat: Bug in Finn neitsytmatka, SCC

- Ilot ja surut: Ensimmäistä kertaa ajossa 15 vuoteen, ja hyvin toimi koko kesän eikä mitään kummempia korjauksia tarvinnut leiman jälkeen. BIF:iin lähtö oli 1h leiman jälkeen. Norjan reissu urtsipadalla oli huippu, mitä nyt bensaa meni yli 15l/100km. Myös USB-kerhon jäsenyys lämmittää, pronssitaso ja 16.4s. Kilometrejä tuli n. 4000km.

- Parannukset 2014: Vesitiiveys on jo parannettu ja sisustan teko jo hyvässä vauhdissa. Tehokkain olemassa oleva autojääkaappi, labradoriosaston sisustus ja äänieristys, laadukkaat mutta pienikokoiset popit ym. varustelua. Maalipinnan kiillotus (appelsiinit pois, tää tuleekin olemaan jännää). Moottoriin hommattu jo pientä lisää että saa mukavan ~70-80hp käyttöpadan. Kaikkea pientä mukavaa tekemistä siis, hyvää vastapainoa viime talven peruskunnostukselle.

 

Urtsi SilverHawk kusilaitukäkötin

- Tapahtumat: Urtsi Botniaring, BSD

- Ilot: Ei teknisiä murheita, hemmetin hyvä pito ja muutenkin hyvä ajolleen, Åke oli myös tarttuvan iloinen Boxer Speed Dayssa. Surut: Samat 2 kuskia kun viimeiset 3 kesää.

- Parannukset 2014: Jos sen turboruiskun saisi nyt aikaiseksi niin olisi jotain uutta radankiertoon

Link to comment

1960 Räbä-Kupla

Ajossa huhtikuusta alkaen ilman murheita. Syyskuusta lähtien käyttiksenä faijalla, kun '87 Sierrasta kilahti kansi. Laitetaan muutamaksi vuodeksi seisontaan, kun pakkaset tulee. Kilsoja ei tullu seurattua, mut todennäkösesti vähemmän, kuin mitä poljin pyörällä eli <3000. Tapahtumat: BIF.

 

Muut romut osina. Mut tarkotus ajella ensi kesänä Ähtärillä ja Automaagi TL:llä.

Link to comment

Jatketaan tätä DWL:n rivistöä...

 

Kupla -63 "SS"

 

Kilsoja n. 3500 ja jatkuu edelleen.

Ilot ja surut:

Ollut kakkos-/työautona. Poitsu tykkää lähtee päiväkotiin mielellää kuplan kyydissä.

Murheita ei ollut kesän aikana, mut syksyn pimeiden tullessa käyntiongelmia. On uusittu jakakoppaa, pyöriää, tulppia, tulpanjohtoo ja säädelty ryyppyä. Pitäs kai taas pyydellä apuja kerhon viisaimmilta.

 

Tapahtumat: Dwl OpenAir reilun viiden kilsan päässä...

 

2014 vuoden alkuun mennessä jos sais nuo pienet käyntiongelmat kuntoon ja nastarenkaat alle. Ja jos viitsis niin vaihteisto pitäs tiivistellä, pientä ylläpitoon liittyvää riittää.

Link to comment

1972 Kupla 1300

Kilometrejä 3598, ajossa ehti olla heinäkuun puolesta välistä lokakuun ekalle viikolle.

 

Vikoja ilmeni kaikkea pientä, mutta ottaen huomioon että auto oli seisonut tiettävästi vuodesta '93 asti tuohon heinäkuuhun, en pidä noita pikkuvikoja lainkaan ihmeenä. Välille ei kuitenkaan kertaakaan jääty ja lähes jokainen tämän ratin takana istuttu kilometri meni hymy suupielissä :)

 

Tapahtumia en ehtinyt kiertää tänä kesänä. Katsotaan tulevana, jos edes yhdessä ehtisi käymään :)

 

Parannuksina seuraavalle ajokaudelle olisi tavoitteena hankkia kärjetön sytkä ja kaikkea muuta pientä. Kulutusosien uusintaa kuten iskarit yms. olisi myöskin listalla.

Link to comment

Junakeula ´62

 

Arviolta n. 6000 km Huhtikuu-Syyskuun loppu

 

Tapahtumat: VW kesätörinät, Karavaanarimiitti, Oikea moottoritapahtuma, Classic Motor Meet, Kesäkauden päättäjäiset, DAS Auto Show Skellefteå + Kesälomareissu mm. Tuuriin :)

 

Ilot: Mukavaa palautetta ihmisiltä Juniksesta + Eribasta niissä tapahtumissa missä oltiin "näytillä".

 

Surut: Heinäkuu ajettiin vakiomotilla pitkäiskusen ollessa pukissa. Vaihtui laakerit ja samalla kampiakseli.

Hihnapyörän stefa antautui kesäkauden päättäjäisistä tullessa.

Öljyletku porsi syksyn viimeisillä ajoilla (letku kovettunut pakoputken lähistöltä). Kuitenkin aina ajamalla kotiin. Venttiilikopat tihkusivat koko kesän vaihtelevasti.

 

Parannukset 2014: Uudet venttiilikopat sekä pienemmät öljynpaineet.

Link to comment

junakeula -56

 

4000 km ohitettiin loppusyssyllä.

Samanverran tuli tahkottua junista 10v vanhemmalla Moottoripyörällä.

 

Ilot: Junis toimii kuin sveitsiläinen tarkkuuskronometri (kiitos vakio 70-l 1300 padan)

Taas kiireettömästi nähty uusia paikkoja ja mukavia volkkariharrastajia.

Surut: Ahvenanmaan kierot meripuuskatuulet liikaa väljälle simpukkaohjaukselle.

 

Parannukset 2014: etuakseliin muokattu lisää casterkulmaa (tänään viety ammattihitsarile viimeistelyyn)

ohjaussimpukka vaihtuu raidetankoon. Hottentottivanteet vaihtuu ehkä takaisin pelteihin.

Tapahtumat:Somero, Porvoo, Ahvenanmaa typ2 klubben, Mikkeli, BSD

Link to comment

T3 Variant 1967

Kilometrejä n. 5000

No aina kun on Varrella liikenteessä niin sehän on pelkää iloa!

Ehkä hyvin toiminut tekniikkapuoli nousee päällimmäisenä mieleen. Ja Räyskälässä ajettu 14,8s on mielestäni

kohtuullinen suoritus tämmöiselle daily driverille.

 

Suurempia suruja ei hän ole aiheuttanut, pientä öljyvuotoa koneessa ilmeisesti sylinterin alapäästä ja pari vaihdettua raidetangon päätä. Niin ja pari kertaa räpsähtäneet tienvarsi kamerat mutta tämä kai lasketaan minun piikkiin.

 

Kesän reissuista tulee äkkiseltään mieleen ClassicMotorShow Lahdessa,VW Open Kiikala,Porvoo happening,BIF ja

BSD Räyskälä.

 

Talven suunnitelmiin kuuluu koneen kasausta uuteen alulohkoon 6mm pidemmällä aksilalla. Ja mahdollisesti jos

löytyy sopivat kilkkeet (ja €uroja) niin Lorttojen vaihto ruuttaan.

Link to comment
Guest Kalsuto

1965 Kupla VDE-66

3000km

Tapahtumat BIF ja BSD.

 

Ilot: Autosta tuli sellainen kuin oli tarkoitus. Mukavia muistoja jäi ensikertalaiselle tapahtumista. Loppukesästä käyttöautona. Ei suurempia murheita.

Surut: Valmistui vasta 1.7, joten alkukesän tapahtumat menetettiin. Tarvikevirranjakajan väljä akseli aiheutti ongelmia. Pieniä lämpöongelmia sekä öljynpainevalon vilkkumista tyhjäkäynnillä.

 

Parannukset 2014

Moottorin purku ja osien puhallus/maalaus, jotta konehuoneestakin saadaan siisti. Alkuperäinen virranjakaja hankittu.

Link to comment

1302

Vain 1800 km. Pieni hitsaus piti tehdä katsastukseen. Luotettava peli kuten aikaisempina kesinäkin. VW Weekend Somerolla.

 

914

3112 km. Käytiin Kesäkauden päättäjäisissä Iso-Syötteellä. Mukava ajella ilmajäähdytteisellä pitkiä matkoja 110 km/h. Juuri ennen talvisäilytykseen laittoa sain säädettyä vaihteenvalitsimen pitkää vivustoa siten että vaihteet menevät helpommin päälle.

 

Reissubussi (=Pallokeula)

11780 km. Hessisch Oldendorf, EBI, Bug In Finn, Bug Run Classic, SCC, Boxer Speedday. Sai uudelleen rakennetun, vääntävämmän moottorin keväällä. Meni vähän aikaa säätää kaasutin ja sytytys siten että matka-ajossa kuluttaa 10 litraa 12 sijasta. Mutta lopulta onnistui. Ruotsissa huvipuiston parkkipaikalla murtoyritys, jossa kaksi lukkopesää rikottiin, muttei sisään päästy. Pitää talvella jotenkin korjata.

Link to comment

Täytyy todistaa, että vanhakin liikkuu ja mr 52:n mittariin kertyi n. 750 km. Suoraan talviseisonnasta katsastukseen ja taas 4 vuotta ajolupaa. Startin huollon ja puslan vaihdon jälkeen alkoi käynnistymäänkin kunnolla ja säätimen hiplailun jälkeen virtakin riitti. Uudet iskarit eteen, simpukan säätöä ja hiukan aurausta lisää jolloin ajotuntumakin parani - hiukan. OTR, BIF, BSD ja muuta maakuntamatkailua.

Ensi kaudeksi täytyy laittaa uusi jarrupääsylkkä.

 

Ja jos minusta olisi kiinni niin ensi kesänä tekisin Norjan matkan elokuussa jo tolla viisysillä. Kesään on enää puoli vuotta !

Link to comment

Kupla 1200 -70, YDN-94

 

Kilometrejä yli 7000 km.

VW-tapahtumia vain WestFest.

Muuten kesällä työmatkat ja muutama pidempi reissu suomessa.

 

Kevään katsastuksessa edestä taakse menevä jarruputki poikki, samalla vaihdettu uusi pääsylinteri ja jarruletkut.

Katsastuksen jälkeen vaihdettu vielä uusi kytkinpaketti tehtaan alkuperäisten tilalle.

Myös vakio peltivanteet vaihtui juhlavuoden (-72) spesiaali peltivanteisiin ja uusiin kumeihin.

Syyskesällä vaihdettu takalattojen puslat ja hieman siistitty peräpään maalipintaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

vw 181 -71

 

Kilometrejä about 2000km

Tapahtumia vain Mäkistartti ja paikallista yrittäjäjuhlaa ja muuta kanssa-autoilijoiden viihdytystä keski-suomen alueella.

 

Kesällä koneen päivitystä ja käynti parani kummasti, kun tulpan johtojen järjestys on oikein... Eihän ne ollut väärässä järjestyksessä kuin 3 vuotta ja tänä aikana moni harrastaja oli kehunut jännää käyntiääntä sekä nopein ilmajäähy jääradalla. :)

Syksyllä leimattu taas ilman vikoja.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest overijse

1300 vm 1967

 

2659 kilometriä. Länsi-Uudenmaan wappu-ajelu, Krem-a-que, Bug in Finn ja Boxer Speed Day Räyskälä.

 

Hyvä kesä.

 

Jarrut ja ohjaussimpukka tuottavat ongelmia, mutta katsastuksesta ensimmäisellä läpi !

Link to comment
  • 2 weeks later...

Museokuplalla -65 ajoa n. 1000 km. Tupakki-ikkunan linkku irtosi Mäntässä.

Junis -62 ajoa myös n. 1000 km. Kytkin alkoi luistaa loppukesästä.

Kolkki fb -66 ajoa n. 10 000 km. Ei murheita.

Kupla -73, omaa ajoa n. 1000 km. Lainassa / vuokralla kesä - elokuun jona aikana koki peurakolarin.

UFO, kupla -64 huhtikuun puolivälissä mittarilukema 78 000 ja nyt ( kuva )

Ei murheita, muutama öljynvaihto, jarrujen säätö ja kytkinvaijerin vaihto (katkesi kotipihassa)

 

Käytyjä noilla kaikilla jokunen vw-tapahtuma ja muita tapahtumia / ajeluita kotimaassa.

post-610-13888370212987_thumb.jpg

Link to comment

-72 1302S (Ähtäri) 3611km

 

Ilot:

Tekniikka toimi moitteetta koko kauden. Toki tuo uusi moottori varmasti vaikutti asiaan.

Kupla toimi siinä määrin hyvin että luottoa oli lähteä vähän pidemmällekkin. Ilo oli

ajella! Kesää odotellassa.

 

Surut:

Aivan liian jäykät kynätolpat ja casterin puutos toivat tiettyjä epämiellyttäviä hetkiä

ajamiseen mutta nämäkin asiat muutetaan tässä tallikauden aikana.

Takapyörän laakeri hajosi sekä käsijarrun kanssa pientä painia, eli ei mitään suurta.

 

Käytyjä tapahtumia kotimaassa:

- Kanta-Hämeen vappuajot + miitit pitkin kesää

- Bronx #6

- VW West Fest #9

- Boxer SpeedDay 1.9.

 

Ulkomailla:

- Bug Run Picnic, Tukholma

- Bug Run Classic, Tierp

Link to comment
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...