Jump to content

Kupla+traileri -> mikä ajokortti?


Guest Jakke78

Recommended Posts

poliisi.fi sivuilta lainattua;

 

"B-luokan ajokortti riittää, jos ajoneuvoon kytketään enintään 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös painavampi perävaunu kuin 750 kg. Tällöin ovat voimassa seuraavat rajoitukset: yhdistelmän kokonaismassa saa olla enintään 3500 kg eikä perävaunun kokonaismassa saa ylittää vetoauton omamassaa.

 

BE-luokan ajokortti tarvitaan, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, tai perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. Ajokorttiluokat määritellään rekisteriotteessa mainittujen massa-arvojen perusteella."

Link to comment

Joo, nämä jo lukaisinkin.

Lähinnä hain tällä takaa sitä, että onko spekseihin sopivaa traileria olemassa vai pitääkö sellainen kenties teettää?

PikkuEen ajaminen on tietysti yksi vaihtoehto. :)

Link to comment
Joo, nämä jo lukaisinkin.

Lähinnä hain tällä takaa sitä, että onko spekseihin sopivaa traileria olemassa vai pitääkö sellainen kenties teettää?

PikkuEen ajaminen on tietysti yksi vaihtoehto. :)

Ei semmosta ole. Aika seppä saa olla joka sen tekee, painon pitäis kaiketa olla miinus merkkinen. Edit. Vähintään 20kg pitäis olla nostetta.

Link to comment

Olisi kannattanut suorittaa kortin korotus ennen kuin vuosi vaihtuu. Syy on se, että nyt kun menet

korttia "korottamaan" niin kaikki aikaisemmatkin ajoneuvoluokkasi tulevat määräaikaisiksi.

 

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ukset_2013

 

Ite kävin syksyllä ajelemassa kortin ja se kustansi koko hyvin tasan 160€.

- 10 kirjallista kysymystä (ei "dioja")

- kulman taakse peruutus + yhdistelmän katkaisu ja liittäminen

- inssin kanssa lenkki kylillä

Link to comment

Kyllä kuplan saa helposti hinattua ilman pikku e:tä. Itselläni esimerkiksi juurikin passatti farkku veturina, omamassa 1629 kg ja kokonaismassa 2070 kg. Trailerin omamassa 360 kg, kantavuus 990 kg, joten kokonaismassa siis 1350 kg. Trailerin kokonaismassa alle vetoauton omamassan (1350 kg / 1629 kg) ja yhdistelmän kokonaismassa alle 3500 kg (1350 kg + 2070 kg = 3420 kg), joten selviää pelkällä B-kortilla.

Link to comment
Mulla on vanha Rehin tekemä ja tosiaan 1-akselinen 80-luvulta. Kyllä noita n. 1000 kg:n kantavuudella aina välillä nettivaraosasta löytyy.

 

 

 

Ja tommosia rehejä saa vuokrattunaki..ainaki Tikkurilan shellistä..auki 24/7 h

Link to comment

On niitä itsetehtyjä telikärryjäkin mitkä sopii tuohon ilman pikku eetä ajoon.

 

Mutta kyllä se pikku een ajaminen loppupeleissä järkevämpää. Ja jokatapauksessa kaikki ajokortit tulevat muuttumaan määräaikaiseksi 2033 mennessä.

 

Mut sit taas toisaaltaan jos nyt on kuorma autokortti niin sitten kannattaa ajatella pari kertaa kannattaisiko kun se on 5 vuoden välein ensivuodesta lähtien uusittava. ha kortit onkin sitten 15v välein.

Link to comment

Mitä muuten vaikuttaa, jos omistaa "vanhan" ABC -kortin, (ilman pikku -e:tä). Eli onko niin, ettei saa vetää kuplaa maasturin perässä, mutta saa ajaa kymmenien tonnien kuorma-autoa, jossa on 800kg kärry perässä (vai miten se meni?)

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Mitä muuten vaikuttaa, jos omistaa "vanhan" ABC -kortin, (ilman pikku -e:tä). Eli onko niin, ettei saa vetää kuplaa maasturin perässä, mutta saa ajaa kymmenien tonnien kuorma-autoa, jossa on 800kg kärry perässä (vai miten se meni?)

 

Juuri näin ja et saa vetää sitä 800kg kärryäkään jos yhdistelmän yhteismassa ylittää olikohan se 12t

Link to comment
Juuri näin ja et saa vetää sitä 800kg kärryäkään jos yhdistelmän yhteismassa ylittää olikohan se 12t

 

-Hieno homma, mitähän kaikkea tämä maamme autokoulumafia saa vielä aikaan -EU:n tuella tietysti. Liikenneturvallisuuteen vetoamalla saadaan rahankeruu jatkumaan yhä uusia hölmöyksiä keksimällä jätkäpojan pään menoksi. Samaa sarjaa kuin äänekkään viherpiipero-vähemmistön aikaansaannokset..

-No, taas on yksi syy laittaa emäntä rattiin, kun ymmärsi joskus 90- luvulla ostaa sen pikku E:n korttiinsa..

 

Näin se liikenneturvallisuus etenee, tai no: sen kerran kun kuljetustarvetta ilmenee, taidan kyllä ajaa itte -tuurillahan ne isot laivat seilaa...

Link to comment

Ainakin osassa 3B Passatteja ja Skoda Octavia vRs tdi malleja on painot menneet sopivasti yhteen ilman pikku-e:tä ajelun kanssa.

 

Kimppakärrymme kokonaismassa on 1500kg. Noiden autojen omapainot on olleet yli 1500kg ja kokonaispainot alle, tai juuri 2000kg. Joten aika useassa tapauksessa on "kortittomatkin" päässeet vetämään kärryä laillisesti.

 

-Tapio

Link to comment

Kannattaa muistaa että jos kortti ei riitä yhdistelmän hinaamiseen, on se ajo-oikeudetta ajo, muistaakseni 20 päiväsakkoa (+/-2), ja lisäksi pahimmillaan jos ei nimismiehen kanssa kemiat natsaa ja autoa ei tarvitse työmatkoihin, niin max 6kk kortti hyllyllä + kiinnijäämispäivästä 12kk:een et voi hakea uutta korttia, eli tuota pikku-eetä...

 

nimim. pikku-ee tuli hommattua viime vuonna, sakot yms. toissavuonna.... Tuolloin yhdistelmän oikea massa noin 3200kg, mut eihän se riitä kun kantavuutta niin pirusti autossa...

Link to comment
Kannattaa muistaa että jos kortti ei riitä yhdistelmän hinaamiseen, on se ajo-oikeudetta ajo, muistaakseni 20 päiväsakkoa (+/-2), ja lisäksi pahimmillaan jos ei nimismiehen kanssa kemiat natsaa ja autoa ei tarvitse työmatkoihin, niin max 6kk kortti hyllyllä + kiinnijäämispäivästä 12kk:een et voi hakea uutta korttia, eli tuota pikku-eetä...

 

nimim. pikku-ee tuli hommattua viime vuonna, sakot yms. toissavuonna.... Tuolloin yhdistelmän oikea massa noin 3200kg, mut eihän se riitä kun kantavuutta niin pirusti autossa...

 

serkku kärys 2 kertaa 3kk sisällä. eka kerralla tyhjäkärry perässä ja toinen kerta muuttokuorma päällä. sitte se hommas pikku e:n.

 

meijän kärry 2000kg ja veturina oli lyhyt hiace 90 luvun lopulta.

Link to comment
Juuri näin ja et saa vetää sitä 800kg kärryäkään jos yhdistelmän yhteismassa ylittää olikohan se 12t

 

-Hieno homma, mitähän kaikkea tämä maamme autokoulumafia saa vielä aikaan -EU:n tuella tietysti. Liikenneturvallisuuteen vetoamalla saadaan rahankeruu jatkumaan yhä uusia hölmöyksiä keksimällä jätkäpojan pään menoksi. Samaa sarjaa kuin äänekkään viherpiipero-vähemmistön aikaansaannokset..

-No, taas on yksi syy laittaa emäntä rattiin, kun ymmärsi joskus 90- luvulla ostaa sen pikku E:n korttiinsa..

 

Näin se liikenneturvallisuus etenee, tai no: sen kerran kun kuljetustarvetta ilmenee, taidan kyllä ajaa itte -tuurillahan ne isot laivat seilaa...

 

Autokouluilla ei kauheasti liene tässä osuutta, pikku-e kun ei sisällä mitään pakollista opetusta. Eli hakemus + tutkinto, ainoat hyötyjät poliisin lupatoimisto, trafi ja ajovarma. Autokoulumafia jää siis ovelasti nollille, ihme kelmejä. ;)

 

Riskinähän tässä on ajo-oikeuden menetys väh 1kk, uuden lupahakemuksen tekoon tuleva vuoden tauko ja jos vähänkin tienaat niin tuntuva sakko. Nyt heitän ulkomuistista mutta poliisin sakkolaskurilla noin 2500e ansaitsevalle se oli jo +600 euroa.

Link to comment

Alalla työskentelevä tuttavani kertoi, että B->BE ei olisi uusi kortti. Eli määräaikaisuus ei koskisi pikkuEen suoritusta.

Anomus, lekurin todistus, kirjallinen+kärryn kanssa ajelu pitäisi olla ok.

Link to comment
Alalla työskentelevä tuttavani kertoi, että B->BE ei olisi uusi kortti. Eli määräaikaisuus ei koskisi pikkuEen suoritusta.

Trafi on erimieltä tuttavasi kanssa:

 

"Uuden ajokorttiluokan lisääminen lain voimaantulon jälkeen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi. Ajokortin kaksoiskappaleen tilaaminen kadonneen tilalle, erityisehtojen tai nimen muutos eivät muuta ajokortin voimassaoloaikaa uuden lain mukaiseksi."

Link to comment
Alalla työskentelevä tuttavani kertoi, että B->BE ei olisi uusi kortti. Eli määräaikaisuus ei koskisi pikkuEen suoritusta.

Trafi on erimieltä tuttavasi kanssa:

 

"Uuden ajokorttiluokan lisääminen lain voimaantulon jälkeen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi. Ajokortin kaksoiskappaleen tilaaminen kadonneen tilalle, erityisehtojen tai nimen muutos eivät muuta ajokortin voimassaoloaikaa uuden lain mukaiseksi."

 

Niin no tuonhan voisi ymmärtää niin että kun lisää uuden ajokorttiluokan esim C eli kuorma-auton niin silloin näin kävisi. Mutta näissä lisäkirjaimissa ei lisätä uuttaa luokkaa vaan lisätään voimaa vanhaan jo olemassa olevaan luokkaan. Tämä on siis ihan veikkaspohjalta olevaa kirjoittelua.

Link to comment
Alalla työskentelevä tuttavani kertoi, että B->BE ei olisi uusi kortti. Eli määräaikaisuus ei koskisi pikkuEen suoritusta.

Anomus, lekurin todistus, kirjallinen+kärryn kanssa ajelu pitäisi olla ok.

 

Ei multa mitään lääkärin todistuksia syksyllä kyselty (ikää kohta 35 vuotta).

 

Kyllä toi metaken lainaus on kohtalaisen lähellä totuutta. Varmistin asian niin monesta paikkaa syksyllä,

että en turhaa olisi alkanut hötkyilemään.

 

Eli kaikki kirjainmuutokset, mitä jatkossa teet, muuttavat korttisi kaikki kirjaimet määräaikaiseksi.

Tuo määräaika vaihtelee kirjaimissa.

Link to comment

Jossain Trafi lupasi, että laittavat noi määräajat direktiivin sallimiksi maksiajoiksi. Tiedä häntä menikö niin. Ja eiks kaikissa ajokorteissa ole aina ollut joku määräaika? Ainakin mulla loppuu ajot vuonna 40. Sitten jatketaan mopoautolla.

Link to comment

Onneksi tuli tartuttua toimeen aikoinaan tämän uutisen kuultua, kävin ajamssa vielä varoiksi A:n korttiini. Kavereitakin kehotin ajamaan sen pikku-eemelin korttiinsa NYT, eli kaikki voitava on ainakin tehty omalta ja kavereiden osalta. Kavereiden kanssa kävi kyllä niin, että kärryreissuilla on ne kuskit edelleen vähissä.. :)

 

Mahtaakohan laissa olla muuten jotain pykälää tähän liittyen, jonka yli oltaisiin saatettu tässä "sovjiet unionissa" kävelty? Liittyen juuri ajokorttiin, sen alkuperäisen voimassaolon lyhentämiseen haltijan kannalta epäedulliseen suuntaan?

Link to comment
Niin no tuonhan voisi ymmärtää niin että kun lisää uuden ajokorttiluokan esim C eli kuorma-auton niin silloin näin kävisi. Mutta näissä lisäkirjaimissa ei lisätä uuttaa luokkaa vaan lisätään voimaa vanhaan jo olemassa olevaan luokkaan. Tämä on siis ihan veikkaspohjalta olevaa kirjoittelua.

Samalla logiikalla muutos C => CE olisi kuten B => BE. Tässähän nimenomaan EI lisätä voimaa vanhaan luokkaan, vaan lisätään uusi ajoneuvoluokka E, eli ajoneuvoyhdistelmät. Muuos A1 => A tai C1 = C olisi mun mielestä voiman lisäämistä vanhaan luokkaan, uusi kirjain = uusi luokka.

Link to comment
Anomus, lekurin todistus, kirjallinen+kärryn kanssa ajelu pitäisi olla ok.

B>BE suorittamisessa ei tarvittu lääkärin todistusta. Varmistin asian poliisilaitokselta, kun netti ei oikein antanut vastausta tähän.

Uuteen ajokorttiluokkaan siirtyessä todistus imeisesti taas tarvitaan.

 

Itselleni tieto ajokorttimuutoksesta tuli vastaan BE:tä suorittaessa viime syksynä. Sattumalta tuli tehtyä homma juuri oikeaan aikaan. :)

Link to comment

Ei tämä olekaan niin paha kun alunperin luulin: Yli 40-vuotiaalle tuo määräaikaiseksi muuttuminen ei lisää AB-kortin uusimisien määrää, kun kaikki muuttuvat joka tapauksessa määräaikaisiksi 2033. Jos suoritan AB>ABE joudun uusimaan kortin 2028 ja seuraava onkin edessä 70v...

 

Typerää taas on tämä: Jos tutkinnon suorittaa automaattivaihteisella ajoneuvolla, saa ajo-oikeuden vain automaattivaihteiselle ajoneuvolle ko. luokassa.

Link to comment
Ainakin mulla loppuu ajot vuonna 40. Sitten jatketaan mopoautolla.

 

Ilman korttia? Eiköhän se mopoauto vaadi sen kortin siinä vaiheessa jo kaikilta. Tuo koko mopokorttihomma on erikoinen juttu sinänsä. Täysin ikäsyrjintää mielestäni, vaikka toisallta ymmärrän syyt että kortti on nykyisin pakollinen:

Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Mopokorttia ei vaadita, jos olet täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000.

 

 

Typerää taas on tämä: Jos tutkinnon suorittaa automaattivaihteisella ajoneuvolla, saa ajo-oikeuden vain automaattivaihteiselle ajoneuvolle ko. luokassa.

 

Kyllä tuossakin ihan logiikka on. Olet todistanut että osaat ajaa automaatilla, joten saat ajaa sitten sillä jatkossakin. Kyllä autokoulussa monelle aluksi tuottaa vaikeuksia manuaalivaihteiden käyttö, monille varmasti sen jälkeenkin.

Link to comment

 

Kyllä tuossakin ihan logiikka on. Olet todistanut että osaat ajaa automaatilla, joten saat ajaa sitten sillä jatkossakin. Kyllä autokoulussa monelle aluksi tuottaa vaikeuksia manuaalivaihteiden käyttö, monille varmasti sen jälkeenkin.

 

Niin, kyllä minä "osaan" manuaalillakin ajaa ja siihen on kortti, mutta jostain tarvitsee löytää kalusto kortin suorittamiseen, kun omat siviiliautot ovat automaatteja, eikä kuplista vetokoukkua löydy. Mieluiten tutkintoa suorittaisi laitteilla jotka ovat edes jollain lailla tuttuja...

 

Ymmärrän kyllä jos jonkun vamman vuoksi edellytetään ajokortissa automaattivaihteistoa, muuten tämä pykälä on /C:stä

Link to comment
Niin no tuonhan voisi ymmärtää niin että kun lisää uuden ajokorttiluokan esim C eli kuorma-auton niin silloin näin kävisi. Mutta näissä lisäkirjaimissa ei lisätä uuttaa luokkaa vaan lisätään voimaa vanhaan jo olemassa olevaan luokkaan. Tämä on siis ihan veikkaspohjalta olevaa kirjoittelua.

Samalla logiikalla muutos C => CE olisi kuten B => BE. Tässähän nimenomaan EI lisätä voimaa vanhaan luokkaan, vaan lisätään uusi ajoneuvoluokka E, eli ajoneuvoyhdistelmät. Muuos A1 => A tai C1 = C olisi mun mielestä voiman lisäämistä vanhaan luokkaan, uusi kirjain = uusi luokka.

 

Tottahan tuoki ja niin se varmaan onkin.

Link to comment

 

Kyllä tuossakin ihan logiikka on. Olet todistanut että osaat ajaa automaatilla, joten saat ajaa sitten sillä jatkossakin. Kyllä autokoulussa monelle aluksi tuottaa vaikeuksia manuaalivaihteiden käyttö, monille varmasti sen jälkeenkin.

 

Niin, kyllä minä "osaan" manuaalillakin ajaa ja siihen on kortti, mutta jostain tarvitsee löytää kalusto kortin suorittamiseen, kun omat siviiliautot ovat automaatteja, eikä kuplista vetokoukkua löydy. Mieluiten tutkintoa suorittaisi laitteilla jotka ovat edes jollain lailla tuttuja...

 

Ymmärrän kyllä jos jonkun vamman vuoksi edellytetään ajokortissa automaattivaihteistoa, muuten tämä pykälä on /C:stä

 

Niin ja yleisesti ottaen aika harva henkilöauto on sellainen että pikku e:n suorittamiseen tarvittavan yhdistelmän ehdot täyttyvät.

 

Tai kyllä tämä isoissa uudemmissa henkilöautoissa alkaa jo täyttymään.

 

vetoautona B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)

yhdistelmän yhteenlaskettu rekisteröity kokonaismassa on yli 3500 kg

perävaunun kokonaismassa on vähintään 1000 kg ja todellinen massa vähintään800 kg

vetoauton ja perävaunun suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h

perävaunun korirakenne tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampikin edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä

Huom. talvirengasmääräykset! Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä 3. luku 16 § kohta 2. ja 17§ kohdat 1 ja 2.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...