Jump to content

Puristussuhde


Recommended Posts

Kyselen tässä onko kukaan löytänyt puristussuhde suosituksia eri nokka-akseleille? Valmistajat kun kovin nihkeästi antavat mitään suositusta ko.asiasta. Hakusessa olis nyt tuommoset "viralliset" myyjien/valmistajien ilmoitukset. Harrastajien omat kokemukset ja huomiot kyllä kiinnostaa,mutta niille lienee parasta joskus järjestää oikein oma topic.

Link to comment
Guest Pesone

Moottorisi tiedot olivat seuraavat: Sylinterin halkaisija 3.622 tuumaa, iskunpituus 2.7165 tuumaa, kiertokangen c-c pituus 5.4 tuumaa, staattinen puristussuhde: 9 :1. Imuventtiilin sulkeutumis kohta 42 astetta ABDC (after bottom dead center).

 

Palotilan koko 57.33 cc. Tällä nokalla sinun dynaaminen tai tehollinen isku on 2.44 tuumaa. Dynaaminen puristussuhde on 8.19 :1 laskettuna nokan ajoituksen, ilmanpaineen ja kiertokangen pituuden perusteella. Sinun dynaaminen puristuspaine, laskettuna nokan ajoituksen ja ilmapaineen mukaan on 163.88 PSI. Sinun dynaaminen ahdonalainen puristussuhde, riippuen staattisesta puristussuhteesta, nokan ajoituksesta, ilmanpaineesta ja ahtopaineesta 0 PSI on 8.19 :1.

 

Tieto on voimaa!!

 

Mitäs sitten jos on yli 8?

 

Ehkäpä antamani tiedot ei ollu miulla ihan oikein, mutta sinne päin.

 

Kyllähän tuosta dynaamisesta on ollu täällä juttua, mut oon ohittanu ne vähän tollasina joo joo juttuina, et ei oo oikein jääny mieleen...

Link to comment
Niin no, hakusessa tällä kertaa oli enemmänkin valmistajien mahdollisesti julkaisemia ohjeita/rajoja näille erilaisille nokille. Ottavat varmaan monenlaisia asioita huomioon suunnittelutyönsä aikana.Niitä vain ei tahdo normiharrastaja mistään löytää.

 

Valmistaja useimmiten ilmoittaa mihin käyttöön heidän mielestään nokka soveltuu, eikö tämä riitä?

Ohjeita/rajoja tuskin valmistajan sivuilta löytyy. Yhtälössä on liikaa muuttujia kuten varmaankin huomaat. Ei tuon asian laskemisen pitäisi kenellekkään olla ylivoimainen työ.

Link to comment

JM: Jos moottori nakuttaa on paras mahdollinen ennakko kyseiselle kombinaatiolle ohitettu? ;)

 

Jossain jutussa joskus oli, että 98 bensalle korkein dynaaminen ruttusuhde 8,7 ja 95 tietysti pienempi, olisko ollut 8,4 luokkaa... Noin ainakin teoriassa. Mut juu, ei kai nokille valmistajat anna ohjeistuksia puristusten suhteen. Kasin paikkeilla tai alle dynaamiset lienee melko turvallinen alue nokasta riippumatta.

Link to comment
  • 2 years later...

Löytyisikö luettua tai kokemusperäistä tietoa mikä olisi sopiva (min - max) dynaaminen puristussuhde E85 ilmajäähymoottorille?

Ja jotta joku ei heti vastaa, "kaikki vaikuttaa kaikkeen, ei tohon voi vastata" niin oletetaan, että palotilan muoto, dekki yms. asiat olisivat "kunnossa".

Link to comment

Entisessä mk1 golffissa ei ollut mitään haittaa puristuksista 15,4:1, normi bensalla ja E85 ajelin eikä kone nakuttanut ollenkaan, sytkä normaalissa.

 

Puristussuhde vai paine? Puristussuhteeksi järjettömän korkea, ainakin vakiolle katuautolle ja bensalle.

Link to comment
Guest Janne.H

Mikko k. paine, kone oli tai on vieläkin ajossa, toki alussa oli hiukan lämpöjen kanssa ongelmaa koska ruttua oli paljon. kantta oli tiputettu 4,2mm, isommat venat, nokka 305, nostoa oli 14,2mm lohkona oli siis 79,5 porauksella 1.5l golffin kone. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...